bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۸۸۶۲

نگرانی دبیر کل سازمان ملل در مورد شیرین عبادی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۵ دی ۱۳۸۷

فرارو- بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نسبت به گزارش هایی دایر بر تهدید شیرین عبادی فعال حقوق بشر ایرانی در روزهای اخیر ابراز نگرانی کرده و خواستار تضمین ایمنی او از سوی دولت ایران شد.

همزمان خانم عبادی در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی گفته است که پس از تجمع تظاهرکنندگان در برابر خانه اش نگران است به آنجا بازگردد.

روز پنجشنبه حدود 150 نفر در برابر منزل و دفتر کار خانم عبادی تظاهرات کرده و او را به همدردی با اسرائیل متهم کردند.

یک نماینده بان کی مون در بیانیه ای نوشت دبیر کل سازمان ملل "شدیدا نگران" گزارش هایی است که می گوید "شیرین عبادی در روزهای اخیر تهدید شده، مرکز دفاع از حقوق بشر او بسته شده و اسنادی از آنجا برده شده و گروهی با رفتار خصمانه در برابر دفتر کار و منزل او بسیج شده اند". 

دبیر کل سازمان ملل مقام های ایرانی را ترغیب کرد "با اتخاذ تدابیر فوری از هرگونه آزار بیشتر خانم عبادی جلوگیری کرده و ایمنی و امنیت او را تضمین کند."

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را، که شیرین عبادی از بنیانگذاران آن است، 2 هفته پیش پلمپ شد.

سپس گروهی که خود را بازرس مالیاتی معرفی کردند دوشنبه  هفته پیش به دفتر وکالت خانم عبادی رفتند و فایل های موکلان او و کامپیوترهای این دفتر را ضبط کردند. خانم عبادی در گفتگو با نیویورک تایمز در این مساله که انگیزه ماموران واقعا بررسی امور مالیاتی بوده باشد ابراز تردید کرد.

سه روز پس از آن خانم عبادی شاهد تجمع کسانی در برابر ساختمان محل کار و منزلش بود که علیه او شعار می دادند "اسرائیل جنایت می کند، عبادی حمایت می کند." تجمع کنندگان تابلوی دفتر کار او را کنده و لگدمال کردند و شعارهایی روی دیوار ساختمان نوشتند.

خانم عبادی به این روزنامه گفت: "اگر هر تظاهراتی باید با اجازه وزارت کشور برگزار شود، پس مقام ها کجا بودند؟ چرا پلیس آنها را متفرق نکرد؟ ... درحالی که این گروه خشمگین علیه من شعار می داد، پلیس تنها تماشاگر بود."

آمریکا و فرانسه طی یک هفته گذشته نسبت به آنچه آزار خانم عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، خواندند اعتراض کرده اند.

فرانسه روز چهارشنبه سفیر ایران در پاریس را احضار کرد تا نسبت به "ماهیت غیرقابل قبول تهدیدها" علیه خانم عبادی و همکارانش اعتراض کند.

تظاهرکنندگان در برابر منزل خانم عبادی گفتند که از سکوت او در برابر "جنایات" اسرائیل در غزه خشمگین هستند.

علیرضا کیقبادی مسوول بسيج دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی ايران ضمن تایید حضور اعضای این گروه در برابر منزل خانم عبادی به خبرگزاری ایسنا گفت: "با توجه به اين كه شیرین عبادی جايزه‌ نوبل خود را به دليل دفاع از حقوق كودكان دريافت كرد، ما مقابل دفتر او تجمع اعتراض‌آميز برگزار كرديم كه بگوييم آيا كودكان غزه كودک نيستند كه از آن‌ها دفاع نمی‌شود."

اما خانم عبادی همان روز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه آن حادثه را یک "حمله" توصیف کرد و گفت "ارتباطی با آنچه در غزه می گذرد نداشته است زیرا ما دو روز قبل بیانیه ای در محکومیت آنچه در آنجا می گذرد صادر و از فلسطینی ها حمایت کردیم."

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین