ترنج موبایل
کد خبر: ۶۹۷۰۴

هدفمندی یارانه‌ها و آخرین قیمت‌های حمل و نقل

تبلیغات
تبلیغات


معاون وزير راه و ترابري با اشاره به اين‌كه در حمل و نقل برون شهري برنامه‌هاي عظيمي را براي افزايش بهره‌وري و كاهش هزينه در نظر گرفته‌ايم، ‌گفت: «در بخش هوايي ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها با افزايش قيمت بليت موافقت نكرده ‌است.»

شهريار افندي زاده ـ رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اين‌كه مرحله دوم اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها افزايش بهره وري در سيستم حمل و نقل است، اظهار كرد: «بايد با افزايش بهره وري هزينه‌ها را كاهش دهيم.»

وي ادامه داد: «در بخش مسافري تلاش مي‌كنيم با ارائه خدمات بهتر ضريب سرنشين را افزايش دهيم چرا كه افزايش اين ضريب منجر به افزايش درآمد مي‌شود.»

نماينده تام الاختيار وزارت راه و ترابري در هدفمندسازي يارانه‌ها در ادامه با اشاره به اينكه ورود ميني‌بوس‌هاي ويژه را ابلاغ كرده‌ايم، خاطرنشان كرد: «خدمات اينترنتي را گسترش داده و همچنين خدمات شركتها را رتبه بندي مي‌كنيم و به دنبال آن هستيم كه مسافران را به سمت استفاده از از حمل و نقل عمومي به جاي حمل و نقل خصوصي هدايت كنيم.»

راه‌اندازي درگاه ملي بار
وي در ادامه گفت: «در حوزه حمل بار به دنبال راه اندازي درگاه ملي بار هستيم تا جابه جايي و توزيع كالا را با مديريت ناوگان انجاو داده و همچنين تلاش كنيم كه رفت و آمد ناوگان به صورت يك سر خالي را كاهش دهيم.»

معاون وزير راه و ترابري ادامه داد: «لازمه اين اقدام نصب سيستم‌هاي الكترونيكي در پايانه‌هاي بار است تا بتوانيم بار را براي كاميون‌ها فراهم كنيم تا زماني كه به يك شهر و يا استان وارد مي‌شوند بار آماده باشد و در كوتاهترين زمان تخليه و بارگيري انجام شود.»

افندي زاده با اشاره به اين‌كه اين كار شروع شده و نياز به همكاري با وزارت بازرگاني براي توزيع كالا، وزارت صنايع و معادن، وزارت امور اقتصادي و دارايي و ساير ارگان‌ها دارد، تصريح كرد: «اين كار از قبل آغاز شده بود اما اكنون شدت گرفته است.»

ساماندهي حمل‌ونقل روستايي
نماينده تام الاختيار وزارت راه و ترابري در هدفمندسازي يارانه‌ها از ساماندهي حمل و نقل روستايي به عنوان يك كار بزرگ خبر داد و گفت: «سي و هفت هزار روستا در كشور داريم و شناسايي حمل و نقل روستايي را آغاز كرده و به دنبال ارائه كارت هوشمند براي كساني كه به صورت تمام وقت مشغول به كار هستند، ‌هستيم.»

تسهيلات 80 ميليارد توماني براي نوسازي ناوگان
وي با بيان اينكه نوسازي ناوگان كه از خروجي‌هاي هدفمندسازي يارانه‌ها است را دنبال مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: «نوسازي ناوگان بايد صورت بگيرد و در اين راستا در بسته‌هاي اول 80 ميليارد تومان تسهيلات بلاعوض در نظر گرفته شده و اگر درآمدهاي دولت محقق شود اين كار انجام مي‌شود.»

كاهش مطلوبيت در پي افزايش هزينه‌ها
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در پاسخ به اين سوال كه آيا با هدفمندسازي يارانه‌ها استقبال از حمل و نقل جاده‌اي كاهش مي‌يابد؟ اظهار كرد: «افزايش هزينه‌ها باعث كاهش مطلوبيت در يك سيستم مي‌شود و از آنجاكه افزايش قيمت بنزين مطرح بود پيش بيني شد كه افزايش مسافر در حمل و نقل عمومي جاده‌اي بيشتر شود.»

وي افزود: «در استان‌هاي شمالي ميزان سرنشينان ميني‌بوس‌ها افزايش يافته است، بنابراين انتظار داريم با ارائه خدمات بهتر ضريب و يا تعداد سرنشينان افزايش يابد.»

معاون وزير راه و ترابري گفت: «مقايسه حمل و نقل ريلي و جاده‌اي نشان مي‌دهد جابه جايي كه از طريق حمل و نقل ريلي صورت مي‌گيرد با استفاده از همه ظرفيت موجود است و اكنون ظرفيت حمل و نقل ريلي براي مسيرهاي پرتقاضا كامل است بنابراين بايد ظرفيت سازي صورت بگيرد تا مردم بين مطلوبيت‌ها انتخاب ‌كنند.»

رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: «مردم مطلوبيت را در زمان، هزينه، راحتي و ايمني سفر و همچنين نحوه خريد و امكانات موجود مي‌دانند.»

نماينده تام الاختيار وزارت راه و ترابري در هدفمندسازي يارانه‌ها خاطرنشان كرد: «سعي كرديم در شهرهاي بزرگ اين مكانيزم‌ها را ايجاد كنيم و در برخي شركت‌هاي مسافري منوي غذا همراه با بليت از مسافر درخواست مي‌شود.»

وي افزود: «نوروز گذشته حدود 400 هزار نفر از طريق اينترنت خريد انجام دادند و امروز به دنبال آن هستيم كه مهمانداران اتوبوس‌ها آموزش ببينند و لباس‌هاي مشخصي به تن داشته باشند.»

معاون وزير راه و ترابري گفت: «ايمني در اتوبوس‌ها نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش يافته و تعداد تصادفات منجر به مرگ در اتوبوس‌ها به كمتر از 2.5 درصد رسيده است كه البته بايد به صفر برسد.»

افندي زاده اضافه كرد: «اتوبوسهاي VIP را وارد چرخه‌ حمل و نقل جاده‌اي كرده‌ايم كه ظرفيت 24 سرنشين دارد و بليت آنها زودتر از ساير اتوبوس‌ها به فروش مي‌رسد.»

نگهداري از 26 هزار كيلومتر راه كشور
وي درباره صحبت وزير سابق راه مبني بر كاهش عمر جاده‌ها به دو سال بر اثر استفاده بسيار زياد، گفت: «جاده‌هاي كشور براي عبور وسائط نقليه ساخت شده است و اگر جاده‌ها را خوب ساخته و خوب نگهداري كنيم عمر بيشتري خواهند داشت و بايد براي نگهداري جاده‌ها هزينه كنيم.»

معاون وزير راه و ترابري با اشاره به نام سازمان‌ راهداري حمل و نقل جاده‌اي اظهار كرد: «خوشبختانه حمل و نقل جاده‌اي را تقويت و از راه‌ها نيز نگهداري مي‌كنيم به طوري‌كه در حوزه راهداري حدود 26 هزار كيلومتر راه كشور را نگهداري و بيش از 650 ميليارد تومان براي نگهداري راه‌ها و هوشمند كردن جاده‌ها در سال هزينه مي‌كنيم البته به بودجه بيشتري نياز داريم اما با همين ميزان هم مديريت مناسبي مي‌كنيم.»

افزايش سيستم‌هاي هوشمند
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به مبلمان جاده‌هاي كشور اشاره و اضافه كرد: «استفاده از سيستم‌هاي هوشمند و دوربين‌ها افزايش يافته و بيش از شش استان كشور داراي مركز مديريت راه‌ها است و اميدواريم تا سال 90 كليه استان‌ها از اين مركز برخوردار شوند.»

وي به نصب دستگاه‌هاي تردد شمار در جاده‌هاي كشور اشاره و خاطرنشان كرد: «اين دستگاه‌ها به صورت آنلاين (برخط) اطلاعات را در اختيار قرار مي‌دهند.»

نماينده تام الاختيار وزارت راه و ترابري با تاكيد بر اين‌كه جاده‌هاي كشور را براي عبور و مرور مناسب ايجاد كرده‌ايم، ادامه داد: «در بخش حمل و نقل ريلي بسته حمايتي را مورد تصويب ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها قرار داده‌ايم و موافقتنامه‌هايي در حال تنظيم است كه اميدواريم به زودي امضا شود و كمك‌ها در اختيار شركت راه آهن قرار گيرد.»

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات