اصولگرایان دنبال نخستوزیری هستند؟

بحث تغییر نظام ریاستی و پارلمانی عمری طولانی دارد، اما سرمنشأ بحثهای اخیر، از سخنرانی رهبری در سفر به کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ شروع شد. رهبری در آن سخنرانی با اشاره به ظرفیتهای قانونی اساسی جمهوری اسلامی گفتند: «امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ یعنی مردم با رأی مستقیم خودشان رئیسجمهور را انتخاب میکنند؛ تا الان هم شیوه بسیار خوب و تجربهشدهای است. اگر یک روز در آیندههای دور یا نزدیک -که احتمالا در آیندههای نزدیک، چنین چیزی پیش نمیآید- احساس بشود که به جای نظام ریاستی مثلا نظام پارلمانی مطلوب است -مثل اینکه در بعضی از کشورهای دنیا معمول است- هیچ اشکالی ندارد».
بحث تغییر نظام ریاستی و پارلمانی عمری طولانی دارد، اما سرمنشأ بحثهای اخیر، از سخنرانی رهبری در سفر به کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ شروع شد. رهبری در آن سخنرانی با اشاره به ظرفیتهای قانونی اساسی جمهوری اسلامی گفتند: «امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ یعنی مردم با رأی مستقیم خودشان رئیسجمهور را انتخاب میکنند؛ تا الان هم شیوه بسیار خوب و تجربهشدهای است. اگر یک روز در آیندههای دور یا نزدیک -که احتمالا در آیندههای نزدیک، چنین چیزی پیش نمیآید- احساس بشود که به جای نظام ریاستی مثلا نظام پارلمانی مطلوب است -مثل اینکه در بعضی از کشورهای دنیا معمول است- هیچ اشکالی ندارد».
چند ماه بعد از سخنان رهبر انقلاب مرحوم هاشمیرفسنجانی که همچون رهبر انقلاب هر دو نظام پارلمانی و ریاستی را تجربه کرده بود، با تأکید بر اینکه از سخنان رهبری برداشت اشتباه شده است، گفت: «بحث ایشان این بود که در نظام ما بنبست نیست. یعنی کسی نباید فکر کند که بنبست داریم و اگر ما حتی بخواهیم نظام اداره کشور را تغییر دهیم، قانون اساسی را اصلاح و تغییر میدهیم. اصل نظرشان این بود».
البته رهبری در دیدار با دانشجویان در خرداد سال قبل در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا اشکالات و کمبودهای کنونی ناشی از اشکال ساختار است یا ضعف کارگزاران»، گفتند: ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است و اشکالی ندارد، البته در همه کشورها از جمله در کشور ما ساختارها در طول زمان تکمیل و نواقص و خلأهای آنها برطرف میشود، همانند اینکه در گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود نداشت، اما امروز وجود دارد. ایشان درباره ایده «نظام پارلمانی» خاطرنشان کردند: این مسائل را در مجمع بازنگری قانون اساسی به تفصیل بحث کردیم و به این نتیجه امروز رسیدیم، چراکه مشکلات نظام پارلمانی برای کشور بیش از مشکلات نظام ریاستی است.
با توجه به سخنان رهبری در سال گذشته کمکم بحث تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در حال فروکشکردن بود که اکنون از ترجیح اصولگرایان برای تندادن به تغییر قانون اساسی برای رهایی از دردسرهای انتخابات ریاستجمهوری سخن گفته میشود. آنها مجلسهای قبلی را متهم به کمکاری در این زمینه میکنند و معتقدند در طول چند سال گذشته فضای کلی مجلس نسبت به احیای نخستوزیری بیمیل نبوده، اما قدمی علمی برنداشته و حالا که اکثریت در بهارستان در اختیار اصولگرایان است باید به دنبال احیای نخستوزیری بروند. این درحالی است که مقام معظم رهبری صراحتا مخالفت خود را با این امر بیان کردهاند.
کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در انتقاد از مباحث مدافعان احیای نخستوزیری در پاسخ به این پرسش که با توجه به پیشبینی قانون اساسی، آیا میتوان نظام پارلمانی را در کشور مستقر کرد، اظهار کرده است: تغییر ساختارها کمک زیادی به کشور نمیکند. سؤال مطرحشده این است که بعد از تغییر جایگاه ریاستجمهوری به نخستوزیری، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا مشکل اصلی کشور این است که در ساختار سیاسی موجود نخستوزیر وجود ندارد یا شخص رئیسجمهور براساس نظر مستقیم مجلس انتخاب نمیشود؟ کدخدایی تصریح کرده است: آنچه در کشور ایجاد مشکل میکند، رفتار مقامات و برخی از عناصر سیاسی است. باید این افراد برای حل مشکلات کشور، تابع الزامات قانون اساسی و قوانین دیگر و همچنین مدافع حاکمیت قانون باشند.
براساس این گزارش، بهطورکلی در نظامهای سیاسی جهان دو نوع سیستم «ریاستی» و «پارلمانی» وجود دارد که براساس نگرشی که هریک به موضوع نحوه توزیع قدرت و تفکیک قوا دارند شکل گرفتهاند؛ در نظامهای ریاستی رئیسجمهور نقش اصلی اجرائی را بر عهده دارد و نخستوزیر وجود ندارد.