فیلم «دختر شیطان»؛ نقد و بررسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دختر شیطان را میتوان از بدترین و بی ارزشترین فیلمهای ساخته شده در چند سال اخیر دانست. جدای از اندیشهی سطحی و بچگانهی فیلم نامه، کج سلیقه گیهایی که از همان تیتراژ ابتدایی در ساخت فیلم به کار رفته است باور کردنی نیست.

فرارو- دختر شیطان فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی قربان محمد پور است. این فیلم دومین محصول مشترک ایران و بالیوود به کارگردانی محمدپور است.
در این فیلم که بیشتر آن در هندوستان فیلمبرداری شده است حمید فرخ نژاد، ایشا گوپتا، جکی شروف، گلشن گروور، سمیران میشکروتی و محمد رضا شریفی نیا به ایفای نقش میپردازند.
فیلم دختر شیطان دربارهی دختر شیطان (ایشا گوپتا) با نام لبینی است که تصمیم دارد راهش را از پدرش جدا کند و برای این کار باید مقابل یک انسان درستکار سجده کند. او برای پیدا کردن چنین فردی سراغ فرهاد (حمید فرخ نژاد) میرود که آنقدر در گناه غرق شده است که میتواند لبینی را ببیند! در نهایت اتفاقاتی برای فرهاد میافتد که از مسیر گذشته اش باز میگردد و لبینی در مقابل او سجده میکند...
فیلم سینمایی ساختن کار سادهای نیست میتوان در شهرک سینمایی غزالی، در هالیوود یا در هالیوود یا در هر کجای دنیا فیلم برداری کرد، اما میتوان از بازیگر برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر استفاده کرد، میتوان اکران عید فطر گرفت و باز هم فیلم نساخت.
دختر شیطان یک فیلم سینمایی نیست. یک سوء استفادهی شکست خورده است. یک بی هنری و بی خردی محض، یک فیلم نامهی کودکانه، مشتی بزن و بکوب و رقص دسته جمعی هندی با لباسهای رنگ و وارنگ و مقادیر زیادی حاشیه پوچ.
واقعیت این است که حضور ایشا گوپتا با عقبهی مدلینگ و عکسهای غیر قابل پخش آنقدر که برای کارگردان این فیلم، مدیر ادارهی سینمایی فرهنگ و ارشاد قم و روزنامهی کیهان اهمیت دارد، برای مخاطبان سینما اهمیت ندارد و فروش بد دو هفتهی نخست فیلم هم همین را نشان میدهد.
دختر شیطان و سازنده اش میخواهند با حاشیه و تبلیغات بفروشند، اما حواشیای که انتخاب کرده اند، پر واضح است که بفروش نیستند. خیلی از فیلمهای دیگر هم با حواشی و تبلیغات میفروشند تقریبا همه.
مخاطبان سینمای ایران نه مدل ندیده اند، نه فیلم هندی ندیده. آنها اگر قرار باشد که در میان فیلمهای مبتذل هم یکی را برای دیدن انتخاب کنند قطعا ابتذال بهتر را برمی گزینند. کما اینکه این کار را هم کرده اند. ما همه با هم هستیم با تمام ابتذالش و با تمام فیلم نبودنش و با تمام پرت و پلا بودنش باز هم صد پله از دختر شیطان جلوتر است.
مقداری بی سلیقه گی خرج شده در این فیلم حیرت آور است. میزان دست کم گرفتن شعور بیننده در این فیلم بی رقیب است. بیننده با دیدن میزان بد بودن جلوههای ویژه کامپیوتری این فیلم به چشمان خودش اعتماد نخواهد کرد چرا که مدتها است چنین کار ضعیفی را ندیده است.
دختر شیطان را میتوان از بدترین و بی ارزشترین فیلمهای ساخته شده در چند سال اخیر دانست. جدای از اندیشهی سطحی و بچگانهی فیلم نامه، کج سلیقه گیهایی که از همان تیتراژ ابتدایی در ساخت فیلم به کار رفته است باور کردنی نیست.
برای چنین فیلمی که ادعای همکاری بزرگ میان سینمای ایران و هالیوود را دارد، آیا زشت نیست که بازیگر اصلی اش در هنگام فیلم برداری فارسی دیالوگ میگوید و بعدا روی آن دوبله گذاشته میشود؟ آیا واقعا بازیگر بزرگ و شاخص و عزیز ما توان یک انگلیسی دیالوگ گفتن ساده را هم ندارد؟
تا کی سلبریتیهای ما میخواهند به این پیشرفت نکردنشان ادامه دهند؟ تا کی باید در همهی فیلمها چهرههای تکراری و نقشهای مثل هم ببینیم و چهرهی جدیدی به جامعهی بستهی بازیگران سینمای ایران اضافه نشود. چرا هیچ وقت نوبت به هیچ کدام از خیل فارغ التحصیلان سالانهی بازیگری از دانشگاههای هنری کشور نمیرسد؟ فقط به این دلیل که نژادشان فرخ نیست؟!
فیلمهای کمدی در ایران و فیلمهای اکشن و کمیکهای مارول در سایر نقاط جهان همیشه و همواره پر فروشترین فیلمها بوده اند و خواهند بود. اصل سرگرمی و خنداندن مخاطبان سینما هم کاملا قابل درک و درست و نیاز به حق تماشاگران سینما است.
سازندگان دختر شیطان مخاطبانشان را نادان فرض کرده اند و نفروختن فیلمشان هم بهترین پاسخی است که از آنها میگیرند. مخاطبان فیلم در ایران فیلم بد ما همه با هم هستیم را میبینند، کمدی هزار پا را میبینند، اما از طرف دیگر از متری شش و نیم و سرخپوست و شبی که ماه کامل شد هم استقبال میکنند.