ترنج موبایل
کد خبر: ۸۹۸۳۰۱

خودرو بخریم یا صبر کنیم؟

خودرو بخریم یا صبر کنیم؟

ایران‌خودرو و سایپا علنا از احتمال افزایش قیمت محصولاتشان در آینده نزدیک خبر دادند

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- افزایش قیمت ارز در یک ماه اخیر، فرمان بازار خودرو را تکان نداد.

به‌گزارش فرارو؛ باوجود افزایش 10 درصدی قیمت دلار در یک ماه گذشته، 100 میلیون تومان از قیمت ری‌را کم شد و بخش عمده‌ای از مدل‌های داخلی بدون تغییر قیمت محسوس در بازار آزاد حضور دارند. با این حال زمزمه افزایش قیمت محصولات داخلی در کارخانه، می‌تواند معادلات بازار خودرو طی هفته‌های آینده را تحت‌تاثیر قرار دهد. فعلا تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد در کمترین سطح ظرف سال‌های گذشته قرار گرفته و می‌تواند تصویری واضح برای خریداران واقعی خودرو ایجاد کند.

احتمال افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در کارخانه

قیمت خودرو در کارخانه از الان به بعد توسط خود خودروسازان تعیین می‌شود. شورای رقابت مرداد امسال مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو را به خودروسازان محول کرد و از حالا به بعد کرم و وجدان ایران‌خودرو و سایپا و بقیه مونتاژکاران در قیمت تمام‌شده خودرو اثرگذار است.

افزایش قیمت خودرو در کارخانه، به‌هر حال می‌تواند در ارقام پیشنهادی فروشنده‌های بازار آزاد اثر داشته باشد و فقط 24 ساعت از محول‌شدن قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان، سایپا و ایران‌خودرو دست‌به‌کار شدند.

مدیر‌عامل سایپا روز 27 مرداد امسال در نامه‌نگاری با رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر قیمت محصولات این کارخانه خبر داد و فردای آن ایران‌خودرو اطلاعیه داد. در اطلاعیه ایران‌خودرو آمده قیمت محصولات برای فروش‌های آتی شرکت با رعایت دستورالعمل ضوابط قیمت‌گذاری هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها محاسبه خواهد شد.

فاصله ناچیز قیمت کارخانه و بازار آزاد

تفاوت فعلی قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو، حداقل در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. تا دو سال قبل قیمت محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد، گاهی دقیقا دوبرابر ارقام مصوب کارخانه بود و با گپ 100 درصدی بین کارخانه و بازار روبرو بودیم.

قیمت خودرو در بازار آزاد با این حال الان تفاوت محسوسی با قیمت کارخانه ندارد. ارزان‌ترین تیپ 207 در کارخانه که با موتور TU3 طراحی شده، حدود 723 میلیون قیمت دارد. قیمت پژو 207 با موتور TU3 در بازار آزاد به 750 میلیون تومان رسیده است.

کوییک GX جزو ارزان‌ترین سواری‌های داخلی است. سایپا بابت فروش کوییک GX حول‌وحوش 505 میلیون تومان دریافت می‌کند اما در بازار آزاد این مدل‌ را بین 530 تا 540 میلیون می‌فروشند.

همین گپ چهار و پنج درصدی برای خیلی از سواری‌ها وجود دارد و باعث می‌شود ارقام موجود در بازار با کمترین فاصله درقیاس با نمایندگی خودروسازان به خریداران ارائه شود.  

بی‌اعتنایی بازار خودرو به نوسان بازار ارز

قیمت دلار مرداد امسال تحت‌تاثیر افزایش اخبار نگران‌کننده از احتمال فعالسازی مکانیزم ماشه، در مسیر صعودی قرار گرفت. داده‌های فرارو نشان می‌دهد اوایل ماه گذشته هر دلار آمریکا در محدوده 88 هزار تومان حضور داشت و الان که در روز‌های ابتدایی شهریور هستیم، با دلار 95 تا 96 هزار تومانی سروکار داریم.

افزایش تقریبا 10 درصدی قیمت دلار آزاد با این حال فرمان بازار خودرو را تکان نداد. در همین مدت قیمت شاهین پلاسی که لقب گران‌ترین سدان داخلی را یدک می‌کشد،  از یک میلیارد و 260 میلیون تومان به یک میلیارد و 220 میلیون تومان رسید.

قیمت رانا پلاس در محدوده 780 میلیون تومان باقی ماند و قیمت ری‌را به‌عنوان گران‌ترین سواری داخلی از یک میلیارد و 700 میلیون تومان به یک میلیارد و 600 میلیون تومان تنزل پیدا کرد.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات