bato-adv
bato-adv

آمار قاچاق پوشاک داد تولیدکنندگان را درآورد؛ ماجرا چیست؟

آمار قاچاق پوشاک داد تولیدکنندگان را درآورد؛ ماجرا چیست؟

گفتنی است بر اساس آمار رسمی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق پوشاک از ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ به ۶۷۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ و بیش از یک میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۱ دی ۱۴۰۲

در هفته‌ای که گذشت اعتراض تولیدکنندگان نسبت به گسترش قاچاق پوشاک در آستانه شب عید در کشور بالا گرفت و به نظر می‌رسد خواسته اصلی تولیدکنندگان برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضه است که از سال ۱۳۹۷ برای مدت کوتاهی اجرا و سپس متوقف شد، از سر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، در هفته‌ای که گذشت و دو انجمن صنایع پوشاک ایران و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نشست‌هایی درباره گسترش قاچاق پوشاک در کشور برگزار کردند و حتی اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نامه‌ای نوشته تا از وزارت کشور بخواهد مجوز برای برگزاری راهپیمایی جلوی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در تاریخ ۲۵ بهمن را صادر کند.

تولیدکنندگان پوشاک در این دو نشست از افزایش قاچاق پوشاک در سال جاری خبر دادند و به توجه به اهمیت بازار شب عید برای تولیدکنندگان و برخورد نشدن با کالای قاچاق در این زمان، نسبت به احتمال کاهش تولید و تعطیلی واحد‌های کوچک در سال آینده هشدار دادند. چراکه به اعتقاد تولیدکنندگان، بازار در اختیار کالای قاچاق استوک است که کیلویی پنج دلار وارد می‌شود و اصلا امکان رقابت با آن وجود ندارد. از طرف دیگر در حالی که در گذشته انتقال و فروش کالای قاچاق پنهانی انجام می‌شد، این روز‌ها تولیدکنندگان نسبت به تبلیغ علنی فروش و انتقال کالای قاچاق در شبکه‌های اجتماعی نیز انتقاد دارند.

به نظر می‌رسد خواسته اصلی تولیدکنندگان برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضه است که از سال ۱۳۹۷ برای مدت کوتاهی اجرا و سپس متوقف شد، از سر گرفته شود. در اصل تولیدکنندگان معتقدند با توجه به مرز‌های گسترده، سوء استفاده از رویه‌های مرزنشینی و غیره، ناامن شدن سطح عرضه بهترین راه برای مقابله با قاچاق پوشاک است.

اختلاف نظر بر سر آمار قاچاق پوشاک

در این میان با توجه به اینکه محاسبه دقیق آمار کالای قاچاق ممکن نیست و صرفا برآورد‌هایی در این زمینه وجود دارد، عموما در برخی حوزه‌ها بر سر آمار قاچاق اختلاف نظر وجود دارد که در این میان این اختلاف بر سر میزان کالای قاچاق در بازار پوشاک بیشتر است.

اخیرا دهقانی‌نیا - سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز - گفته که قبلا پوشاک قاچاق در بازار ۳.۲ میلیارد دلار بود، اما در حال حاضر میزان آن نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این در حالی است که تولیدکنندگان معتقدند بر اساس گزارش‌های میدانی بیش از این رقم است. مدتی پیش افتخاری - عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک ایران - گفت که در حال حاضر با بالاترین حجم پوشاک قاچاق در سطح عرضه مواجه هستیم و اخیرا علاوه بر پاکستان، ترکیه و بنگلادش، در‌های چین هم باز شده و این کشور در حال جبران عقب افتادگی‌های خودش در دوران کرونا است و کالا‌های استوک و تاناکورا به صورت کیلویی و با قیمت خیلی پایین وارد کشور می‌شود. بر این اساس تولیدکنندگان پوشاک معتقدند تخمین زده می‌شود در حال حاضر بیش از سه میلیارد دلار پوشاک قاچاق در سطح عرضه وجود دارد که این میزان معادل بیش از ۳۰ درصد حجم بازار پوشاک در ایران است.

گفتنی است بر اساس آمار رسمی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق پوشاک از ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ به ۶۷۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ و بیش از یک میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

البته به نظر می‌رسد موضوع دیگری که برآورد‌ها در حوزه قاچاق را دشوار می‌کند، فروش کالای ایرانی به نام محصول خارجی برای تبلیغ و جذب مشتری بیشتر است. تا جایی که ستاد هم معتقد است بخش قابل توجهی از پوشاکی که در بازار، قاچاق تلقی می‌شود، همان پوشاک داخلی است که بدون نام و نشان و یا با نشان‌های خارجی به فروش می‌رسد.

برچسب ها: قاچاق پوشاک
bato-adv
bato-adv
bato-adv