ترنج موبایل
کد خبر: ۹۰۹۲۷۹

خیار و کاهو در باشگاه لاکچری‌ها؛ راز گرانی چیست؟

خیار و کاهو در باشگاه لاکچری‌ها؛ راز گرانی چیست؟

کاهش ۵۰ درصدی عرضه خیار و کاهو سبب بالا رفتن قیمت این دو خوراکی در بازار شده است

تبلیغات
تبلیغات

این روزها میوه نیز تحت تأثیر تورم عمومی اقتصاد دچار تغییر نرخ می‌شود و دیگر نمی‌توان با الگوی سال‌های گذشته پیش‌بینی کرد که قیمت کاهش یا افزایش خواهد یافت و هر روز بیش از روز گذشته باید منتظر افزایش قیمت بود.

به گزارش ایسنا، براساس مشاهدات میدانی عرضه خیار و کاهو نسبت به ماه گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته و همین امر منجر به افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌ها شده است؛ قیمت هر کیلو خیار در میدان مرکزی تره‌بار بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و کاهو نیز به همین میزان رسیده است، در حالی که در خرده‌فروشی‌ها قیمت‌ها تا ۱۳۵ هزار تومان نوسان دارد.

افزایش قیمت خیار نسبت به ماه گذشته حدود دو تا سه برابر شده و قیمت کاهو نیز از ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به ۷۵ تا ۱۲۷ هزار تومان رسیده است. الگوی خرید مردم نیز تغییر کرده و مصرف‌کنندگان به جای خرید یک کیسه میوه، تنها چند عدد مصرف روزانه تهیه می‌کنند. میوه فروشان از افزایش ضایعات و کاهش سود خود گلایه دارند و شرایط بازار را به نوعی «معامله دو سر باخت» توصیف می‌کنند.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه‌فروشان، دلیل افزایش قیمت‌ها را ترکیبی از تورم عمومی، گرانی کود، بذر، دستمزد کارگر و صادرات اعلام کرد و گفت: میوه کالایی روزمره است که گرانی آن بیشتر به چشم می‌آید و مردم آن را شدیدتر حس می‌کنند. او هشدار داد که اگر برنامه‌ریزی دقیق در بخش کشاورزی انجام نشود، ممکن است بحران پیاز و سیب‌زمینی سال گذشته تکرار شود.

کارگر همچنین نبود حمایت کافی از کشاورزان را یکی از ریشه‌های اصلی نوسانات قیمت دانست و افزود: اگر مرجعی تضمین دهد که محصولات کشاورزان با قیمت مناسب خریداری می‌شود، دیگر شاهد این نوسانات نخواهیم بود. در حال حاضر کشاورزان سالی محصول زیاد می‌کارند و سال بعد کمتر، زیرا هیچ حمایتی از آن‌ها وجود ندارد.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات