ارزانترین خودروهای اتوماتیک در بازه زیر یک میلیارد

پنج خودرو داخلی که در خط تولید خودروسازان حضور دارند، در بازار آزاد در بازه زیر یک میلیارد خریدوفروش میشوند
فرارو- ارزانترین خودرو داخلی یعنی کوییک دندهای و ساینا دندهای حدود 500 تا 530 میلیون تومان فروخته میشوند. ریرا در طرف مقابل بهعنوان گرانترین سواری تولیدی یک میلیارد و 600 میلیون قیمت دارد. این وسط دستکم پنج محصول داخلی با گیربکس اتومات و در بازه زیر یک میلیارد معامله میشوند. کوییک پلاس اتوماتیک، ساینا S اتوماتیک، سهند پلاس اتومات، پژو 207 اتوماتیک سقففلزی و شاهین G اتوماتیک.
کوییک پلاس اتوماتیک؛ 630 میلیون تومان
کوییک R پلاس اتوماتیک اسم کامل یکی از ارزانترین خودروهای اتومات بازار خودرو ایران است. نسبت به تیپ دندهای علاوه بر تغییر گیربکس، رینگ آلومینیومی، فرمان دیکات جدید با دکمههای کنترلی، روکش چرمی صندلی، روکش چرمی فرمان، مولتی مدیا و کفپوش سه بعدی برای صندوق و کابین بهچشم میخورد.
نسخههای دو رنگ همین خودرو به آپشنهای دیگری از جمله دوخت قرمز برای روکش صندلیها و جاسوییچی چرمی با دوخت قرمز مجهز شده و از سال 1401 به این طرف شاهد حضور کوییک پلاس اتوماتیک در بازار هستیم.
کوییک پلاس اتوماتیک درمقایسه با تیپ دندهای از حیث فنی تفاوتی ندارد و از همان پیشرانه 1.5 لیتر و چهار سیلندر M15 استفاده میکند. با این تفاوت که مثل اغلب خودروهای اتومات مصرف سوخت بیشتری دارد و بعد از هر 100 کیلومتر بهجای هفت لیتر، به 7.8 لیتر بنزین احتیاج پیدا میکند. قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک در بازار آزاد نیمه دوم شهریور امسال بهطور متوسط 630 میلیون تومان اعلام میشود؛ تقریبا 100 میلیون بیشتر از تیپ دندهای.
ساینا اتوماتیک؛ 640 میلیون تومان
ساینا S اتوماتیک و ساینا S رابطهای مثل کوییک دندهای و اتومات دارند. در بخش فنی تفاوتی بهچشم نمیآید و نسخه اتومات اشتهای بیشتری برای مصرف سوخت بهنمایش میگذارد.
معمولا خودروهای اتومات شتاب کمتری از نسخه دندهای خودشان دارند. ساینا S اتومات نیز برای تبدیل سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت، به 13.5 ثانیه زمان احتیاج دارد اما این مدت زمان در نسخه دندهای به 13 ثانیه نمیرسد.
مهمترین تفاوتهای ساینا S اتومات درمقایسه با ساینا S دندهای در بخش تجهیزات به چیزهایی مثل کروز کنترل، دکمههای کنترلی روی فرمان، دوربین عقب و سیستم ترمز با نیروی کمکی BA محدود میشود.
قیمت ساینا S دندهای در بازار آزاد حولوحوش 530 میلیون تومان است اما تیپ اتومات ساینا S را بهطور متوسط 640 میلیون تومان به خریداران قیمت میدهند.
سهند پلاس اتومات؛ 780 میلیون تومان
سهند اساسا فیسلیفت سایناست و سهند پلاس اتوماتیک در دو تیپ 2 و 3 در برنامه سایپا یا بهطور دقیقتر پارسخودرو قرار گرفته است. فعلا فقط تیپ 3 سهند پلاس در بازار موجود است که البته از حیث فنی تفاوتی با تیپ 2 ندارد و همه تفاوتها در سطح آپشنها خلاصه میشود.
سهند بهوضوح شمایل ظاهری ساینا را به ارث برده و تغییر فرم چراغها و صندوق عقب جزو مهمترین فرقهای سروشکل سهند با ساینا محسوب میشود. در بخش فنی همه پیشرفتهای سهند به تغییر پیشرانه M15 به M15 GSI خلاصه میشود که قدرت موتور را 87 به 90 اسببخار تبدیل میکند.
سهند اتومات در مقایسه با سهند دندهای با آپشنهایی مثل سانروف و مولتیمدیا دردسترس خریداران قرار میگیرد و حدود 170 میلیون هم گرانتر است. قیمت سهند دندهای در بازار آزاد به 610 میلیون تومان رسیده و فروشندههای سهند E اتومات آن را 780 میلیون به خریداران پیشنهاد میدهند.
پژو 207 اتومات؛ 950 میلیون
پژو 207 اتوماتیک سقفشیشهای در دسته مدلهای بالای یک میلیارد قرار میگیرد اما همین تیپ خودرو با سقف فلزی را بهطور متوسط 950 میلیون تومان خریدوفروش میکنند.
موتور 1.6 لیتر TU5 بهعنوان قلب تپنده زیر کاپوت عمل میکند و شتاب 11.6 ثانیهای بخشی از مشخصات فنی این تیپ محسوب میشود. موتور چهار سیلندر 207 اتومات میتواند 113 اسببخار قدرت و 144 نیوتنمتر گشتاور خروجی آزاد کند و طبق تستهای مختلف شتاب صفر تا 100 این خودرو 12.5 ثانیه محاسبه شده است.
پژو 207 دندهای بهازای هر 100 کیلومتر به هفت لیتر بنزین احتیاج دارد اما تیپ اتومات 207 مصرف بیشتری دارد و قریب 7.8 لیتر بنزین میسوزاند.
شاهین اتومات؛ 990 میلیون
شاهین اتومات برادر میانی خانواده سه نفره شاهین است. شاهین دندهای در بازار آزاد نزدیک 900 میلیون خریدوفروش میشود. قیمت شاهین پلاس بهعنوان گرانترین محصول سایپا تا یک میلیارد و 220 میلیون بالا رفته و شاهین اتومات یا همان شاهین G اتوماتیک را 990 میلیون تومان میفروشند.
موتور M15 توربو یکی از نقاط ضعف شاهین اتومات است و برای خودرویی با وزن بالای هزار و 300 کیلو مناسب نیست. احتمالا به همین خاطر در طراحی شاهین پلاس اتومات از پیشرانه دیگری استفاده شده. مصرف سوخت شاهین اتومات در هر 100 کیلومتر 7.8 لیتر است. حدود نیم لیتر بیشتر از نسخه دندهای.
گیربکس CVT هفتدنده، یکی از مهمترین بخشهای فنی شاهین اتومات بهشمار میرود و در بخش امکانات رفاهی، تفاوتها به کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، مانیتور 10 اینچ و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی محدود میشود.