ترنج موبایل
کد خبر: ۲۸۴۹۲۵

در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور مطرح شد

لاریجانی: با تست زدن کسی ملا نمی‌شود

تبلیغات
تبلیغات
صبح امروز رئیس قوه مقننه در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور یکی از الویت‌های آموزش و پرورش را رسیدگی به مسائل وضعیت معیشتی دانست وی در همین رابطه گفت: وقتی انسان بین معلمین ورود کرده و مسائل آموزش و پرورش را می‌بیند،‌ یکی از مشکلات آنها همین وضعیت معیشتی است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش هم بیان داشت که رکن آموزش و پرورش بر معلم استوار است و از این‌رو آرامش روحی معلم هم باید از نظر معیشتی سامان یابد تا بتواند با یک آرامش اولیه تدریس خود را انجام دهد.

رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش در حال حاضر یک نظام نوپا و جدید است، گفت: در طول سال‌های پس از انقلاب چند بار نظام آموزش و پرورش را تغییر دادیم. سوال این است که آیا با این کار افراد مفیدتر و توانمندتری تربیت کردیم؟ دستاوردمان چه بوده است؟ بنده معتقدم نظام جدید آموزش و پرورش نظام نوپایی است که باید از آن صیانت کرد تا دوباره تغییر نکند.

رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه تا وقتی که این کنکور با این وضع در کشور است هر سند تحولی بنویسید به یک سد بسیار بزرگی برخورد می‌کند، گفت: تا وقتی این موضوع را در ذهن‌ها حل نکنید نمی‌توانید یک نظام خلاق تربیت کنید. اما فرزندان ما از اول دبیرستان دچار استرس می‌شوند.

لاریجانی با بیان اینکه با تست زدن کسی ملا نمی‌شود، گفت: باید این سد را از جلوی آموزش و پرورش برداریم، کار بخشنامه‌ای هم نیست. قانون هم می‌تواند کمک کند اما مهم‌تر از آن نظام ارزیابی در بین مدارس، معلمین، دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید تغییر کند و جا بیفتد که اینگونه نیست که اگر یک مدرک ببرید صاحب فهم شده‌اید.

مشکلات با رشد صندلی‌های دانشگاه حل نمی‌شود
وی در ادامه با بیان اینکه فضای فکری باید تغییر کند و در آن شرایط می‌توان با کنکور هم مقابله کرد،‌ گفت: این مسأله با رشد صندلی‌های دانشگاه حل نمی‌شود. 50 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند. اگر صاحب فن می‌شدند شاید این مشکلات را نداشتند. یکی از دلایل آن هم نظام ارزیابی در خانواده‌ها و جامعه است. اگر بخواهیم شرایط آینده کشور و سیستم آموزش عالی متناسب با بازار باشد باید این سد را از جلوی پا برداریم.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر توجه بیشتر به آموزش‌های پیش‌دبستانی و دبستان، گفت: امروز مهندس و حقوقدان کم نداریم؛‌ سوال این است که با این حجم افرادی که تربیت کردیم آیا مشکلاتمان حل می‌شود؟ باید بدانیم که اگر افراد را از همین پایه‌ها آموزش دهیم خلاقیت شکوفا شده و توانمند می‌شوند.

وی با اشاره به کمک بخش خصوصی در آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: نباید این دیدگاه را در کشور داشته باشیم که توجه بر مراکز و مدارس هیأت امنایی و... باشد. بلکه باید مدارس دولتی را تقویت کنیم اما از طرفی مانع آنها هم نباید بشویم.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات

نظرات بینندگان

(۱۰ نظر)
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات