ترنج موبایل
کد خبر: ۸۹۱۱۳۳

آشنایی با پرطرفدارترین شاسی‌بلند چینی بازار ایران

آشنایی با پرطرفدارترین شاسی‌بلند چینی بازار ایران

فیدلیتی پرایم اولین خودرو از خانواده فیدلیتی در بازار ایران است که نخستین بار در سال ۱۴۰۰ وارد بازار کشور شد

تبلیغات
تبلیغات

چند سالی می شود که بازار کراس اوورها در بازار خودروی ما بیش از پیش مورد توجه و علاقه قرار گرفته تا جایی که سهم عمده ای از بازار خودروی کشور را مربوط به کراس اوورها است و بسیاری از شرکت های خصوصی بیشتر سبد محصولات خود را به کراس اوورها اختصاص داده اند.

به گزارش آخرین خودرو، مسلما این روند مستلزم پیمودن مسیرهای زیادی است اما یکی از عواملی که باعث شد که مسیر گسترش کراس اوورها در بازار ایران هموار شود، مونتاژ کراس اوورهای پر آپشن و نه چندان گران قیمت توسط شرکت های خصوصی بود. یکی از این کراس اوورهایی که حتی با وجود گسترش کراس اوورها و عرضه کراس اوورهای وارداتی و مونتاژی همچنان محبوب و پرتقاضا است، کراس اوور مشهور گروه بهمن یعنی فیدلیتی است که در بازار حال حاضر کشور ما در چندین نسخه و مدل حضور دارد.

ما در این مطلب سعی داریم تا نگاهی به مشخصات و امکانات نسخه های مختلف فیدلیتی در بازار ایران و وجوه تمایز نسخه های مختلف بپردازیم تا دست خریداران و علاقه مندان به این خودرو باز تر باشد.

فیدلیتی پرایم ؛ اولین عضو خانواده فیدلیتی

تقریبا اواسط سال ۱۴۰۰ بود که گروه بهمن، کراس اوور جدیدی را وارد بازار ایران کرد که به دلیل سبک طراحی خاصش و همچنین مشخصات به نسبت خوبش، به سرعت جای خود را در بازار ایران تثبیت کرد و به کراس اووری پرفروش مبدل شد. این کراس اوور در حقیقت همان جتور X70 بود که گروه بهمن به دلیل سیاست های عرضه محصولات خود، نام آن را فیدلیتی گذاشت.

با انواع فیدلیتی آشنا شویم ؛ نگاهی به نسخه های مختلف کراس اوور محبوب گروه بهمن

یکی از دلایلی که باعث شد که این کراس اوور محبوب گروه بهمن بتواند فروش خوبی را تجربه کند، سطح امکانات بسیار خوبی بود که در این خودرو در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال امکاناتی نظیر؛ این خودرو به صندلی های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو، فرمان کمکی برقی، سقف پانوراما، درِ صندوق عقب برقی، استارت دکمه ای، تهویه الکتریکی دستی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، سامانه DOW، نور پردازی کابین، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، تنظیم دستی صندلی های عقب، کروز کنترل، رادار خط خوان، رادار نقطه کور، فناوری LED چراغ ها، کولباکس، سنسور نور، سنسور باران، دوربین ثبت وقایع، رینگ آلومینیومی ۲۰ اینچی، سنسور پایش باد تایرها، شیشه های عقب دودی، تنظیم حالت رانندگی، چهار کیسه هوا، تریم داخلی چرم مصنوعی، دریچه تهویه ردیف دوم و… مجهز است که در زمان عرضه اش سطح آپشن و امکانات بسیار خوبی به حساب می آید.

در کنار این موارد در بخش فنی این کراس اوور محبوب گروه بهمن، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر با فناوری AVL اتریش حضور دارد. این پیشرانه ۱۵۵ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می کند و توان را از طریق جعبه دنده فیدلیتی ۶ سرعته دو کلاچه خشک به چرخ های جلو منتقل می کند. با اینکه مشخصات فنی فیدلیتی پرایم روی کاغذ، مشخصات نسبتا خوبی به حساب می آمد اما در واقعیت استفاده از گیربکس دوکلاچه خشک باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای خریداران شد و گروه بهمن به جهت ارتقا محصولات خود مجبور به عرضه نسخه دوم فیدلیتی پرایم شد که عملکرد مناسب تری نسبت به مدل اولیه دارد.

نسخه دوم فیدلیتی پرایم ؛ همان همیشگی اما کم دردسر تر

نسخه دوم فیدلیتی پرایم که در حال حاضر توسط گروه بهمن به فروش می رسد، برای اولین بار در اواخر سال ۱۴۰۱ وارد بازار ایران شد. محصولی که به دلیل استفاده از گیربکس های روغنی، به لحاظ فنی جذابیت های بیشتری را نسبت به نسخه قبلی دارد و مشکلات نسخه قبلی در آن دیده نمی شود.

این نسخه در بخش فنی خود به همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که این پیشرانه می تواند نهایتا ۱۵۵ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر به سوی چرخ ها گسیل کند. اما در این نسخه به جای جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه خشک از گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه تر استفاده شده که هماهنگی بیشتری با موتور داشته و مشکلاتی نظیر داغ شدن در آن دیده نمی شود.

نسخه دوم فیدلیتی پرایم ؛ همان همیشگی اما کم دردسر تر

اما این موضوع تمام ماجرا نبوده و جدا از امکاناتی که در نسخه قبلی دیده می شود، در این نسخه تغییرات دیگری نظیر تغییر دسته دنده از مکانیکی به الکتریکی، تغییر کنسول مرکزی خودرو، بهبود محل شارژر بی سیم تلفن همراه، بهبود سیستم تعلیق عقب، ارتقا سیستم کنترل پایداری الکتریکی به نسخه ۹.۳ بوش، ارتقا سیستم تهویه به نسل جدید کمپرسورهای کولر، ارتقای سیستم خنک کاری قوای محرکه و بهبود کیفیت متریال برخی قطعات قوای محرکه و… در این نسخه مشاهده می شود که باعث می شود ارزش خرید این محصول بالاتر رود.

فیدلیتی اِلیت ؛ فیدلیتی پرایم در کت و شلواری جدید

گروه بهمن پس از موفقیت دو نسل قبلی فیدلیتی پرایم در بحث فروش، در سال ۱۴۰۴ اقدام به رونمایی نسخه جدید این خودرو کرد که نسبت به قبل ظاهری شکیل تر و کمی اسپرت تر داشت با این حال کلیت طراحی این کراس اوور محبوب گروه بهمن بسیار شبیه به نسخه های قبلی بود. در فیدلیتی الیت نیز مسئولیت تامین قوای محرکه بر عهده پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر با فناوری AVL اتریش است که این پیشرانه توانایی تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و توان در این نسخه نیز گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه تر است.

فیدلیتی اِلیت ؛ فیدلیتی پرایم در کت و شلواری جدید

با این حال، برخلاف بخش فنی، بخش امکانات ایمنی و رفاهی فیدلیتی در این نسخه دستخوش تغییراتی شده و وجه تمایزی بسیاری را نسبت به مدل های قبلی به وجود آورده است. به عنوان مثال در این خودرو شاهد اضافه شدن سرد کن صندلی های جلو، اپل کارپلی و اندورید اتو هستیم و کیفیت دوربین های ۳۶۰ درجه نیز ارتقا یافته اند با این حال دوربین ثبت وقایع و رادار خط خوان که جزو آپشن های فیدلیتی پرایم بود در لیست آپشن ها و امکانات این خودرو دیده نمی شود.

جدا از این موارد در این خودرو می توان امکاناتی نظیر؛ صندلی های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، کلاستر دیجیتال، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه الکتریکی، درِ صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا، رادار نقطه کور، رینگ آلومینیومی ۲۰ اینچی، شارژر بیسیم تلفن همراه، استارت دکمه ای، چهار کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، دسته دنده الکتریکی، تنظیم حالت رانندگی، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، سنسور باران، سنسور پارک جلو و عقب، سقف پانورامای برقی، شیشه های دودی عقب و… را مشاهده کرد.

فیدلیتی پرستیژ ؛ لوکس تر و قوی تر

رپس از آنکه گروه بهمن نسخه پرستیژ دیگنیتی را عرضه کرد، بسیاری از مردم منتظر عرضه نسخه پرستیژ فیدلیتی بودند تا اینکه گروه بهمن در سال ۱۴۰۲ اقدام به مونتاژ و عرضه فیدلیتی پرستیژ کرد که برخلاف دیگنیتی پرستیژ، هم طراحی آن به کامل تغییر پیدا کرده بود و هم قوای محرکه و امکانات آن ارتقا یافته بود و به لحاظ مشخصه های طراحی، سبک طراحی لوکس تری را به نمایش می گذاشت.

زیر کاپوت این کراس اوور محبوب گروه بهمن یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت (TGDi) را داریم. این موتور آشنای چری توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر را دارد. این همان پیشرانه ای است که فناوری AVL اتریش را دارد. این پیشرانه در فونیکس FX و تیگو ۸ پرو وجود دارد. سیستم انتقال قدرت فیدلیتی پرستیژ از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه است که توان را به چرخ های جلو می رساند.

فیدلیتی پرستیژ ؛ لوکس تر و قوی تر

در این کراس اوور امکاناتی نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سقف پانورامیک، دوربین ۳۶۰ درجه، در صندوق برقی با سنسور پا، تهویه اتوماتیک دو کاناله، پنل تهویه اتوماتیک ردیف عقب، استارت دکمه ای، صندلی های برقی ردیف جلو به همراه گرم کن و سردکن، حافظه صندلی راننده، نورپردازی کابین، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، نمایشگر لمسی تنظیم سیستم تهویه، فناوری پاکسازی هوای کابین به همراه یونیزاسیون، پدل شیفتر، کروز کنترل تطبیق پذیر، رادار خطی، رادار نقطه کور، نگه داشتن هوشمند خودرو بین خطوط، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ترمز اضطراری اتوماتیک، اخطار برخورد از عقب، شارژر بی سیم تلفن همراه، دوربین ثبت وقایع، فناوری LED چراغ ها، کولباکس، نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر خودرو، تنظیم حالت رانندگی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه جلوگیری از واژگونی، رینگ آلومینیومی ۲۰ اینچی و… وجود دارد که وجود همین امکانات باعث شده تا فیدلیتی پرستیژ به عنوان پرچم دار خانواده فیدلیتی شناخته شود.

فیدلیتی XB1 ؛ رویای گروه بهمن

در طی چند سال اخیر گروه بهمن در نمایشگاه های مختلف محصولی جدید را به نمایش می گذارد که در صورت عرضه نامش فیدلیتی XB1 خواهد بود اما با تمام این موارد، این کراس اوور گروه بهمن تا کنون عرضه نشده است. نام اصلی این خودرو جتور داشنگ یا دَشینگ است که محصولی کاملا مدرن و بروز به حساب می آید و در صورت عرضه می تواند آمار فروش خوبی را از خود به جای بگذارد.

قلب تپنده کراس اوور اسپرت گروه بهمن، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم است. این پیشرانه قادر است نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۹۰ نیوتن متر را تولید و نیروی تولید شده را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند. این خودرو به واسطه از سیستم تعلیق  مک فرسون  در محور جلو و سیستم تعلیق  مولتی لینک  در محور عقب سوار قابل قبولی را ارائه می دهد و این موضوع را می توان از نکات مثبت مثبت فیدلیتی XB1 به حساب آورد. 

فیدلیتی XB1 ؛ رویای گروه بهمن

از جمله امکانات ایمنی و رفاهی فیدلیتی XB1 می توان به ؛ شش کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز اضطراری خودکار، سامانه کنترل شروع حرکت در سر بالایی، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، رانندگی خودکار بین خطوط، هدآپ دیسپلی، نمایشگر دما و کیفیت هوا بر روی درب ها، دوربین ۳۶۰ درجه، DOW، دستگیره های مخفی شونده، سرد کن صندلی های سرنشینان جلو، گرمکن صندلی های جلو، سیستم صوتی حرفه ای، دسترسی به سیستم صوتی برای سرنشینان عقب، نور پردازی داخل کابین، سامانه پایش فشار باد تایر ها، کروز کنترل تطبیقی، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، جلوآمپر دیجیتال، اتوهلد، ترمز پارک برقی، تهویه اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوای داخل کابین، شیفتر پشت فرمان، سنسور نور، سنسور باران، محفظه خنک کننده و… اشاره کرد.

در نهایت باید گفت که سری محصولات فیدلیتی گروه بهمن یکی از موفق ترین محصولات این شرکت در بحث فروش است و این موضوع را نمی توان کتمان کرد و به نظر می رسد که گروه بهمن برنامه های خاص و ویژه ای برای خانواده فیدلیتی دارد. نظر شما درباره این کراس اوور محبوب گروه بهمن چیست؟

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات