آیا قوانین باید اصلاح شوند؟
سوختن در آتش تصادفات دلخراش

هنگامی که کشتی سانچی در اقیانوس دچار سانحه شد و ۳۰ دریانورد ایرانی در آتش کشتی سوختند و اجسادشان هم به وطن بازنگشت تا هفتهها افکار عمومی عزادار آن حادثه تلخ بود. حالا تصادفهای منجر به آتش سوزی و مرگهای دلخراش در داخل کشور یادآور وقایعی همچون سانچی هستند، چه بسا تلختر چرا که در خاک کشور این اتفاقات رخ میدهند و احتمالا ناشی از کمی و کاستیهای مدیریتی و قانونی است.

به گزارش فرارو، براساس گزارشهای رسمی در حادثه برخورد اتوبوس با تانکر سوخت در اتوبان کاشان به نطنز کیلومتر ۲ بادرود ۱۹ هموطن جان باختند.
در این حادثه که ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه روز دوشنبه اتفاق افتاد، اتوبوس تهران-کرمان در کیلومتر ۲ ورودی بادرود در آزاد راه کاشان-اصفهان واژگون شده و در لاین مخالف دچار آتشسوزی شد.
در اثر این تصادف ۴۶ مسافر دچار حادثه شدند که ۱۹ نفر در دم در آتش سوختند و ۲۷ نفر آنها به دلیل مصدومیت شدید به بیمارستان انتقال یافتند، براساس گزارشهای غیر رسمی دو نفر هم در بیمارستان جان خود را از دست دادند. البته این آمار از سوی منابع رسمی تائید نشده است.
رئیس جمعیت هلالاحمر بادرود درباره این حادثه گفت: «عمق فاجعه به حدی تأسفبار بود که اورژانس سرآسیاب، هلالاحمر بادرود، هلالاحمر نطنز، پلیسراه، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، راهداری، آتشنشانی و شهرداری ساعتها در حال عملیات درمان و رهاسازی بودند.»
به گفته مسؤولان امدادی، اجساد مسافران اتوبوس دچار سوختگی شدید شده و قابلشناسایی نیست و احتمالا زمان زیادی میبرد تا شناسایی کامل انجام گیرد. بنا بر اعلام منابع محلی اتوبوس در بین راه نیز تعدادی مسافر سوار کرده که اسامی آنها در لیست مسافران وجود نداشته و امکان افزایش تلفات وجود دارد.
براساس گزارشها راننده تانکر از این حادثه جان سالم به در برده است. تانکر حامل گازوئیل بوده است.
هنوز دلیل قطعی علت حادثه اعلام نشده، اما سردار محمد حسین حمیدی فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به این که اتوبوس از تهران به سمت کرمان و تریلی از اراک به سمت یزد در حال حرکت بودند، گفت: «برخورد این دو وسیله از پهلو و به صورت هم مسیر بوده است که بر این اساس احتمالا تغییر جهت ناگهانی تریلی و قرارگیری در مسیر اتوبوس، علت این حادثه بوده است، اما علت قطعی حادثه هم اکنون از سوی کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است و به زودی اعلام خواهد شد.»
در همین حال یک مقام مسئول وزارت راه با بیان اینکه طبق بررسیهای اولیه برای هر دو راننده تانکر سوخت و اتوبوس هیچ گونه نمره منفی ثبت نشده است، اظهار کرد: "هم تانکر حمل سوخت و هم اتوبوس هر دو معاینه فنی داشتهاند."
او با بیان اینکه بارنامه تانکر به صورت آفلاین صادر شده بوده است، گفت: «تانکر حامل گازوئیل شب گذشته ابتدا بار خود را خالی کرده بود و مجدداً بارگیری کرده است که منتظر هستیم بارنامه دوم بارگیری هم برای ما ارسال شود.»
این اتوبوس عازم کربلا بود. به گفته جانشین رئیس پلیس راه همدان " عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه به علت ترکیدگی لاستیک" عامل این حادثه بوده است.

تصادف دلخراش سنندج
علت حادثه " پارگی شلنگ ترمز تانکرحمل سوخت" اعلام شد. مقصد تانکر کشور عراق بود. واقعه سنندج به شدت افکار عمومی را متاثر کرد و چون حادثه در حاشیه شهر رخ داده بود شاهدان بسیاری داشت که هیچ کاری از دستشان ساخته نبود.
تکرار حادثه و نکته پیام رییس جمهور
حوادث دلخراش اینچنینی در کشور افزایش یافته است. این حوادث غیر از اینکه جان تعدادی از هموطنان را گرفته است و به خانوادههای زیادی آسیب زده است، بسیار دلخراش بوده اند و افکار عمومی را به شدت متاثر کرده اند. سوختن در آتش تصادف به هیچ عنوان اتفاقی ساده و پیش پاافتاده نیست.
هنگامی که کشتی سانچی در اقیانوس دچار سانحه شد و ۳۰ دریانورد ایرانی در آتش کشتی سوختند و اجسادشان هم به وطن بازنگشت تا هفتهها افکار عمومی عزادار آن حادثه تلخ بود. حالا تصادفهای منجر به آتش سوزی و مرگهای دلخراش در داخل کشور یادآور وقایعی همچون سانچی هستند، چه بسا تلختر چرا که در خاک کشور این اتفاقات رخ میدهند و احتمالا ناشی از کمی و کاستیهای مدیریتی و قانونی است.
چیزی که در پیام تسلیت امروز رییس جمهور نیز دیده میشود. حسن روحانی در پیام برای حادثه اتوبوس مسافربری نوشته است: «متأسفانه تکرار چنین حوادث ناگوار و جبرانناپذیر جادهای، نشان از وجود ضعفهای فنی، مدیریتی و نظارتی دارد که باید مورد توجه جدی مسئولان ذیربط قرار گرفته و چارهجویی اساسی صورت گیرد تا شاهد تکرار اینگونه رخدادهای غمانگیز در کشور نباشیم.»
نکته ای که در پیام پیشین رییس جمهور در پی حادثه تصادف در سنندج دیده نمیشود. به نظر میرسد بالاترین مقام اجرایی کشور در این باره احساس خطر کرده است. باید دید که این نکته در پیام رییس جمهور مورد توجه مقامات مسئول قرار خواهد گرفت یا نه. آیا ریشه یابی لازم برای پیدا کردن ضعفهای قانونی، ساختاری و زیر ساختی در این رابطه صورت خواهد گرفت؟
در هر دو حادثه سنندج و کاشان یک طرف ماجرا کامیونی بی مبالادت، حامل مواد خطرناک بوده است. آیا آیین نامهها و قوانین راهنمای و رانندگی برای تردد این خودروها ناقص است؟ اگر اینگونه است باید به سرعت تغییرات جدی در این زمینه داد.
از طرف دیگر بسیاری از تصادفات رانندگی در شب یک علت مهم داشته است "خواب آلودگی" راننده، به نظر میرسد برای حل این مشکل باید فکری اساسی و جدی کرد شاید سختگیری بیشتر خصوصا در مورد رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی و خودروهای مفید واقع شود. رانندگانی که عموما در شب تردد میکنند و برخی از آنها با حاشیههایی همچون اعتیاد روبه رو هستند.