راست افراطی ضد مهاجر و ضد اسلام در مجلس نمایندگان و در شبکههای اجتماعی با عنوان کردن واژگان و مفاهیمی، چون «جهاد»، «شریعت» یا «طرفدار مراکش» سعی در بدنام کردن «فاطمه حامد حسین» دارند.
فرارو- صریح بودن «فاطمه حامد حسین» علیه یک حزب راست افراطی اسپانیایی در حال ظهور در سئوتا از استان کادیس او را به نمادی ملی در مبارزه با سخنان نفرتانگیز و دامن زننده به تبعیض و نابرابری تبدیل کرده است.
به گزارش فرارو به نقل از میدل ایست آی، در خیابان اصلی سئوتا منطقه خودمختار اسپانیایی با جمعیتی بیش از ۸۵۰۰۰ نفر در شمال آفریقا که با مراکش هم مرز است «فاطمه حامد حسین» با لبخند و سلامی به زبان اسپانیایی و داریجا گویش مراکشی -عربی از همه کسانی که از مقابلاش عبور میکنند استقبال میکند. چهرهای کاریزماتیک دارد. خود ساخته است و فروتنانه برخورد میکند، اما با صراحت علیه یک جریان راست افراطی در حال ظهور صحبت میکند که همین موضوع او را به یک نماد ملی برای مبارزه با سخنان نفرت پراکنانه تبدیل کرده است.
حسین که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان بخشی از ائتلاف کابالاس یک سازمان منطقه گرای چپ وارد صحنه سیاسی سئوتا شد مدتی بعد حزب خود را به نام «جنبش کرامت و شهروندی» (MDyC) در سئوتا تشکیل داد. در میان بسیاری از مواردی که «حسین» در مقابل راست افراطی ایستاده یکی از به یاد ماندنیترین لحظات در یک نشست عمومی در تابستان ۲۰۲۰ میلادی در واکنش به حزب راست افراطی وُکس و موضع تند آن حزب علیه اسلام در شهری با ۴۳ درصد جمعیت مسلمان رخ داد.
او در سخنان خود گفت: «شما نمیتوانید اسپانیایی بودن من را با نام خانوادگی یا لباسام بسنجید. شما نمیتوانید بگویید مسلمان، یهودی یا هندو به این جامعه تعلقی ندارند».
حسین در سال ۱۹۷۸ میلادی در لوس روزالس یکی از فقیرترین حومههای سئوتا متولد شد. حسین به عنوان تنها فرزند والدینی مراکشی میگوید که هرگز در خانه آنان درباره سیاست صحبت نمیشد. او تنها به یاد میآورد که پدرش را میدید که تمام ساعات شبانه روز کار میکرد و کامیونها را بار میکرد تا نیازهای معیشتی خانواده را تامین کند.
حسین هنگام نوشیدن چای در خیابان اصلی سئوتا به خبرنگار «میدل ایست آی» گفت: «من هرگز نشنیدم کسی در مورد سیاست صحبت کند. حدس میزنم به عنوان یک خانواده مهاجر تنها تمرکز بر پیشرفت بود.»
او با اشاره به نابرابریهای قابل توجه در سئوتا جایی که ۴۰ درصد از جمعیت در خطر فقر و محرومیت اجتماعی زندگی میکنند میافزاید: «من وارد سیاست شدم، زیرا بسیاری از ما در مناطق فراموش شده و متروک بزرگ شدهایم. در آنجا شهروندانی وجود دارند که اگرچه در قانون برابر هستند، اما در حقوق برابر نیستند». خانواده حسین توانستند هزینههای دانشگاه او را از طریق بورسیه بپردازند و امروز او یک وکیل متخصص در زمینه حقوق بشر و برابری جنسیتی است حرفهای که با وظایفاش به عنوان یک نماینده همخوانی دارد.
در انتخابات منطقهای ۲۰۱۵ میلادی جنبش «کرامت و شهروندی» تحت رهبری او سه کرسی در پارلمان محلی با ۲۵ کرسی به دست آورد و او اولین و تنها زن مسلمانی بود که رهبری یک حزب سیاسی منتخب در اسپانیا را بر عهده گرفت.
ظهور حزب راست افراطی وُکس در سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان یک نیروی سیاسی جریان اصلی بر نظم و ثبات سئوتا تاثیر گذاشت. جنبش کرامت و شهروندی یک کرسی را از دست داد و حزب محافظه کار مردم که از سال ۲۰۰۱ میلادی اکثریت کرسیها را در اختیار دارد نیز کرسیهایی را در رقابت با راست افراطی از دست داد.
راست افراطی ضد مهاجر و ضد اسلام در مجلس نمایندگان و در شبکههای اجتماعی با عنوان کردن واژگان و مفاهیمی، چون «جهاد»، «شریعت» یا «طرفدار مراکش» سعی در بدنام کردن حسین دارند. او میگوید که هدف از این توهینها نشان دادن جمعیت مسلمان سئوتا به عنوان خارجی در کشور خود است و آنان را با مهاجرت غیرقانونی مرتبط میسازد.
«کارلوس وردخو» نماینده پارلمان و سخنگوی وُکس در سئوتا در توئیتی تهدیدآمیز گفته بود که حسین باید به مراکش بازگردانده شود. حسین میگوید: «ما نمیتوانیم در برابر کسانی که برای نفرتپراکنی و توهین میآیند سکوت کنیم. آنان نه تنها نسبت به ما بلکه نسبت به کل شهر بیاحترامی کردند».
از دیگر نمونههای لفاظیهای نفرت آمیز میتوان به مکالماتی که در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به مطبوعات درز کرد اشاره کرد. رهبران وُکس در سئوتا در واتس آپ و پیامهای صوتی خواستار «جنگ جهانی سوم علیه اسلام» شدند و جمعیت مسلمانان سئوتا را با فلسطین مقایسه کردند از «تهاجم و اشغال شدن» شهرشان توسط مسلمانان سخن گفتند.
حزب وُکس به رهبری «سانتیاگو آباسکال» که در بحبوحه تنشهای داخلی ناشی از جدایی طلبی کاتالونیا و افزایش تعداد مهاجران وارد شده به سواحل اسپانیا از آفریقا در سال ۲۰۱۸ میلادی تاسیس شد اولین کرسیهای پارلمانی خود (۲۴ کرسی) را در انتخابات سراسری آوریل ۲۰۱۹ میلادی به دست آورد. در انتخابات عمومی نوامبر همان سال وُکس با کسب ۳.۶ میلیون رای و ۵۲ کرسی در کنگره نمایندگان به سومین نیروی سیاسی کشور تبدیل شد.
در سئوتا وُکس در سال ۲۰۱۹ میلادی وارد صحنه سیاسی شد و به دلیل ترکیب قومیتی و وضعیت اقتصادی شهر لفاظیهای خصمانهتری نسبت به سایر نقاط کشور به کار برد.
سئوتا با ۸۵۰۰۰ نفر جمعیت به دلیل موقعیت استراتژیک خود در کنار تنگه جبل الطارق از لحاظ تاریخی پذیرای افراد از همه باورها و سنتها بوده است.
این شهر همواره به هماهنگی و همزیستی بین پیروان چهار مذهب افتخار کرده است: در آنجا یک معبد هندو و یک کنیسه وجود دارد، جشن اسلامی عید قربان یک تعطیلات عمومی است و راهپیماییهای کاتولیکها در هر عید پاک برگزار میشود. با این وجود، در پس ترکیب فرهنگی و مذهبی واقعیتی از نابرابری پنهان است.
فراتر از ناحیه مرکزی تمیز و مرفه در آن ناحیه حومههای شلوغ با اکثریت مسلمان بالاترین نرخ بیکاری در اسپانیا را دارند. طبق محاسبات صورت گرفته بین ۷۵ تا ۸۰ درصد بیکاران آن منطقه را مسلمانان تشکیل میدهند. محمد یکی از ساکنان آن منطقه میگوید این آسیب نهادینه است و میافزاید: «حزب محافظه کار و دموکرات مسیحی» مردم «در دو دهه گذشته (تا زمانی که در انتخابات آوریل ۲۰۱۹ شکست خورد) بدون تمرکز بر بهبود آموزش یا اشتغال در اینجا بر سئوتا حکومت میکرد».
او میافزاید: «فقدان پروژهها و سرمایهگذاری در اقتصاد ما بر مراکش نیز تاثیر گذاشته است. بر اساس برآوردهای محلی، حدود ۷۰۰ میلیون یورو (۷۳۵ میلیون دلار) در سال یعنی بیش از یک چهارم تولید ناخالص داخلی شهر از تجارت غیرقانونی کالا با مراکش به دست میآید».
در چنین فضایی راست افراطی با طرح وعدههایی مبنی بر ساخت دیواری بزرگتر در امتداد مرز مراکش، اخراج مهاجران غیرقانونی یا دفاع از «هویت اسپانیایی آن قلمروی سرزمینی» در برابر «اسلامیزاسیون یا اسلامی سازی» رای به دست میآورد.
صدای حسین و تلاشهای عمومی وی در دفاع از تنوع سئوتا و طرح هویت «اسپانیایی و مسلمان» حمایت ملی از او را به همراه داشته است.
ثبات این رشد از سیاستهای محلی گرفته تا ملی زمانی تقویت شد که او در نوامبر گذشته در رویدادی در والنسیا در کنار برخی از مترقیترین سیاستمداران زن در اسپانیا شرکت کرد.
این نشست برای بحث در مورد مسائل فمینیستی و به اشتراک گذاشتن دیدگاههای مشترک برگزار شد، اما دلیل این که آن نشست توجه گسترده رسانهها را به خود جلب کرد حضور «یولاندا دیاز» وزیر کار و اقتصاد اجتماعی بود. دیاز یکی از محبوبترین چهرههای دولت چپ گرای اسپانیا است که در حال حاضر پلتفرمی را برای شرکت در انتخابات عمومی ۲۰۲۳ میلادی آماده میکند.
حسین در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورودش به عرصه سیاست ملی میگوید: «ما از اینکه شناخته شدهایم و خود را در کنار این زن شگفتانگیز (یولاندا دیاز) میبینیم مفتخر هستیم و خوشحالیم. با این وجود، تمرکز ما روی سئوتا و مشکلاتی است که در آنجا داریم».
این روزها در خیابانهای سئوتا، «حسین» به خوبی شناخته شده است و شهرت او برای ایستادن در برابر راست افراطی کاملا تثبیت شده است.
پیئداد ۴۰ساله و مسیحی که به عنوان یک نظافتچی کار میکند در محله هادو یکی از پایگاههای اجتماعی طرفداران جنبش «کرامت و شهروندی» میگوید: «فاطمه بسیار واجد شرایط است تیم او همیشه به تماسهای ما پاسخ میدهد و او عقیده خود را علیه کسانی که میخواهند بین ما تفرقه ایجاد کنند بیان میکند».
در ال پرینسیپ «سارا» ۲۵ساله و «احلم» ۲۷ساله دو خواهر نیز مشتاق حسین هستند. سارا میگوید: «من فاطمه را دوست دارم. من عاشق حرفهای او و نحوه بیاناش درباره همه چیز هستم. او همه چیز را در هر جلسه عمومی مطرح میکند و در مقابل وُکس میایستد».
یک مرد مسلمان بیکار در بازاری در هادو میگوید: «احزاب سنتی بزرگ در اینجا (در سئوتا) شکست خوردهاند، زیرا نتوانستهاند خصوصیات و ویژگیهای این منطقه را درک کنند».
با این وجود، همه اهالی آن منطقه نظر مثبتی درباره جنبش «کرامت و شهروندی» ندارند. «رحمه مخلص» ۴۵ساله نماینده انجمن محله در بنزو حومه کوچکی در شمال سئوتا است که به ندرت خدمات عمومی کارآمدی دارد اذعان میکند که حسین «زنی مبارز است که وجدانها را بر میانگیزد» و الگویی برای بسیاری از زنان است. با این وجود، او از «فردگرایی» و «تک روی» حسین انتقاد میکند.
«مخلص» میگوید: «در سطح ملی او تصویری را به از خود به نمایش میگذارد، اما در سطح محلی چهرهای متفاوت را نشان میدهد. او برای مقابله با احزاب راست حاضر به نشستن پای میز مذاکره با سایر احزاب و مصالحه با آنان نیست». حسین در حال حاضر از صحبت در مورد انتخابات سال آینده اجتناب میورزد.
او میگوید: «هر روز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند و من تنها امیدوارم که شهروندان به خوبی به کمکهای یکدیگر توجه کنند. سئوتا همیشه یک شهر بین فرهنگی و متنوع است و خواهد ماند حتی برای کسانی که خواهان جامعهای مبتنی بر نفرت و ترس هستند».
ترجمه: محمد نوین