لکسوس LS به پایان خط رسید

پس از نزدیک به چهار دهه لکسوس LS، نخستین سدان لوکس ژاپنی به پایان راه خود رسید
لکسوس LS، سدانِ آغازگر راه لکسوس که ثابت کرد یک برند لوکس ژاپنی میتواند با بهترینهای جهان رقابت کند، همانند بسیاری از سدانهای نامدار به پایان خط نزدیک میشود ( برای مثال سابارو لگاسی نیز امسال پس از همان ۳۶ سال فعالیت مانند LS بازنشسته میشود). آخرین فصل این مدل پرآوازه با لکسوس LS500 AWD Heritage Edition مدل ۲۰۲۶ رقم خواهد خورد.
به گزارش آخرین خودرو، این نسخه محدود به تنها ۲۵۰ دستگاه و با قیمت ۱۰۰,۷۳۰ دلار، یک نسخه سفارشی از LS500 AWD است که در اصل آخرین مدل باقیمانده در خانواده LS محسوب میشود. در نمای بیرونی، این سدان ویژه با رنگ بدنه چشمگیر و تیرهای به نام Ninety Noir پوشانده شده و با رینگهای ۲۰ اینچی، ۲۰ پره دوبل با طرح Split و پوشش Dark Gray Metallic تکمیل شده است.
برای اولین بار در LS کابین با تریم ریوجا رد ارائه میشود که هماهنگی زیبایی با چوب مشکی خاص لیزری (Laser Special Black) و تزئینات آلومینیومی برسخورده دارد. این فضا با سقف پانورامیک شیشهای استاندارد که با اولتار سود احاطه شده است، کامل میشود. نشان Heritage Edition (نسخه میراثی) روی کنسول میانی نیز یادآور خاص بودن این نسخه است.
تمام صندلیها مجهز به گرمکن، سگک کمربند برقی و سیستم صوتی مارک لوینسون با ۲۳ بلندگو و توان ۲.۴ کیلووات به همراه فناوری QuantumLogic Immersion برای تجربه شنیداری بینقص خواهند بود. همچنین قابلیت پارک پیشرفته و سیستم نمای پانورامیک اطراف خودرو بهصورت استاندارد در Heritage Edition وجود دارد.
در حالی که LS اولیه از یک موتور V-8 پنج لیتری با انتقال نیرو به چرخهای عقب استفاده میکرد، نسخه ۲۰۲۶ LS500 AWD Heritage Edition به یک موتور ۳.۴ لیتری V-6 توئینتوربو با توان ۴۱۶ اسببخار و گشتاور ۵۹۹ نیوتن متر مجهز شده است. این پیشرانه با یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل مرکزی لغزش محدود Torsen بهصورت استاندارد همراه است. آزمایشها نشان دادهاند این ترکیب میتواند LS500 را در ۵.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
لکسوس LS مدل ۱۹۹۰ که در نمایشگاه بینالمللی خودروی آمریکای شمالی در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، بیانیهای جدی ارائه داد. زمانی که برای اولین بار LS مشاهده شد، کارشناسان آن را اینگونه توصیف کردند: «ترکیبی از المانهای طراحی بیامو و مرسد بنز که با یک چرخش آمریکایی و جلوپنجره شبیه به کادیلاک همراه شده است. با این حال، یک سدان لوکس بسیار حسابشده و زیبا ساختهشده محسوب میشود.» پیش بینی میشد که LS مجهز به موتور V-8 چهار لیتری با قیمتی در حدود ۳۵,۰۰۰ دلار عرضه شود؛ یعنی تنها نیمی از قیمت بیامو سری ۷ یا مرسدس بنز کلاس S در همان سال.
وقتی سرانجام کارشناسان نشریات خودرویی در سال ۱۹۹۰ پشت فرمان LS400 نشستند، از اینکه چقدر خوب بود شگفتزده شدند. ژان جنینگز فقید در نشریه Automobile نوشت:
«LS400 همان نمونه درخشانی است که منتظرش بودیم؛ خودرویی لوکس که وقتی در ترافیک گیر میکنید سرنشینانش را غرق راحتی میکند، برای شبی در اپرا نقش لیموزین را بازی میکند، میتواند یک سفر طولانی جادهای برای دیدار اقوام در کریسمس را انجام دهد و در عین حال زمانی که جادهها چالشبرانگیز میشوند، سرگرمی پنجستاره ارائه دهد. این خودرو بهراستی یکی از بهترین نمونههای عرضهشده از یک سدان لوکس است.»
مدل LS این ایده را تثبیت کرد که تویوتا قادر است خودروهای لوکس در سطح جهانی بسازد و همان برداشت اولیه برای برند لکسوس همهچیز بود. موفقیت زودهنگام LS بخش بزرگی از دلیلی است که باعث میشود آینده این برند با وجود توقف تولید این مدل همچنان روشن به نظر برسد.
تاریخچه مختصر از لکسوس LS
در آغاز سال ۱۹۹۴ زمان آن رسیده بود که لکسوس نشان دهد میتواند موفقیت خود را تکرار کند و انتظارات بسیار بالا بود. این خودرو بهطور عمومی در اپرای سانفرانسیسکو رونمایی شد؛ جایی که نسل جدید LS400 با عایق صدای بیشتر، بدنهای سختتر، سیستم تعلیق تطبیقی، طول بیشتر به اندازه ۳۵ میلیمتر و ترمزهای قویتر نسبت به شاسی اولیه XF10 معرفی شد.
با وجود این تغییرات، لکسوس LS400 مدل ۱۹۹۵ حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر از مدل ۱۹۹۴ بود و مصرف سوخت کمی بهتری نیز ارائه میداد. درست پیش از فیسلیفت میاندورهای، لکسوس LS400 مدل ۱۹۹۷ نسخهای به نام Coach Edition دریافت کرد که دارای پوششهای چرمی داخلی ساختهشده توسط شرکت آمریکایی Coach Incorporated بود. این نسخه محدود به ۲,۵۰۰ دستگاه بود و همگی به همراه یک کیف دستی Coach مخصوص عرضه شدند.
در سال ۲۰۰۰نسل سوم LS با معرفی لکسوس LS430 مدل ۲۰۰۱ و موتور V-8 به حجم ۴.۳ لیتر رونمایی شد. طراحی بیرونی این خودرو در مقایسه با رقبای آلمانی همچون مرسدس و بیامو بسیار محافظهکارانه در نظر گرفته میشد اما هیچ تردیدی وجود نداشت که LS430 همچنان یک خودروی لوکس واقعی است، بهویژه با تریم Ultra Luxury خود.
در آن زمان هموز لکسوس LS فاقد شخصیتهای پررنگ و زنده مرسدسها و بیاموهای بزرگ بود اما تاریخ و گزارشهای J.D. Power اکنون نشان میدهند که خریداران LS430 کوچکترین اهمیتی به این موضوع نمیدهند. در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، نشریه Automobile این خودرو را برنده جایزه All-Star معرفی کرد، با وجود آنکه برخی از طراحی بیهیجان و غیر تحریککننده آن انتقاد کرده بودند.
پس از پنج سال زمان آن فرا رسید که یک LS جدید از لکسوس معرفی شود. پس از رونمایی از کانسپت LF-Sh در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۰۵، مدلهای LS460 و LS460 L سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه بینالمللی خودروی آمریکای شمالی عرضه شدند. این معرفی بهسرعت در نمایشگاه بینالمللی خودروی نیویورک ۲۰۰۶ با مدل LS600h L سال ۲۰۰۷ دنبال شد؛ نسخهای با فاصله محور بلند و هیبریدی از LS که توسط یک موتور V-8 پنج لیتری الکتریکیشده با خروجی خالص ۴۳۸ اسببخار نیرو میگرفت.
این مدل همچنین نخستین خودروی تولیدی استاندارد لکسوس بود که قیمت دلاری آن ۶ رقمی شد. ۱۱۳,۰۰۰ دلار که معادل تقریبی ۱۷۶,۷۲۶ دلار امروزی است.
در نهایت به نسل پنجم لکسوس LS میرسیم که در نمایشگاه بینالمللی خودروی آمریکای شمالی ۲۰۱۷ رونمایی شد. این نسل بر اساس کانسپت LF-FC ۲۰۱۵ از نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۵ طراحی شده و گامی رادیکال نسبت به طراحی محافظهکارانه نسل چهارم LS محسوب میشود. این نسل همچنین نخستین نسلی بود که از موتور V-8 تویوتا استفاده نکرد و به موتور V-6 ۳.۴ لیتری توئینتوربو متکی ماند. همان موتوری که در نسخه نهایی Heritage Edition امروز نیز به کار رفته است.
این یک تغییر بزرگ در تاریخچه تثبیتشده LS تا آن زمان بود اما رقبا پیشتر در حال افزایش سطح خود بودند. همانطور که در سال ۲۰۱۸ توسط یکی از منتقدین نوشته شد که:
لکسوس اکنون یکی از محبوبترین برندها در ایالات متحده است اما مدل LS همچنان در بحث فروش و در مقایسه با رقبای آلمانی جایگاهی پایین تر دارد. لکسوس LS مدل ۲۰۱۸ از نظر فضای داخلی به بزرگی رقبا نیست و سیستم اطلاعات و سرگرمی آن نیز جوایز زیادی نخواهد برد، اما خودرو روح بیشتری نسبت به آنچه در این نام داشته، دارد. برای خریداران وفادار لکسوس که شاهد تکامل برند هستند، امیدواریم تجربه مالکیت بدون دردسر در مقایسه با رقبا همچنان بخشی از بسته کلی این LS قابل تحسین و دوباره احیاشده باشد.
خداحافظی لکسوس LS پس از نزدیک به چهار دهه نه تنها پایان یک مدل افسانهای است بلکه فرصتی برای مرور میراثی است که این خودرو برای صنعت خودروسازی و دوستداران خودرو به جای گذاشته است. لکسوسLS همواره نمادی از تعادل بینظیر میان مهندسی دقیق، راحتی بیمانند و لوکس بودن بود و نشان داد که یک برند ژاپنی میتواند با بهترینهای جهان رقابت کند.
نسخه نهایی، اوج این سفر طولانی و تکامل بیوقفه است؛ خودرویی که به شکلی استادانه تاریخچهای پرافتخار را با نوآوریهای مدرن ترکیب کرده است. هر جزئیات در این خودرو، از کابین رنگارنگ و تجهیزات لوکس گرفته تا موتور قدرتمند و سیستمهای پیشرفته رانندگی، یادآور تعهد لکسوس به کیفیت و تجربه بینظیر رانندگی است. مدل LS بیش از آنکه فقط یک خودرو باشد داستانی از پشتکار، خلاقیت و جلب اعتماد خریداران وفادار است.
با نگاه به آینده، هرچند این مدل دیگر تولید نمیشود اما میراث LS همچنان در قلب برند لکسوس و در خاطره میلیونها نفر از علاقهمندان خودرو زنده خواهد ماند؛ خودرویی که استانداردهای لوکس بودن را بازتعریف کرد و تجربه رانندگی را به سطحی متفاوت رساند. این پایان، همزمان یک جشن برای تاریخچه درخشان و یادآوری از تأثیر ماندگار LS بر صنعت خودرو است.