خبرنگاری تخصصی؛ شاید وقتی دیگر!

«شتابزدگی و روزمرگی در رسانهها به ویژه فضای مجازی که بیشتر به دنبال تولید خبرهای عامهپسند و سریع هستند تا تحلیلهای عمیق و تخصصی، باعث میشود خبرنگار انگیزه کمتری برای وقت گذاشتن روی یک حوزه خاص داشته باشد.»
وحید حاج سعیدی؛ با توسعه روزافزون حوزههای علمی در جهان، خبرنگاری نیز همپای این تحولات پیش رفته است و خبرنگاری تخصصی امروزه در دنیا به یکی از معتبرترین مقولات دنیای رسانه بدل شده است. خبرنگاری تخصصی یا Specialized Journalism نوعی از روزنامهنگاری است که به جای پوشش عمومی اخبار و پرداخت به کلیات ماجرا، بر یک حوزه یا موضوع خاص و پرداختن به جزئیات تمرکز میکند. در این نوع خبرنگاری، خبرنگار با شرکت در دورههای تخصصی تئوری و عملی، دانش عمیق و تخصصی در مورد آن حوزه مشخص پیدا میکند و گزارشها و تحلیلهایی دقیق تر، حرفهایتر و با جزئیات بیشتر و عمق بیشتر ارائه میدهد.
خبرنگاران تخصصی، علاوه بر مهارتهای عمومی خبرنگاری و داشتن تجربه و سابقه کار عملیاتی، باید اطلاعات فنی قوی در حوزه مورد نظر داشته باشد تا بتواند با متخصصان این حوزه گفتگو کند، مقالات علمی را تجزیه و تحلیل کنند، اصطلاحات تخصصی را بفهمد و در نهایت گزارشهای دقیق و قابل فهمی برای مخاطبان با دانش و ذائقههای گوناگون بنویسد.
از مزایای خبرنگاری تخصصی میتوان به دقیقتر و عمیقتر بودن گزارشها و مقالات این حوزه اشاره کرد. همچنین مخاطبان به خبرنگاران متخصص بیشتر اعتماد میکنند، زیرا میدانند که او اطلاعات کافی و قابل اتکا دارد و اظهارات او بر تنها بر اساس مشاهدات عینی، شاهدان عینی حاضر در صحنه و بیانات مسئولان و متخصصان نیست.
از همه مهمتر اینکه گزارشهای تخصصی میتوانند تأثیر بیشتری بر سیاستگذاریها و تصمیمگیریها در آن حوزه داشته باشند و نوع نگاه دولتمردان نسبت به آن حوزه خاص تغییر پیدا میکند.
امروزه در دنیا خبرنگاران متخصص فراوانی در حوزههای خبرنگاری تخصصی نظیر خبرنگاری ورزشی، خبرنگاری اقتصادی و مالی، خبرنگاری علمی، خبرنگاری پزشکی، خبرنگاری هنری و فرهنگی، خبرنگاری حقوقی، خبرنگاری محیط زیست، خبرنگاری مذهبی و… فعالیت دارند که قطعاً عیار نوشتهها و مطالب آنها با خبرنگاران عمومی متفاوت است.
هر چند در کشور ما نیز تلاشهایی در جهت تربیت خبرنگار تخصصی صورت گرفته است و راه اندازی دانشکده خبر یکی از این موارد است، اما به دلایل گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هنوز این امر به صورت جدی محقق نشده است.
شاید مهمترین علت هم مشکلات اقتصادی و نگاه غیر حرفهای به مقوله خبرنگاری است که مانع از گسترش خبرنگاری حرفهای در کشور میشود.
نبود زیرساختهای آموزشی مناسب و نبود نهادهای تخصصی حامی خبرنگاران متخصص دومین دلیلعدم رغبت است. کمتر دورهای میبینیم که به طور خاص خبرنگاران را در یک حوزه تخصصی آموزش دهد و یا نهادی باشد که از پژوهشهای عمیق و تخصصی حمایت مالی و معنوی کند.
در کنار اینها، شتابزدگی و روزمرگی در رسانهها به ویژه فضای مجازی که بیشتر به دنبال تولید خبرهای عامهپسند و سریع هستند تا تحلیلهای عمیق و تخصصی، باعث میشود خبرنگار انگیزه کمتری برای وقت گذاشتن روی یک حوزه خاص داشته باشد. و در نهایت، میتوان به نبود ارتباط و تعامل قوی بین رسانهها و مراکز علمی و پژوهشی اشاره کرد که میتوانست منبعی غنی برای خبرنگاران متخصص باشد و آنها را برای تولید محتوای دقیق و تخصصی یاری دهد. این مجموعه عوامل دست به دست هم دادهاند تا خبرنگار تخصصی در فضای رسانهای ایران، همچنان بیفروغ و مهجور باقی بماند.
ناگفته نماند انجام روزنامه نگاری حرفهای و تخصصی، قطعاً زمان بر است و دستمزد و مزایای خبرنگاران متخصص به نسبت خبرنگاران عمومی بیشتر است. در این شرایط که اوضاع مالی نشریات و رسانهها چندان روبراه نیست، پرداخت هزینههای بیشتر به منظور تربیت یا تامین نیازهای خبرنگار متخصص کمی دور از ذهن است و مدیران رسانهها کمتر به این مقوله فکر میکنند.
ناگفته پیداست، خبرنگاری حرفهای و تخصصی با خبرنگاری تجربی قابل مقایسه نیست و اگر به دنبال آیندهای روشن برای رسانههاهستیم، باید خبرنگاری تخصصی در کانون توجه مدیران رسانهها قرار گیرد و پرورش دستکم یک خبرنگار متخصص در هر مجموعه، به اولویتی گریزناپذیر تبدیل شود.