تنابنده که پیش از این و در فرآیند ساخت فصل پنجم «پایتخت» هم بهصورت چراغخاموش وارد مذاکره با سازمان اوج شد و حتی فیلم سینمایی «قسم» را هم بدون اطلاعرسانی عمومی، با حمایت همین سازمان کارگردانی کرد، حالا هم در قبال خبرهای مرتبط با مذاکره خود با مدیران جدید سیما، سکوت کرده است، سکوتی که برای رمزگشایی از آن باید کمی صبر کرد!
فرارو- دومین هفته از آبانماه 1402 را در حالی سپری میکنیم که محسن تنابنده، احسان محمدحسنی، مهران مدیری، پریناز ایزدیارو حامد بهداد را میتوان از چهرههای خبرساز فرهنگ و هنر در این هفته دانست.
به گزارش فرارو، «پنج چهره خبرساز هفته» عنوان بسته خبریای است که میتوانید هر جمعه در سرویس فرهنگ و هنر «فرارو» با آن همراه شوید.
در این بسته خبری تلاش داریم با تمرکز بر تازهترین اخبار و حواشی مرتبط با هنرمندان فعال در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، درباره مهمترین چهرههای خبرساز هر هفته بنویسیم.
هفته دوم آبانماه 1402 که امروز جمعه 12 آبانماه به پایان آن رسیدهایم، را میتوان هفته خبرهای درگوشی دانست، هفتهای که اغلب چهرههای خبرساز در آن خودشان در میدان خبرسازی غایب بودهاند و بهواسطه درز یک خبر پشتپرده، خبرساز شدهاند.
آنچه در این گزارش میخوانید، روایت فرارو از پنج چهره خبرساز این هفته در عرصه فرهنگ و هنر است.
محسن تنابنده؛ مذاکراتی که شاید نباید لو میرفت!
«پایتخت» یکی از برندهای موفق تلویزیون در عرصه سریالسازی طی چهاردهه گذشته محسوب میشود که صداوسیما نمیتواند به راحتی از ظرفیت آن برای جذب مخاطب چشمپوشی کند، حتی اگر سکانداران تازهاش پرچمدار «تحول» و «نفی گذشته» باشند!
چندی پیش روزنامه فرهیختگان برای اولینبار خبر داد که محسن تنابنده برای ساخت فصل جدید «پایتخت» در حال مذاکره با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما است. این خبر از آنجایی غریب بود که تنابنده در سالهای اخیر بارها علیه تلویزیون موضع گرفته و ساخت دنباله «پایتخت» را منتفی دانسته بود.
از طرف دیگر صداوسیما هم در پروژه تازه خود اصرار ویژهای بر «سلبریتیستیزی» داشته و تقریبا تمام برندهای محبوب را از ترکیب تولیدات خود حذف کرده است و از این منظر تلاش آنها برای رسیدن به توافق با چهرهای مانند محسن تنابنده دور از انتظار بود.
با این حال پیمان جبلی در گفتگویی بالاخره خبر مذاکره را به صورت تلویحی تأیید کرد اما شکل این موضعگیری بیشتر شبیه به یک گاف رسانهای از طرف آقای رئیس بود. گویی قرار بر خبری شدن این مذاکرات نبوده و این اطلاعرسانی هماهنگنشده، مرکز سیمافیلم را ناگزیر از انتشار توضیحاتی کرد. در این توضیحات تأکید شد: «شکلگیری شایعاتی پیرامون ساخت فصل جدید سریال «پایتخت» در برخی رسانهها مبنیبر ورود شخصی و مذاکره مستقیم رئیس رسانه ملی با یکی از عوامل این سریال صحیح نیست و بدین وسیله اعلام میکنیم که ساخت فصل هفتم سریال مذکور در صورت به نتیجه رسیدن رایزنی مدیران سیمافیلم با تهیهکننده و کارگردان این مجموعه نمایشی همانند سایر آثار سازمان صداوسیما وارد مرحله تولید خواهد شد.»
تهیهکننده «پایتخت» الهام غفوری و کارگردانش سیروس مقدم بودهاند و با وجود ادعای سیمافیلم مبنیبر مذاکره با این دو، این واقعیت غیرقابل کتمان است که مهره اصلی در فرآیند ساخت «پایتخت» محسن تنابنده در مقام ایدهپرداز و سرپرست نویسندگان است و بعید است بدون مذاکره و توافق با او، امکان ادامه تولید این سریال وجود داشته باشد.
تنابنده که پیش از این و در فرآیند ساخت فصل پنجم «پایتخت» هم بهصورت چراغخاموش وارد مذاکره با سازمان اوج شد و حتی فیلم سینمایی «قسم» را هم بدون اطلاعرسانی عمومی، با حمایت همین سازمان کارگردانی کرد، حالا هم در قبال خبرهای مرتبط با مذاکره خود با مدیران جدید سیما، سکوت کرده است، سکوتی که برای رمزگشایی از آن باید کمی صبر کرد!
احسان محمدحسنی؛ سکوت رسانهای، تولیدات جنجالی
احسان محمدحسنی حالا جزو آن دسته از مدیران فرهنگی در جبهه انقلاب محسوب میشود که هر چند خودش نسبت به حضور در فضای رسانه و مقابل دوربین، هیچ علاقهای ندارد اما فعالیتها و تولیداتی که در سکوت به سرانجام میرساند، خبرساز و جنجالی میشوند.
در همین روزهای اخیر دو محصول سازمان اوج، تبدیل به سوژه رسانهها شدهاند و واکنشهای بسیاری را شاهد بودند. اولی فیلمکوتاه «مدیر مدرسه» بود که بهواسطه پرداختن به جریان «زن زندگی آزادی» و نمایش آن در جشنواره فیلم کوتاه تهران، طیفی از اصولگرایان علیه آن موضع گرفتند. این فیلمکوتاه به کارگردانی میکائیل دیانی محصول موسسهای به نام «رویاد» است که زیرمجموعه آموزشی سازمان اوج محسوب میشود.
رسانههایی مانند «مشرق» و «کیهان» بهصورت مستقیم علیه این پروژه موضع گرفتند و حتی در فرآیند اعتراض به آن پای عملکرد اوج در دوران مدیریت احسان محمدحسنی را هم پیش کشیدند.
در اوج همان فشارهای رسانهای بود که ناگهان یک برنامه تلویزیونی خبرساز شد؛ «به افق فلسطین» عنوان برنامهای بود که هیچ تناسبی با دیگر تولیدات مناسبتی تلویزیون برای پوشش تحولات فلسطین نداشت. پیشتر در «فرارو» گزارش مشروحی درباره این برنامه داشتیم و اشاره هم کردیم که «به افق فلسطین» اساسا محصول تلویزیون نیست و تولید آن را باید به پای اوج نوشت.
همین هفته بود که جواد موگویی مستندساز شناخته شده هم دست به قلم شد و متن کوتاهی درباره پشت صحنه عجیب تولید این برنامه در پارکینگ منفی دو ساختمان شبکه افق نوشت. جالبترین بخش این گزارش هم این توصیفات بود: «نگهبان گفت تشریف ببرید پارکینگ منفی۲! دیدم بچههای سازمان اوج کیپتاکیپ نشستند.۵۰-۶۰ نفر. از شهیدیفر و افشار و صدرینیا گرفته تا خود رییس اوج.» بله شخص احسان محمدحسنی بر فرآیند تولید این برنامه نظارت دارد.
مهران مدیری؛ از چالش اسکار تا عرضه سریال ممنوعه
مهران مدیری به تازگی از کارگردانی تازهترین فیلم سینمایی خود یعنی «ساعت 6 صبح» را به پایان رسانده و این هفته برخی رسانهها از این فیلم بهعنوان یکی از پروژههایی نام بردند که رونمایی از آن در جشنواره چهل و دوم فیلم فجرم محتمل است.
همزمان اما آنچه طی هفتههای اخیر، هر از گاهی نام مدیری را به تیتر رسانهها تبدیل کرده است، تلاش او برای ساخت برنامهای تازه در شبکه خانگی است. برنامهای با عنوان «اسکار» که هنوز حرف و حدیثهایی درباره فرآیند صدور پروانه ساخت برای آن از سوی ساترا وجود دارد.
ابتدا گفته شد که این مجوز از سوی ساترا صادر شده اما به دلایلی اطلاعرسانی نمیشود و بعدها این گمانهزنی مطرح شد که به دلیل اختلاف حقوقی و مالی میان مهران مدیری و صداوسیما برسر تولید مجموعه «دورهمی»، بخش حقوقی سازمان صدور هر گونه پروانه فعالیت جدید در شبکه خانگی از سوی ساترا را هم متوقف کرده است!
دیگر اتفاق خبرساز درباره مهران مدیری در هفته گذشته اما مربوط به سامانه تلوبیون از زیرمجموعههای صداوسیما بود. برخی رسانهها خبر دادهاند که یکی از محبوبترین آثار مهران مدیری که البته در طی سالهای اخیر به اثری ممنوعه بدل شده بود و امکان پخش از تلویزیون نداشت، بهصورت کامل در تلوبیون بارگذاری شده است. «شبهای برره» با فیلمنامهای از پیمان و مهراب قاسمخانی و کارگردانی مهران مدیری یکی از پیشروترین کمدیهای تلویزیونی محسوب میشود که مدتهاست با وجود محبوبیت بسیار بالای این سریال، تلویزیون زیربار بازپخش آن نمیرود.
پریناز ایزدیار؛ خوش اقبال در پلتفرمهای خانگی
هر چند اولین گامهایش در مسیر شهرت را بهپشتوانه چند سریال تلویزیونی برداشت اما نمیتوان کتمان کرد که او محبوبیت خود را مدیون دو سریال خانگی است که پای هر دوی آنها هم امضای حسن فتحی درج شده است.
پریناز ایزدیار ابتدا در «شهرزاد» درخشید و همین سال گذشته هم با ایفای نقش اصلی سریال «جیران» توفیقاتش در شبکه خانگی ضریب بیشتری هم پیدا کرد. او همزمان در سینما هم بعد از درخشش در «ابد و یک روز» تبدیل به بازیگری موردتوجه منتقدان شد و گامبهگام در فرآیند اکران و گیشه هم توفیقاتی را کسب کرد.
در همین اکران امسال تا به اینجا عنوان پرفروشترین فیلم غیرکمدی متعلق به «سه کام حبس» بوده است که ایفای نقش اصلی آن را پریناز ایزدیار برعهده داشته است. بازیگری که سال گذشته هم با فیلم «ملاقات خصوصی» توانست این عنوان را به دست بیاورد.
این روزها خبر دیگری هم بهصورت غیررسمی به گوش میرسد مبنیبر همکاری مجدد ایزدیار با حسن فتحی؛ «ازازیل» عنوان سریال خانگی جدیدی است که گویی حسن فتحی این روزها مشغول کارگردانی آن است و یکی از نقشهای اصلی آن را هم پریناز ایزدیار برعهده دارد.
این هفته اما اتفاق ویژه مربوط به این بازیگر، رکوردشکنی «ملاقات خصوصی» در اکران آنلاین بود. این فیلم تنها در 72 ساعت ابتدایی عرضه در فرآیند اکران آنلاین توانست 3 میلیارد تومان فروش داشته باشد که رکودی قابل توجه محسوب میشود.
حامد بهداد؛ تجویز خندههای مشروع در سینما!
از همان سالهای ابتدایی شهرت، یکی از بارزترین ویژگیهای حامد بهداد، اظهارنظرهای شاذ و موضعگیریهای خاصش بود. بازیگری که البته دیر تب و تاب سالهای جوانیاش را ندارد و کمتر شاهدیم که حرکات عجیب و غریب را هم ضمیمه اظهارات غیرمعمولش بکند، اما همچنان موضعگیريهایش خبرساز است.
در میان واکنشهای به درگذشت زندهیاد داریوش مهرجویی، یکی از موضعگیریهای خبرساز مربوط به حامد بهداد بود که این هنرمند فقید را «شهید» خطاب کرد و نوشت: «از منظر من او شهید است و بزرگانی چون او که فرّ ایزدی دارند تکثیر خواهند شد. و این بظاهر بلا، منظور قتل او، طرحی خداییست برای تولد دوباره سیّد داریوش مهرجویی.»
طی هفته گذشته و در آیین اکران مردمی فیلم «گیجگاه» هم باردیگر حامد بهداد و موضعگیریاش خبرساز شد. او در این مراسم گفت: «مدتی بود که به سینما میرفتم و در آثاری که میدیدم و میخواستم بخندم، حس میکردم که این خنده مشروع نیست و عشقی که به نمایش درآمده پاکیزه نیست. بعد از مدتها میبینم که خندهها و شادیها برای تماشای فیلمی مثل «گیجگاه»، مشروع و مجاز است. همانطور که در گذشته ابراز عشق و احساسات، از حرمت برخوردار بود، این کمدی نوستالژیک هم قصه شریفی دارد و حرمت عشق را حفظ میکند.»
استفاده از کلیدواژه «خنده مشروع» بازتاب بسیاری در رسانههای مختلف داشت و جالب اینکه بهداد اشاره نکرد که منظورش از این عبارت دقیقا چیست!
به جوونا و افراد با تجربه بودجه بدید چیز جدید بسازن!
نوروز رنگی هم پتانسیل قسمت ۲ رو داره