ترنج موبایل
کد خبر: ۷۰۷۶۹

شمقدری: بودجه سينما را شفاف‌سازي مي‌كنيم

تبلیغات
تبلیغات

جواد شمقدري در روزهاي پاياني سال گفت: از روزي كه به معاونت سينمايي آمدم، اعلام كردم كه هر اتفاقي در حوزه حرفه‌اي سينما رخ بدهد، مسووليت اول و آخرش با معاونت سينمايي است و من پاسخگوي آن هستم.

به گزارش ايسنا، معاون سينمايي وزارت ارشاد كه شب گذشته ـ 20 اسفند ماه ـ در برنامه هفت سخن مي‌گفت، درباره فصل‌الخطاب بودن جريانات سينمايي مطرح كرد: ما در معاونت سينمايي به سمتي رفته‌ايم كه جايگاه اين معاونت جايگاهي مناسب باشد و هرشخص و گروهي نتواند روي آن اعمال نفوذ كند.

وي در عين حال گفت:البته اين نگراني ممكن است در برخي وجود داشته باشد، شايد در مواقعي تندروي‌هايي انجام شود اما ما در اين زمينه جلساتي با بسيج دانشجويان ،كميته فرهنگي مجلس،‌طلاب حوزه علميه و غيره داشتيم چراكه معتقديم بايد چنين تعامل‌هايي روز به روز افزايش يابد تا ظرفيت‌هاي سينمايي ايران را شكوفا نماييم، چرا كه سينماي ايران ظرفيت‌هاي بسيار زيادي دارد و فكر مي‌كنم ما سال آينده نيز هر روز به سمت اين رسالت نزديكتر خواهيم شد.

شمقدري درپاسخ به سوال فريدون جيراني مجري برنامه درباره مسائل پيش آمده پيرامون شوراي پروانه نمايش گفت: شوراي پروانه نمايش اقشار مختلفي هستند كه همه آنها در جامعه كاملا شناخته شده‌اند و اين افراد با حكم وزير انتخاب مي‌شوند. حتي ممكن است در مواقعي با معاونت سينمايي نيز اختلاف‌نظرهايي داشته باشند. به هر حال ما با شوراي پروانه نمايش طي يك تفاهمي در حال كار هستيم و از آنها خواسته‌ايم كه فراتر از نگاه سليقه‌اي مسائل پيش برند. البته گروه پروانه نمايش ما موظف هستند كه ايرادهاي محتمل را در مورد تمام فيلم‌ها گوشزد نمايند كه عموما بسياري از مسائل مطرح شده در نشستي كه با تهيه كننده و كارگردان برگزار مي‌شود، حل مي‌شود.

معاون سينمايي در پاسخ به انتقادي مبني بر عدم شفاف‌سازي مالي در حوزه بودجه‌هاي دولتي سينما عنوان كرد: اگر روزي به اين ضرورت برسيم كه اين شفاف‌سازي كامل بايد انجام شود، حتما اين كار را انجام مي‌دهيم. در حال حاضر سينماگران 25 ميليارد تومان به دولت بدهكارند كه البته بخشي از آنها بخشيده شده‌ است، اگر ما اين رقم‌ها را اعلام كنيم، مسلما بسياري از مسائل و دليل بعضي از انتقادات روشن مي‌شود چرا كه ما جلوي بسياري از پول‌ها را گرفته‌ايم. ممكن است ما 200 هزار تومان و يا يك ميليون تومان را بخشيده باشيم اما به نظر شما آيا مي‌توان 700 ميليون و يا يك ميليارد تومان را بخشيد؟ باز هم اگر فيلم خوبي با بودجه دولتي ساخته شده بود اما نتوانست اقبال گيشه را به همراه داشته باشد، مشكلي وجود ندارد، همين جا مي‌گويم اگر مطالبه عمومي در اين زمينه صورت گيرد، ما آمادگي اعلام ريز مسائل مالي را داريم.

وي درباره عملكرد ميرعلايي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي بيان كرد: به نظرم ميرعلايي يكي از مديراني است كه بايد به او افتخار كرد، چرا كه بسيار نسبت به بيت‌المال حساس است و حساسيت زيادي درباره سرمايه‌گذاري‌ها ،‌وام‌ها و غيره دارد كه با رعايت كارشناسي درست و عدالت توزيع گردد. البته نمي‌گويم ايشان خطايي ندارند اما به نظرم اين رويه‌اي درستي است كه اگر فردي به يك ميليارد نياز دارد نبايد به او يك ميليارد و 800 ميليون پرداخت كرد.

شمقدري ادامه داد: پيداست كه انتقاد ما به بخش دولتي است و بخش خصوصي چون از جيب خود خرج مي‌كند بسيار در مسائل مالي دقيق است. ما در سال گذشته قرار گذاشتيم كه به سينماي ارزشمند كمك مالي كنيم. به نظرم اينكه در سالهاي قبل معاونت سينمايي براي ساخت فيلمي پول داده است و خودش بعدا آن را توقيف نموده و پس از آن براي آنكه فيلمساز دلخور نشود از جيب خود هزينه كرده و به آن جايزه داده است يك كمدي خنده‌دار است! اما بايد بگويم ما امسال از فيلم‌هايي حمايت كرديم كه به آنها افتخار مي‌كنيم. حتي بعضي به كمك مالي به فيلم آخر آقاي حاتمي‌كيا كه انتقادهايي را به همراه داشت گلايه كردند، اما ما چون براي شخصيت فرهنگي ايشان احترام بسياري قائليم، ديديم كه مي توانيم به او كمك كنيم كه البته اين كمك در قالب اعطاي وام صورت پذيرفته است.

جواد شمقدري در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار نيست كمك‌ به بخش توليد به اكران منتقل شود خاطرنشان كرد:در گذشته به همه فيلم‌ها يك مبلغ مشخص كمك مالي مي‌شد و هدف ما اين بود كه اين مبلغ به يكباره حذف شود، اما اين كار براي سالي كه گذشت امكان‌پذير نبود. ما به دنبال اين مطلب هستيم كه در اكران فيلم‌ها كمك كنيم اما ايجاد اين پروسه به صورت ناگهاني امكان ندارد، به عنوان ارائه يك آمار تنها مي‌گويم كه تا اين لحظه دو ميليارد و صد ميليون تومان در اكران از فيلم‌هايي كه ارزش مناسبي داشتند، حمايت كرديم.

معاون سينمايي در بخش ديگري انتقاد فريدون جيراني را نسبت به مميزي كم بر روي فيلم‌هاي سخيف را وارد دانست و عنوان كرد: به نظرم اين انتقاد شما صد در صد درست است. البته من در اين زمينه لازم است توضيحي ارائه دهم در دوره‌هاي قبل ممكن بود پروانه نمايش يك فيلم شاخص توقيف شود و فيلم‌هاي سخيف بي‌سر و صدا اكران مي‌شدند، ما احساس كرديم كه اين سياست غلط است و بايد به سمت فيلم‌هاي ارزشمند برويم كه حاصل اين سياست‌گذاري را امسال مشاهده كرديد. ما امسال كمدي‌هايي كه به عنوان فيلم‌هاي سخيف از آنها ياد مي‌شود را در جشنواره نداشتيم.

وي ادامه داد:حتي مي‌توانم بگويم در 96 فيلمي كه به جشنواره ارسال شده بود تنها شايد دو سه فيلم چنين شرايطي را داشتند. فيلم كمدي «ورود آقايان ممنوع» كه در بخش مسابقه جشنواره نيز حاضر بود، كمدي است كه خانواده پسند است و از كمدي‌هاي سخيف بسيار فاصله دارد، البته «اخراجي‌ها» 3 نيز همين‌گونه است. به طور خلاصه بايد بگويم ما در پروانه ساخت فيلم‌ها سخت‌گيري خواهيم كرد تا چنين فيلم‌هايي كه به عنوان فيلم‌هاي سخيف شناخته مي‌شوند، ساخته نشود.

شمقدري در مورد فيلم‌هاي ويدئويي كه در سوپرماركت‌ها توزيع مي‌شوند اظهار كرد: رويه‌اي كه در مورد فيلم‌هاي ويدئويي در سوپر ماركت‌ها و مغازه‌ها عرضه مي‌شوند، مربوط به دوره‌هاي قبلي است كه ما در حال بررسي آنها هستيم. ما به عنوان اولين كاري كه مي توانستيم انجام دهيم شوراي پروانه ساخت اين گونه فيلم‌ها را عوض كرديم و گفتيم كه نبايد فيلم‌هايي ساخته شوند كه بي‌اعتمادي به سينما را افزايش دهند. فكر مي‌كنم اين اصلاح سبب شده كه اين مسائل صد در صد بهتر شوند و اميدواريم كه سال آينده در چنين روزي ببينيم كه انتظارات ما به صورت كامل برآورده شده‌اند.

معاون سينمايي در پاسخي مبني بر اينكه با توجه به اينكه در دوره‌هاي قبلي از جمله منتقدين مسوولان سينمايي بوده‌ است، اكنون چه فرقي بين اجرا و نظريه‌پردازي در اين حوزه مي‌بيند؟ گفت: قبول ندارم كه الان در نظراتم تخفيف يا تلطيفي نسبت به قبل مشاهده مي‌شود. من هنوز هم همان رويكردهاي گذشته‌ام را دارم. به عنوان مثال فيلم‌هايي كه به جشنواره خارجي مي‌رفت و فضاسازي منفي‌اي نسبت به ايران داشت را از آنها انتقاد مي‌كردم. ما سعي كرديم در اين 17 ماهي كه در معاونت سينمايي هستيم اين روند را اصلاح كنيم و گفتيم كه فيلم هاي انتقادي ساخته شود اما تنها براي مخاطب ايراني نمايش داده شود و دليلي وجود ندارد به خارج از كشور بروند.

وي با اشاره به جشنواره‌ي برلين گفت:امسال ما جشنواره برلين را مديريت كرديم و دو فيلم «جدايي نادر از سيمين» و «باد و مه» به اين جشنواره ارسال شد و ديديد كه نتيجه خوبي از آن گرفتيم.

وي در مورد روند مثبت آزادسازي فيلم‌هاي توقيف شده در سال گذشته بيان كرد: چهار الي پنج سال پيش در معاونت سينمايي فيلم «به رنگ ارغوان» و فيلمي از فيلمسازي كه نمي‌خواهم اينجا به اسمش اشاره كنم، توقيف شد و اما من در مطبوعات از آنها دفاع كردم. ما يك ديدگاهي داريم و آن اين است كه فيلمي كه واقعيت ايراني را نشان مي دهد را تاييد مي‌كنيم. البته فيلمي كه قرار است در خارج از كشور نيز اكران شود بايد شرايط خاص خودش را داشته باشد. به عنوان مثال بخش نوعي نگاه كه در جشنواره فجر امسال راه‌اندازي شده بود در راستاي همين نگاه صورت گرفته بود. شايد اگر مديريت ديگري بود اجازه نمايش و يا ساخت فيلم‌هاي اين بخش را نمي‌داد اما ما اجازه داديم كه مخاطب و منتقدين در مورد اين فيلم‌ها تصميم بگيرند و اين رويكرد ماست.

معاون سينمايي وزير ارشاد افزود: البته به نظر من لفظ توقيفي واژه خوبي براي خطاب كردن اين گونه فيلم‌ها نيست. چرا كه اين واژه نوعي نگراني را در جامعه ايجاد مي‌كند. يكبار بياييد با يكديگر ببينيم كه حاصل نمايش اين فيلم‌هايي كه قبلا توقيف شده بود چيست؟! به نظر من برآيند نمايش اين گونه فيلم‌ها مثبت بوده است. اينكه فكر كنيم جمهوري اسلامي از يك انتقادي ولو به صورت غيرمنصفانه به لرزش بيافتد كاملا اشتباه است، ما در حال حاضر در يك سونامي اطلاعاتي هستيم و بايد در اين سونامي حضور داشته باشيم. اتفاقا بايد فيلم‌ها نمايش داده شده و تحليل شود. اين يكي از ماموريت‌هاي ما بود كه البته ممكن است در اجراي آن خطاهايي نيز داشته باشيم در كل در طول سال گذشته 15 فيلم كه به خاطر نگراني ، ترس، ملاحظه‌كاري و يا مسائل ديگر اجازه نمايش به آنها داده نشده بود، اكران شدند.

وي يكي از فعاليت‌هاي معاونت سينمايي در دوره گذشته را تبديل سينما به دغدغه عمومي همه افراد دانست و اظهار كرد: به نظرمن اينكه گفته مي‌شود سينما مال ماست، كاملا اشتباه است، سينما براي مردم و انقلاب است. اگر بتوانيم اين گونه به سينما نگاه كنيم مي‌توانيم آن را رشد دهيم اما اگر سينما محدود به من و امثال من شد مخاطب عام ديگر به سينما نخواهد رفت. به نظرم اينكه در نماز جمعه در مورد سينما صحبت مي‌شود خيلي خوب است اما اعتراض ما به افرادي است كه اطلاعات نادرست و غيررسمي را به ائمه جمعه مي‌رسانند.

شمقدري در بخشي از سخنانش افزايش توليد را باعث افزايش اعتماد جامعه دانست كه اين سخنان با سوال مجري برنامه در رابطه با كيفيت آنها مواجه شد كه شمقدري در پاسخ به اين سوال بيان كرد: قبول دارم كه سطح كيفي بعضي از فيلم‌هاي جشنواره آن چنان كه بايد مناسب نبوده است، البته هر سال چنين مشكلي وجود داشته است كه يك سوم فيلم‌ها واقعا تلويزيوني بوده است ما بايد استانداردهاي فيلم‌هاي سينمايي را افزايش دهيم. صدا وسيما در سال 700 فيلم سينمايي نياز دارد كه ما با آنها توافقي كرديم كه تا 300 فيلم را در سال از ما بخرند.

معاون سينمايي در پايان سخنانش با ارائه يك بيلان‌كاري از عملكرد معاونت سينمايي در سال 89 خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري امسال را به عنوان سال همت مضاعف و كار مضاعف نامگذاري كرده بودند و بايد بگويم ما در معاونت سينمايي واقعا اين شعار را سرلوحه كار خود قرار داديم و اعلام مي‌كنم كه امسال 110 فيلم در حوزه سينما ساخته شده است. اولين كاري كه ما در اين زمينه انجام داديم اين بود كه نوعي اعتماد به سينما را ايجاد كنيم تا سرمايه‌گذاران بخش خصوصي بتوانند در اين زمينه وارد شوند. اصلاح زيرساخت‌ها ، افزايش كيفيت مراكز خدماتي سينمايي ، تاسيس و تشكيل پنج جلسه از شوراي عالي سينما، تصميم‌ گيري در مورد سازمان سينمايي در اين شورا ، توجه ويژه به فيلم‌نامه‌نويسي ، توجه ويژه به سينماي مستند و شكل دادن ابعاد بين‌المللي آن ،‌نمايش فيلم‌هاي مستند در سينما سپيده، توسعه عرصه بين‌المللي سينماي ايران، مشاركت نخبگان، توجه به ارزش‌ها و مفاهيم محتوايي و همچنين عدالت‌محوري از جمله كارهايي بود كه معاونت سينمايي در سال گذشته انجام داده است.
تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات