شش ویژگی کلیدی که افراد محبوب را متمایز میکند

پزوتی معتقد است که این ویژگیهای محبوب و تأثیرگذار اغلب بخشی از شخصیت ذاتی فرد هستند و بهراحتی نمیتوان آنها را آموخت.
یک پژوهش بینالمللی جدید ممکن است پاسخ این پرسش را ارائه دهد و بهنظر میرسد که افراد محبوب و تأثیرگذار، صرفنظر از محل زندگیشان، رفتارهای مشابهی دارند.
بهگزارش انتخاب و به نقل از مدیسن نت؛ پژوهشگران دانشگاههایی در شیلی، ایالات متحده و دیگر کشورها دریافتند که افرادی که از دید دیگران محبوب و تأثیرگذار هستند، شش ویژگی شخصیتی کلیدی را با هم مشترک دارند.
طبق گزارش CNN، این ویژگیها در تمام ۱۲ کشور مورد بررسی در این مطالعه یکسان بودند. این پژوهش هفتهی گذشته در مجلهی روانشناسی تجربی منتشر شد.
«فرقی نمیکند در چین باشید یا کره یا شیلی یا آمریکا، مردم معمولاً افرادی را دوست دارند که مرزها را جابهجا میکنند و آغازگر تغییرات هستند،» دکتر تاد پزوتی، استاد بازاریابی در دانشگاه آدولفو ایبانز در شیلی و نویسندهی این مطالعه، به CNN گفت.
«بنابراین میتوان گفت که محبوب و تأثیرگذار بودن، بازتابی از چیزی عمیقتر از صرفاً یک برچسب اجتماعی است.»
بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، پژوهشگران با حدود ۶۰۰۰ نفر از سراسر جهان مصاحبه کردند — از جمله شرکتکنندگانی از استرالیا، شیلی، چین، آلمان، هند، مکزیک، نیجریه، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اسپانیا، ترکیه و ایالات متحده.
از شرکتکنندگان خواسته شد تا به فردی در زندگیشان فکر کنند که او را «محبوب و تأثیرگذار» یا «فاقد این ویژگیها» میدانند، و همچنین فردی که از نظر اخلاقی «خوب» یا «نهچندان خوب» است.
سپس آنها این افراد را براساس دو مقیاس علمی سنجش شخصیت و ارزشها ارزیابی کردند.
نتایج مطالعه نشان داد افرادی که محبوب و تأثیرگذار شناخته میشدند، اغلب ویژگیهای زیر را داشتند:
• برونگرا
• لذتجو (دارای گرایش به خوشگذرانی)
• قدرتمند
• ماجراجو
• مشتاق تجربههای نو
• مستقل و خودمختار
این ویژگیها صرفنظر از سن، جنسیت یا سطح تحصیلات شرکتکنندگان ثابت بود.
در مقابل، فرد «خوب» از نظر اخلاقی، بیشتر به عنوان فردی آرام، مهربان، گرمرفتار، سنتی و خواهان امنیت شناخته میشد.
افرادی که از نظر دیگران «توانمند» بودند، اغلب هم «محبوب و تأثیرگذار» و هم «خوب» در نظر گرفته میشدند.
پزوتی معتقد است که این ویژگیهای محبوب و تأثیرگذار اغلب بخشی از شخصیت ذاتی فرد هستند و بهراحتی نمیتوان آنها را آموخت.
«ما با این ویژگیها متولد میشویم،» او به CNN گفت.
«پنج مورد از این ویژگیها مربوط به شخصیت هستند و شخصیت معمولاً نسبتاً پایدار باقی میماند.»
همکار او، دکتر کالب وارن، نیز افزود که افراد محبوب و تأثیرگذار معمولاً تا حدودی دوستداشتنی هستند، اما این بهمعنای خوب بودن آنها از نظر اخلاقی نیست.
«در واقع، بسیاری از افراد محبوب و تأثیرگذار دارای ویژگیهایی هستند که الزاماً اخلاقی محسوب نمیشوند، مانند لذتجویی یا قدرتطلبی،» گفت وارن، دانشیار بازاریابی در دانشگاه آریزونا.
زمانی که از پزوتی خواسته شد مثالی واقعی از کسی بیاورد که با این ویژگیهای محبوب و تأثیرگذار تطابق دارد، او به ثروتمندترین مرد جهان اشاره کرد.
«او چهرهای بحثبرانگیز است، اما کسی که به ذهن من میرسد ایلان ماسک است،» پزوتی گفت.
او افزود که اقدام ماسک به کشیدن ماریجوانا در پادکست «تجربهی جو روگان» نمونهای از ویژگیهای لذتجویانه و برونگرایانهی ذکرشده در مطالعه بود.
دکتر جان فریمن، استاد روانشناسی دانشگاه کلمبیا که یافتههای این پژوهش را مرور کرده، به CNN گفت که مفهوم «محبوب و تأثیرگذار بودن» میتواند هم معنای مثبت داشته باشد و هم معنای منفی.
«در زندگی واقعی، محبوب و تأثیرگذار بودن میتواند ویژگی مثبتی باشد، اما در برخی زمینههای اجتماعی ممکن است بار منفی نیز داشته باشد. ارزش دارد که در پژوهشهای آینده به تفاوت بین محبوبیت مثبت و منفی پرداخته شود، و رویکرد این مطالعه، پایهای عالی برای این هدف فراهم میکند،» فریمن گفت.
پژوهشگران یادآور شدند که مطالعهی آنها تنها شامل افرادی بوده که با واژهی «محبوب و تأثیرگذار» آشنا بودهاند. هنوز مشخص نیست که آیا افراد در فرهنگهای بسیار سنتی یا دورافتاده، همین ویژگیها را تحسین میکنند یا نه.
«محبوب و تأثیرگذار بودن، عمیقاً در واژگان اجتماعی ما نهادینه شده،» فریمن توضیح داد.
«این واژه، بهنوعی میانبری برای برداشتهای پیچیده است. دربردارندهی نشانههایی از جایگاه اجتماعی، تعلق و هویت است — نشانههایی که در عین سرعت، بسیار کلیشهای هستند.»
«از دیدگاه علمی، مطالعهی محبوب و تأثیرگذار بودن مهم است، چون نشان میدهد که چگونه برداشتهای سریع و قالبی دربارهی ویژگیهای شخصیتی میتوانند بر رفتار و پویاییهای اجتماعی تأثیر بگذارند — بهویژه در عصر رسانههای اجتماعی و فرهنگ اینفلوئنسرها،» او افزود.