ترنج موبایل
کد خبر: ۸۹۴۹۱۸

بازگشت مهدویان،کارگردان زخم کاری با «ماجرایی» تازه؟

بازگشت مهدویان،کارگردان زخم کاری با «ماجرایی» تازه؟

محمدحسین مهدویان اولین سینماگری است که یکی از وقایع جنگ ۱۲ روزه را جلوی دوربین برده است. موفقیت این کارگردان در ساخت فیلم‌هایی با موضوع جنگ تحمیلی در دهه ۶۰، کنجکاوی‌ها را نسبت به نتیجه کار او در روایت جنگ ۱۲ روزه در سال ۱۴۰۴ بالا برده است.

تبلیغات
تبلیغات

سینمای ایران که تا به حال فیلم‌های متعددی با موضوع دفاع مقدس تولید کرده است، بعد از جنگ ۱۲ روزه وارد دوران تازه‌ای شد. حالا درباره آنچه طی این ۱۲ روز بر کشور و مردم ایران گذشت، قصه‌های ناگفته و نادیده فراوانی وجود دارد که می‌تواند در قاب سینما به تصویر کشیده شود.

به گزارش خراسان، بعد از روایت هشت سال دفاع مقدس و مبارزه با رژیم بعث، اکنون نوبت به روایت دفاع از خاک ایران در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی رسیده است. محمدحسین مهدویان اولین سینماگری است که یکی از وقایع جنگ ۱۲ روزه را جلوی دوربین برده است. 

ورود قدرتمند به سینما

محمدحسین مهدویان با ساخت آثار دفاع مقدسی و فیلم‌هایی درباره تاریخ معاصر ایران، شروع پرقدرتی در سینما داشت. مهدویان پس از ساخت مجموعه مستند «آخرین روزهای زمستان» درباره شهید حسین باقری، سال ۹۴ با اولین فیلمش «ایستاده در غبار» درباره شهید احمد متوسلیان، موفق شد خودش را به عنوان کارگردانی جوان و مستعد به سینما معرفی کند.

تجربه مهدویان در سینمای مستند، در «ایستاده در غبار» به کمک این فیلم‎ساز آمد و اولین ساخته او در جشنواره فجر با استقبال مواجه شد. این کارگردان با ساخت تریلر سیاسی «ماجرای نیمروز» سراغ ترورهای منافقین در دهه ۶۰ رفت و دومین فیلم او نیز تحسین منتقدان و اهالی رسانه را برانگیخت. محمدحسین مهدویان سال ۹۶ سومین ساخته‌اش «لاتاری» را با موضوعی متفاوت یعنی قاچاق دختران ایرانی به دبی جلوی دوربین برد. این فیلم توقعات منتقدان از کارگردان خلاق و جوان را برآورده نکرد، اما مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

مهدویان سپس بار دیگر سراغ ساخت اثری تاریخی و سیاسی رفت و «ماجرای نیمروز ۲» را با عنوان «رد خون» و درباره عملیات مرصاد کارگردانی کرد. این فیلم نسبت به «ماجرای نیمروز» با واکنش‌های مثبت کمتری مواجه شد، اما جزو آثار مهم کارنامه مهدویان است. این فیلم‎ساز با روایت بمباران شیمیایی سردشت در «درخت گردو» نیز همچنان در مسیر اولیه خود حرکت کرد. «درخت گردو» نظرات مثبت و منفی مختلفی را برانگیخت. 

تغییر مسیر کارگردان جوان و خلاق

سال ۹۹ مهدویان با ساخت اولین فیلم کارنامه خود در ژانر کمدی، یک تغییر مسیر جدی داشت. او کمدی «شیشلیک» را با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی تولید کرد و البته پس از اولین نمایش در جشنواره فجر، توقیف شد و هنوز رنگ پرده را ندیده است.

مهدویان در ادامه تجربه‌های تازه خود به نمایش خانگی رفت و سریال اقتباسی «زخم کاری» را کارگردانی کرد که به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های این مدیوم تبدیل شد و نقطه عطفی در کارنامه بازیگرانش جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور محسوب می‌شود. این کارگردان پس از موفقیت «زخم کاری» به سینما بازگشت و سال ۱۴۰۱ با فیلم نوآر «مرد بازنده» تجربه جدیدی را در کارنامه خود رقم زد که البته با استقبال مواجه نشد. ساخت ادامه «زخم کاری» طی سه فصل باعث شد مهدویان از سینما فاصله بگیرد، تا این که سال گذشته خبر ساخت یک اثر ملی با نام «خون سهراب» به کارگردانی او و بازگشت مهدویان به سینما منتشر شد. 

بازگشت به سینما

جنگ ۱۲ روزه باعث شده بازگشت مهدویان به سینما، پیش از پروژه عظیم و پیچیده «خون سهراب»، با فیلمی مرتبط با این جنگ رقم بخورد.

«ماجرای نیمه‌شب» بر پایه یک اتفاق کاملاً واقعی نوشته شده است؛ ماجرایی که در مقابل بیمارستان حضرت فاطمه (س) در منطقه یوسف‌آباد تهران رخ داده، همان بمبی که منفجر نمی‌شود و در بستر جنگ ۱۲ روزه معنا پیدا می‌کند. مهدویان پس از تغییراتی که در محتوا و مضمون ساخته‌های اخیر خود داشت، بار دیگر سراغ به تصویر کشیدن یک اتفاق واقعی در کشورمان رفته است.

موفقیت این کارگردان در ساخت فیلم‌هایی با موضوع جنگ تحمیلی در دهه ۶۰، کنجکاوی‌ها را نسبت به نتیجه کار او در روایت جنگ ۱۲ روزه در سال ۱۴۰۴ بالا برده است. باید دید «ماجرای نیمه‌شب» می‌تواند اعتبار و جایگاه سابق مهدویان در سینما را به او بازگرداند و موفقیتی مشابه آنچه با «ماجرای نیمروز» اتفاق افتاد، برای او رقم خواهد زد؟ 

نویسنده: مائده کاشیان

 

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات