محسن هاشمی: از ورود رهبری به بحث مترو بی اطلاعم
محسن هاشمي مديرعامل مترو تهران درباره بحث ورود رهبري به بحث واگذاري مترو گفت: هيچ اطلاعي از اين موضوع ندارم.
وي ادامه داد: بحث واگذاري مترو هيچ ربطي به من ندارد و مجمع و شوراي شهر هستند كه در اين مورد تصميمگيري ميكنند.
هاشمي همچنين درباره علت ورود احمدينژاد به اين بحث با وجود اعتراض وي در زمان تصدي پست شهرداري به دخالت دولت در مسائل مترو، گفت: بهتر است در اين مورد صحبت نكنم.
وي همچنين درباره ادعاي دولت مبني بر هزينه نشدن درست اعتبارات در بحث مترو اظهارداشت: مطابق اسناد و برخلاف ادعاي دولت مبني بر اين كه 5 برابر دولتهاي گذشته به مترو پول تزريق شده است، واقعيت اين است که در دولت سازندگي حدود 850 تا 900 ميليارد تومان پول تزريق شد و چيزي بيش از 218 واگن مترو داخل شهري و 48 واگن دوطبقه به همراه 12 لوکوموتيو و بسياري از تجهيزات ثابت در آن زمان به مترو تزريق شد.
مديرعامل مترو تهران ادامه داد: در دولت اصلاحات نيز دو برابر اين مبلغ به مترو تزريق شد و در حدود 1500 ميليارد تومان بودجه به مترو تهران اختصاص يافت، كه اگر بخواهيم اين مبالغ را به نرخ امروز محاسبه كنيم در طول 16 سال گذشته نزديک به 3 هزار ميليارد تومان به مترو پول تزريق شده است.
وي افزود: اين ارقام در دولت محمود احمدي نژاد حدود 600 ميليارد تومان است. كه البته علت اين موضوع عدم استفاده از فاينانس و حساب ذخيره ارزي است، در حالي که در دولت سازندگي 700 ميليون دلار به صورت فاينانس فقط تجهيزات وارد كشور شد.
مديرعامل مترو همچنين افزود: در زمان دولت اصلاحات نيز 800 ميليون دلار فاينانس استفاده شد و مابقي نياز مترو به صورت ريالي تامين شد، ولي در دولت احمدينژاد به دليل اين كه نتوانستيم از فاينانس به دليل تحريم و حساب ذخيره استفاده كنيم مشکلات مترو افزايش يافت.
هاشمی با بيان اين كه بايد دولت فكري براي تخصيص اعتبارات حساب ذخيره ارزي به مترو بكند، افزود: عدم استفاده از اعتبارات فاينانس به دليل تحريمهاي به وجود آمده در دولت احمدينژاد و عدم تخصيص بودجه از حساب ذخيره موجب شد اختلاف مترو و دولت حادتر شود. البته در ابتدا تصور بر اين بود كه مجلس مخالف تخصيص اعتبار است كه در نهايت با موافقت مجلس نيز اتفاق خاصي نيفتاد.
گفتني است، پيش از اين محسن هاشمي در گفتوگوي تفضيلي به تشريح اقدامات و اعتبارات تخصيص يافته به مترو از ابتداي فلسفه وجود مترو پرداخته بود و همواره بر كمبود اعتبارات مترو براي توسعه خطوط بيشتر و همچنين فرسودگي ناوگان مترو با توجه به گذشت عمر 12 ساله مترو سخن گفته بود.