جهش ۳۰۰ میلیونی شاسیبلند جدید بازار

بررسی بازار خودرو نشان میدهد خودروهای لوکس افزایش قیمت را تجربه کردهاند درحالی که عمده خودروهای اقتصادی با ثبات یا کاهش قیمت همراه بودهاند
بررسی جدول تغییرات قیمت خودرو از ۱۱ تا ۱۶ شهریور نشان میدهد، در حالیکه خودروهای لوکس همچنان با افزایش قیمت پیش میروند، خودروهای اقتصادی یا ثابت ماندهاند یا کاهش یافتهاند؛ سیگنالی نگرانکننده که شاید نشان از شروع موج جدید رکود تورمی در بازار خودرو باشد.
۱. خودروهای لوکس و نیمهلوکس
به گزارش اکو ایران، در این بخش، آواتار 11 بهعنوان یک شاسیبلند وارداتی لوکس، افزایش ۳۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و از ۷۵۰۰ به ۷۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش در شرایطی رخ داده که بیشتر خودروهای وارداتی لوکس دیگر یا ثبات قیمت داشتند و یا تغییرات ناچیزی را ثبت کردند؛ مانند تویوتا لوین 1.8 لیتری و دیگنیتی پرستیژ.
این روند نشان میدهد که بازار خودروهای لوکس همچنان نسبت به آینده خوشبین نیست و به همین دلیل سرمایهگذاران و خریداران این دسته از خودروها، حتی در شرایط رکود عمومی، قیمتها را بالا میبرند.
۲. خودروهای اقتصادی و پرتیراژ داخلی
در مقابل، بخش عمده خودروهای اقتصادی داخلی یا کاهش قیمت داشتند یا افزایش بسیار جزئی را ثبت کردند. برای مثال، پژو پارس تولید 1403 در بازه بررسیشده بدون تغییر روی ۹۰۰ میلیون تومان باقی ماند اما ساینا S کاهش ۵ میلیون تومانی را تجربه کرد. همچنین دنا پلاس توربو آپشنال اتوماتیک و سورن پلاس دوگانهسوز با کاهش ۱۰ میلیون تومانی همراه بودند. در چنین شرایطی خودروهای پرتقاضایی مثل شاهین پلاس اتوماتیک و کوییک پلاس اتوماتیک نیز به ترتیب ۲۰ میلیون تومان افت کردند.
در اینجا باید گفت که این رفتار قیمتی نشاندهنده واقعیتی مهم است؛ بازار خودروهای اقتصادی، به دلیل محدودیت قدرت خرید مصرفکنندگان، توانایی افزایش قیمت ندارد. در شرایطی که رکود بر بازار حاکم است، تنها برای زنده نگه داشتن معاملات، قیمتها در این بخش یا ثابت مانده یا نزولی شده است.
در کل میتوان گفت رشد قیمت خودروهای لوکس بیانگر نگرانی سرمایهگذاران از آینده اقتصادی و تبدیل این خودروها به نوعی دارایی امن است. در عین حال کاهش یا ثبات قیمت خودروهای اقتصادی، بهوضوح از ضعف قدرت خرید مصرفکننده و ناتوانی بازار در پذیرش افزایش بیشتر حکایت دارد.
به بیان دیگر، در حالیکه خودروهای لوکس به رشد ادامه میدهند، خودروهای اقتصادی درجا میزنند؛ و این دوگانگی یکی از نشانههای اصلی رکود تورمی در بازار خودرو ایران است.