ماشینهای فرسوده، راننده های بی انگیزه

«استانداردهای جهانی عمر مفید اتوبوسهای بین شهری ۵ سال است. دهه ۷۰ در کشورمان دولتمردان قول دادند، این عدد را به ده سال میرسانند، انصافا اقداماتی هم انجام شد وعمر مفید اتوبوسها به ۱۲ سال رسید. اما در حال حاضر عمر مفید اتوبوسهای بین شهری در مرز ۱۵ سال قرار دارد.»
واژگونی مرگبار اتوبوس اینبار در محور فیروزآباد- کوار ۲۱ کشته و ۳۴ مصدوم برجا گذاشته است. این اولین بار نیست که اتوبوسی واژگون میشود و جانهای زیادی پر پر میشوند. با اینکه به گفته داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای سال ۱۴۰۳، در مجموع ۱۴۲ میلیون و ۶۷۲ هزار مسافر از طریق ناوگان حمل ونقل عمومی مسافری جادهای در محورهای بین شهری کشور جابه جا شده اند، ولی بسیاری از فرسوده بودن ۶۰ درصدی ناوگان حمل و نقل مسافربری بین شهری سخن میگویند.
به گزارش ایران، بر اساس آمارها تعداد کل تصادف اتوبوسها از فروردینماه ۱۴۰۳ تا ۲ اسفند همان سال حدود ۶۵ مورد بوده و باعث فوت حدود ۱۳۰ هموطن و مصدومیت۱۰۷۱ نفر شده است. سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در جادههای کشور جان خود را از دست میدهند.
احمدرضا عامری سخنگوی اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور در پاسخ به این سوال که آیا واقعا ۶۰ درصد ناوگان حملونقل عمومی کشورمان فرسوده است؟ میگوید: «این آمارها برای اتوبوسهای فرسوده به نظرم چندان دقیق نیست، اما با توجه به شرایط تحریمی کشورمان وعدم تولید، مشکلاتی در شبکه حمل و نقل مسافر وجود دارد.»
عامری با بیان اینکه تا سه سال قبل ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه در شبکه حملونقل فعالیت میکردند و در حال حاضر ۵ هزار ماشین در این شبکه در حال فعالیت هستند، میگوید: «شرایط اقتصادی جامعه، برخی از قوانین، مقررات و آییننامهها مشکلاتی است که باعث شده تا رانندههای ناوگان مسافربری بین شهری، تمایل کمی برای این شغل داشته باشند و از این شغل دست بکشند. آنها ترجیح میدهند در بخشهای دیگری مانند کار در کارخانهها یا مسیرهای شهری فعالیت کنند.»
او با بیان این که بر اساس استانداردهای جهانی عمر مفید اتوبوسهای بین شهری ۵ سال است، توضیح میدهد: «دهه ۷۰ در کشورمان دولتمردان قول دادند، این عدد را به ده سال میرسانند، انصافا اقداماتی هم انجام شد وعمر مفید اتوبوسها به ۱۲ سال رسید. اما در حال حاضر عمر مفید اتوبوسهای بین شهری در مرز ۱۵ سال قرار دارد.»
سخنگوی اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور در مورد بازبینی و معاینه فنی ناوگان بین شهری، میگوید: «این ماشینها مرتب مورد بررسی و بازبینی قرار میگیرند. معاینه فنی اتوبوسها طبق استانداردهایی که در نظر گرفته شده بررسی میشود و براساس آن معاینه فنی دریافت میکنند.»
او علت اصلی تصادفات جادهای را سه مثلث راننده، ناوگان حمل و نقل و جادهها عنوان میکند و معتقد است در هر سه مورد مشکلاتی وجود دارد که همه دست به دست هم داده و متاسفانه حوادث جادهای را رقم میزنند. عامری با بیان اینکه در کشورمان جادههای استاندارد کمی داریم، میگوید: «وظیفه داریم مشکلات موجود را به گوش دولتمردان برسانیم تا انشاءالله شرایط بهتری برای شبکه حمل و نقل بین شهری کشور ایجاد شود.»