ترنج موبایل
کد خبر: ۸۹۱۸۲۳

قیمت هتل چهارستاره در کربلا؛ شبی ۴۸ میلیون

قیمت هتل چهارستاره در کربلا؛ شبی 48 میلیون

نرخ هر شب اقامت در هتل از حدود سه میلیون تومان آغاز می‌شود و در برخی از موارد به ۴۸ میلیون تومان می‌رسد

تبلیغات
تبلیغات

در آستانه اربعین، قیمت هتل در کربلا به‌شدت افزایش یافته و نرخ برخی اقامتگاه‌ها از ۴۰ میلیون تومان برای هر شب نیز عبور کرده است. این جهش قیمتی نشان‌دهنده فشار تقاضای شدید و کمبود ظرفیت در بازار اقامت عراق طی این ایام است که هزینه سفر را برای زائران به شکلی چشمگیر بالا برده است.

به گزارش تجارت نیوز، هر ساله در آستانه اربعین، جریان پرحجم سفرها به‌سوی عراق به‌ویژه شهرهای نجف و کربلا، یک جهش غیرمعمول در بازار تقاضا برای اقامت، حمل‌ونقل، خدمات و ارز ایجاد می‌کند. مرداد امسال نیز با نزدیک‌شدن به این ایام، قیمت هتل در کربلا و محل‌های اقامتی در مناطق مرزی و داخل عراق، بار دیگر افزایش چشمگیری داشته و به تیتر اخبار اقتصادی تبدیل شده است.

تراکم جمعیتی چند میلیونی در بازه‌ای کوتاه‌مدت، این رویداد را به یک پدیده اقتصادی ویژه تبدیل می‌کند؛ جایی که زیرساخت‌های محلی با فشاری مضاعف مواجه شده و سازوکار بازار به‌وضوح در نرخ‌گذاری‌های لحظه‌ای، کرایه‌های حمل‌ونقل، هزینه غذا و حتی قیمت ارز دخالت می‌کند.

بررسی سایت‌های رزور بلیت از بازار اقامت در آستانه اربعین نشان می‌دهد که دامنه قیمت هتل‌ها در شهرهای زیارتی عراق به‌ویژه در نجف و کربلا، بسیار گسترده است؛ طوری که نرخ هر شب اقامت از حدود سه میلیون تومان آغاز می‌شود و در مواردی تا ۴۸ میلیون تومان و حتی فراتر از آن نیز رسیده است. این اختلاف شدید در قیمت‌ها بسته به موقعیت مکانی هتل، سطح خدمات، فاصله تا حرم و زمان رزرو، قابل مشاهده است و به‌وضوح بازتابی از فشار تقاضا در یک بازه زمانی محدود است.

در تصویر زیر نمونه‌هایی از هتل در کربلا و قیمت رزرو آن برای یک شب را مشاهده کنید.

هتل در کربلا

پنجره‌های رو به حرم قیمت گران‌تری دارند!

یکی از عوامل اصلی اختلاف قیمت هتل‌ها در ایام اربعین، موقعیت مکانی آن‌هاست؛ به‌ویژه در شهر کربلا که فاصله تا حرم، تأثیر مستقیمی بر نرخ هر شب اقامت دارد. در بسیاری از موارد، هتل‌هایی که پنجره اتاق‌هایشان رو به نمای مستقیم حرم باز می‌شود یا چشم‌انداز حرم دارند با قیمت‌هایی به‌مراتب بالاتر از سایر هتل‌ها عرضه می‌شوند.

برای مثال، اتاقی که چشم‌انداز گنبد و صحن داشته باشد، ممکن است تا دو یا سه برابر قیمت یک اتاق مشابه در همان هتل اما بدون چشم‌انداز به زائران فروخته شود. این نوع اتاق‌ها معمولا با عنوان‌هایی مانند «اتاق رو به حرم» شناخته می‌شوند و بیشترین تقاضا را دارند.

در مقابل، هتل‌هایی که در کوچه‌های فرعی یا با فاصله بیشتری از حرم واقع شده‌اند به‌خصوص آن‌هایی که در مناطق کم‌برخوردار یا با دسترسی سخت‌تر قرار دارند، قیمت‌های پایین‌تری دارند؛ حتی در شرایطی که خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند. زائران بسیاری برای کاهش هزینه‌های اقامت به‌ناچار به این هتل‌ها یا منازل اجاره‌ای در مناطق دورتر روی می‌آورند.

به‌طور کلی، در بازار اقامت اربعین، نزدیکی به حرم، چشم‌انداز اتاق، کیفیت خدمات و حتی طبقه اتاق، همگی بر قیمت تأثیر می‌گذارند. این مدل قیمت‌گذاری، تابعی از عرضه و تقاضا در شرایط فشرده و محدود زمانی است، جایی که ظرفیت هتل‌ها کفاف حجم بالای مسافر را نمی‌دهد و بازار، خود به‌صورت لحظه‌ای قیمت‌ها را تنظیم می‌کند.

در تصویر زیر نیز قیمت رزرو هتل در نجف را مشاهده کنید.

هتل در کربلا

فصلی پررونق برای اقتصاد عراق

رویداد اربعین، فراتر از یک تجمع مذهبی به یک ابررخداد اقتصادی فصلی در منطقه تبدیل شده است؛ رخدادی که میلیون‌ها نفر را در بازه‌ای فشرده به سمت شهرهای خاصی در عراق روانه می‌کند و نتیجه آن، خلق یک بازار موقت اما بسیار پرحجم برای کالا، خدمات، اقامت و ارز است.

برآوردها نشان می‌دهد در سال‌هایی که شمار زائران از مرز ۲۰ میلیون نفر عبور می‌کند، اقتصاد عراق به‌ویژه در استان‌های نجف، کربلا و بغداد با ورود میلیاردها دلار پول نقد مواجه می‌شود که بخش عمده آن از خارج از مرزها به‌ویژه ایران، وارد می‌شود.

با توجه به قیمت هتل‌ها که از سه تا ۴۸ میلیون تومان برای هر شب متغیر است، درآمد حاصل از اقامت گردشگران در طول ۱۰ تا ۱۵ روز، به میلیاردها دلار می‌رسد. اگر تنها پنج میلیون زائر خارجی به‌طور متوسط پنج شب در عراق اقامت کنند و میانگین هزینه اقامت آن‌ها فقط ۵۰ دلار در شب باشد، مجموع درآمد اقامتی به ۱.۲۵ میلیارد دلار می‌رسد که رقمی محافظه‌کارانه است.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات