ترنج موبایل
کد خبر: ۹۰۰۳۷۳

پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه دوم ۱۴۰۴؛ بخریم یا دست نگه داریم؟

پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه دوم 1404؛ بخریم یا دست نگه داریم؟

قبل از پیش‌بینی قیمت خودرو برای نیمه دوم سال باید علاوه بر گران شدن دلار، پارامتر‌های دیگری از جمله تغییر سیاست قیمت‌گذاری را مدنظر قرار دهیم..

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- عملکرد ایران‌خودرو و سایپا و پارس‌خودرو از حیث تولید، طی پنج ماه ابتدایی امسال درمقایسه با برهه مشابه پارسال حدود 15 درصد آب رفت.

به‌گزارش فرارو؛ کاهش تولید خودرو می‌تواند در بلندمدت آرایش بازار را تغییر دهد اما عجالتا گرانی دلار در عدد و رقم‌های پیشنهادی فروشنده‌ها اثر گذاشته است.  بی‌اعتنایی‌های بازار خودرو به سرکشی‌های دلار دوام زیادی پیدا نکرد. مثلا ری‌را ایران‌خودرو نسبت به دو هفته قبل 100 میلیون گران شده و سایر مدل‌های داخلی هم با افزایش قیمت درقیاس با مرداد برای فروش گذاشته می‌شوند. در پیش‌بینی قیمت خودرو برای نیمه دوم سال باید به جز گران شدن دلار، پارامتر‌های دیگری از جمله تغییر سیاست قیمت‌گذاری را هم مدنظر قرار دهیم.  

روند بازار خودرو عوض شد

بی‌اعتنایی بازار خودرو به وقایع هفته‌های اخیر بازار ارز دوام زیادی نداشت. باوجود پیشروی قیمت دلار در بازار آزاد، در هفته‌هایی پایانی مرداد نرخ‌های پیشنهادی فروشند‌ه‌های خودرو فرقی با تیرماه پیدا نکرد اما در 10، 12 روز اخیر شاهد روندی جدید بودیم.

قیمت ری‌را ایران‌خودرو که گران‌ترین سواری داخلی محسوب می‌شود در این مدت با افزایش 100 میلیون تومانی از یک میلیارد و 600 به یک میلیارد و 700 میلیون تومان تغییر کرده است.‌

کوییک و ساینا دنده‌ای که اقتصادی‌ترین گزینه‌های بازار تلقی می‌شوند، هر کدام در حد 15 تا 20 میلیون بیشتر از هفته پایانی مرداد به خریداران پیشنهاد می‌شوند و با همین تناسب، سایر مدل‌های بازار گران شده‌اند. بخشی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، تاثیر گرانی دلار می‌تواند به دو شکل در بازار خودرو موثر باشد.

افزایش نرخ ارز؛ بهانه همیشگی خودروسازان

افزایش نرخ ارز در وهله اول می‌تواند جنبه روانی جدید برای خودرو در بازار آزاد داشته باشد. همین الان بعد از آرامش سه‌، چهارماهه در بازار آزاد، شاهد تغییر ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها هستیم و اصلا بعید نیست با تداوم این روند، در ماه‌های آینده تغییر چشمگیری در ارقام نهایی ایجاد شود.

گرانی دلار از یک طرف دیگر پتانسیل بالابردن جنب‌وجوش خودروسازان برای اعمال ارقام جدید در کارخانه را دارد. یکی از بهانه‌های همیشگی ایران‌خودرو و سایپا برای افزایش قیمت خودرو در کارخانه، بالارفتن هزینه قطعات است. اولین زمزمه‌های افزایش دوباره قیمت خودرو در نمایندگی‌های سایپا و ایران‌خودرو شنیده می‌شود و این مورد هم می‌تواند سیگنالی جدید برای بازار آزاد خودرو باشد.

از آخرین روزی که ایران‌خودرو و سایپا قیمت‌های جدید کارخانه را بالا بردند، 25 درصد به قیمت دلار آزاد اضافه شده است.

کاهش تولید خودرو تایید شد

ایران‌خودرو و سایپا و پارس‌خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال روی هم موفق به تولید حدود 300 هزاردستگاه سواری شدند. برای اینکه درک بهترین از کیفیت کار سه خودروساز کشور داشته باشیم، لازم است یادآوری کنیم در برهه مشابه سال قبل این میزان خودرو حدود 350 هزار دستگاه بوده که نشان از کاهش 50 هزارتایی دارد.

حجم تولید خودرو توسط سه خودروساز کشور ظرف یک سال قریب 15 درصد آب رفته است. کاهش تولید خودرو منجر به پایین رفته عرضه به بازار می‌شود و می‌تواند نقشی بزرگ در قیمت‌های جدید داشته باشد.

سلطه خودروسازان در بازار

قیمت‌گذاری خودرو از حالا به بعد توسط خود خودروسازان انجام می‌شود. پیش از این شورای رقابت با انحصاری دانستن بازار خودرو ایران، به ایران‌خودرو و سایپا اجازه قیمت‌گذاری نمی‌داد اما از مرداد امسال به بعد روندی جدید در بازار شکل گرفته است.

شیوه جدید قیمت‌گذاری خودرو به کارخانه‌ها اجازه می‌دهد هر شش ماه یکبار با ارائه مستندات محکه‌پسند برای آپدیت قیمت‌تمام شده در کارخانه دست‌به‌کار شوند.

فقط 24 ساعت از ابلاغ این قانون، سایپا از اعمال قیمت‌های جدید خبر داد و ایران‌خودرو هم از تصمیم‌گیری جدید برای تغییر قیمت‌های کارخانه شد. افزایش قیمت احتمالی خودرو در کارخانه، برای نیمه دم سال یک پالس دیگر در بازار آزاد خودرو تلقی می‌شود.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات