شین اسمیت شبیه کسانی است که دوست دارند در یک كافه کتک کاری راه بیاندازند.
این مرد ۴۴ ساله کانادایی، با ریش و خالکوبی هایش، میتواند ترسناک به نظر برسد. نمیخواهید پا روی دمش بگذارید.
با این حال به ظواهر نمیتوان اعتماد کرد، چرا که آقای اسمیت با فکر و نه با زور، توانسته ثروتی ۴۰۰ میلیون دلاری بدست آورد.
به عنوان بنیان گذار و رئیس "وایس مدیا" در نیویورک، او شانس خوبی برای تبدیل شدن به روپرت مرداک بعدی دارد؛ جاه طلبی او برای فتح دنیا در همان حد است.
ظاهراً چنین چیزی به نظر خود آقای مرداک غیرممکن میرسد، چون سال گذشته گروه "نیوز کورپوریشن"، متعلق به این غول رسانه ای، ۷۰ میلیون دلار پرداخت تا ۵ درصد از سهام وایس را بخرد.
وایس چیست؟
ولی آن دسته از ما که سن بیشتری دارند یا خیلی به روز نیستند، میپرسند "وایس دقیقاً چیست"؟
وایس یک مجموعه چندرسانه ای است که وب سایتی به همین نام و تعداد فزاینده ای سایتهای مرتبط، یک کانال روی یوتیوب و یک شرکت تبلیغاتی را شامل میشود.
وایس همچنین دارای یک برنامه تلویزیونی در شبکه کابلی HBO در ایالات متحده، یک مجله چاپی، یک شرکت تولید موسیقی و یک بخش برای نشر کتاب است.
قلب این مجموعه وب سایت اصلی آن است، مجلهای دیجیتال که فیلمهای مستند و مقاله های مختلفی درباره موضوعات گسترده ای از مد لباس تا موسیقی، از سفر تا تکنولوژی و اخیراً اخبار روز، ارایه میکند.
وایس که مخاطبانش را جوانان قرار داده، متخصص "ژورنالیسم دربرگیرنده" است – نویسندگان این نشریه به جای اینکه صرفاً اتفاقات را گزارش کنند، سعی میکنند خود را در مرکز این اتفاقات قرار دهند.
آقای اسمیت هنوز برای وایس از مناطق خطرناک در سراسر دنیا گزارش تهیه میکند
نمونه خوبی از این روش، گزارش ویدیویی یکی از خبرنگاران وایس در کریمه است. او به جای اینکه جلوی دوربین بایستد و جملاتی را بگوید، به طور غیررسمی وارد نیروهای شبه نظامی هوادار روسیه شد و با آنها همراه شد. برخی مقاله های وایس بی ادبانه یا هتاکانه است.
این برای وایس یک فرمول برنده است که موفق به کسب ماهانه ۱۲۹ میلیون مخاطب جوان و به روز برای خروجی های مختلف این مجموعه شده است.
و این رقم – و ترکیب جمعیتی – یعنی بزرگترین شرکت های دنیا برای تبلیغ در این رسانه سر و دست می شکنند.
هیپسترهای منهتن
داستان برای آقای اسمیت و وایس، ۲۰ سال پیش در شهر مونترال در کانادا شروع شد؛ جایی که این بومی اتاوا، پس از ترک دانشگاه، به همراه دوستانش مجلهای راه اندازی کرد.
او با دو نفر از دوستانش، مجله چاپی ماهانه ای به نام "ویس آو مونترال" منتشر میکردند.
ظرف دو سال و با رهبری آقای اسمیت آنها توانسته بودند از ناشر اصلی مستقل شوند، پوشش موضوعی خود را از صحنه هنری مونترال فراتر برده بودند و در همین زمان نام خود را به وایس تغییر دادند.
آنها در سال ۱۹۹۹ و بدنبال سود بیشتر از محل تبلیغات، به نیویورک نقل مکان کردند.
حضور آنلاین آنها کمی بعد پدیدار شد و تعداد فزاینده ای ویدیو کلیپ و فیلمهای مستند – خیلی اوقات با حضور خود آقای اسمیت – با خود به همراه آورد، چرا که گسترش اینترنت پرسرعت به این معنی بود که عده بیشتری می توانستند این ویدیوها را بدون اختلال تماشا کنند.
وب سایت وایس در قلب این مجموعه قرار دارد
آقای اسمیت که تقریباً یک بار در هر سه جمله فحش میدهد و به نظر به خودش هیچ شکی هم ندارد، میگوید که او "قطعا از ابتدا جاه طلب" بوده.
او میگوید: "فکر نمیکردم چیزی راهم را سد کند. از ابتدا هدفم تسخیر دنیا بود."
به گفته آقای اسمیت، پس از انتقال به نیویورک وایس با برخی مشکلات مالی مواجه شد، ولی او هنگامی که "واکنش هیپسترهای پایین منهتن" را دید، فهمید که همه چیز درست خواهد شد.
او میگوید: "افراد زیادی میآمدند و میگفتند "من مجانی هر کاری بخواهید میکنم". آن زمان بود که فهمیدیم که موفق خواهیم شد."
ممنوعیت در کره شمالی
وایس حالا در سراسر دنیا ۱۵۰۰ کارمند، و ۵۰۰۰ نویسنده مستقل دارد.
اسمیت میگوید که برای مدت درازی او همه کار کرده. یعنی سردبیری و ویرایش همه محتوای تولیدی با او بوده، تا از حفظ سبک و استانداردهای وایس اطمینان حاصل کند.
اسمیت میگوید که کار گزارشگری خود او، بخشی لازم از وظیفه رهبری او است
ولی به گفته او در سالهای اخیر او توانسته کمی از این کار فاصله بگیرد، چون "حالا افراد کافی هستند که این برند را در دی ان ای خود حمل میکنند".
پیشبینی میشود که وایس امسال از ۵۰۰ میلیون دلار درآمد خود، ۱۲۵ میلیون دلار سود کسب کند. در این وضعیت میتوان تصور کرد که آقای اسمیت تمام وقتش را صرف نظارت بر کسب و کار و جنبه مالی کارها میکند.
با اینکه این کارها بیشتر وقت او را میگیرد، او هنوز برای وایس فیلمهای مستند – اغلب از مناطق خطرناک – تولید میکند.
او از منطقه دارفور در سودان و از لیبی در دوره شورش علیه معمر قذافی گزارش تهیه کرد.
اسمیت همچنین به مکزیک سفر کرد تا درباره باندهای مواد مخدر گزارش تهیه کند و به پاکستان رفت تا موضوع خشونت در کراچی، بزرگترین شهر این کشور، را بررسی کند.
در ضمن، ورود او به کره شمالی، پس از آنکه یک برنامه تمسخرآمیز درباره سفر به این کشور تهیه کرد، ممنوع شده است.
آقای اسمیت میگوید با اینکه هیات مدیره وایس ترجیح میدهند که او جان خود را به خطر نیاندازد، این سفرهای کاری به او کمک میکنند که کسب و کارش را به بهترین شکلی که میتواند اداره کند.
یا آنگونه که خود او با زبان خودروسازان میگوید: "چیزی که من به آنها میگویم این است که اگیر میخواهید یک خودروی عالی بسازید، بهتر است عاشق همه مراحل ساختن یک خودرو باشید."
او میگوید که این همچنین نشان میدهد که "هیچ خبرنگاری را جایی که خودم حاضر نباشم بروم نمی فرستم."
"بدون محدودیت"
با این حال و با وجود محبوبیت خروجی های وایس، هوشمندانه ترین قسمت کاری آنها رویکردشان به تبلیغات است.
وایس به کمک تخصص غول تبلیغاتی WPP که از سهامداران خرد این شرکت نیز است، توانسته در خط مقدم توسعه و بهسازی راههای جدید تبلیغات آنلاین قرار بگیرد.
روپرت مرداک ظرفیت وایس را درک کرده و حالا مالک ۵ درصد این شرکت است
به عنوان دو نمونه میتوان اشاره کرد که، شرکت میکروتراشه سازی اینتل حامی یکی از زیر-وب سایتهای وایس است و بی ام و چند خودروی "مینی" و سرمایه ای برای یک برنامه مسافرتی در اختیار وایس قرار داد.
آقای اسمیت میگوید: "وایس ۱۰ برابر بزرگتر از کسانی مثل سی ان ان خواهد شد."
او میگوید: "حتی اگر من این کار را نکنم، امکانش وجود دارد. اگر مردم از این حرف تعجب کنند خوب است. این یعنی من تنها کسی خواهم بود که به دنبالش میروم. چرا وایس میتواند بزرگتر باشد؟ به خاطر اینترنت. اینترنت جهانی است و ما هیچ محدودیتی نداریم."