شاه شاسیبلندهای برقی: iX۳ بیامو معرفی شد

iX۳ ، شاسیبلند برقی قدرتمند بیامو معرفی شد. این شاسیبلند جدید هم میراث کلاسیک بیامو را زنده نگه می دارد و هم میتواند مهمترین تحول این برند در چند دهه اخیر باشد.
فرارو- بیامو با معرفی iX3 جدید و پلتفرم برقی Neue Klasse، وارد مسیر جدیدی در دنیای خودروهای برقی شده است. این شاسیبلند جدید هم میراث کلاسیک بیامو را زنده نگه می دارد و هم میتواند مهمترین تحول این برند در چند دهه اخیر باشد.
به گزارش فرارو به نقل از motor1، هویت امروز بیامو از خودروهای Neue Klasse در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ شکل گرفته است. اما این برند تا معرفی ۱۵۰۰ در سال ۱۹۶۲ و مدل افسانهای ۲۰۰۲ در ۱۹۶۹، به شکل امروزی خود درنیامده بود.
زنده شدن دوباره این نام تاریخی، آغازگر یک تحول بزرگ در دنیای خودروهای برقی بیامو است. iX3 جدید در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شد. iX3 اولین خودرویی است که بر پایه پلتفرم برقی Neue Klasse ساخته میشود. این خودرو یک جهش مهم در استراتژی بیامو است. تا امروز، بیامو خودروهای برقی و بنزینی را معمولا بر اساس یک پلتفرم مشترک تولید میکرد، مانند سریهای ۴، ۵ و ۷. اما iX3 جدید بر پایه پلتفرم اختصاصی برقی ساخته شده و در کنار نسخه بنزینی X3 عرضه خواهد شد.
بیامو میگوید iX3 50 xDrive با برد ۴۰۰ مایل، قدرت ۴۶۳ اسببخار و گشتاور ۴۷۳ پوندفوت عرضه می شود و قیمت پایه این خودرو حدود ۶۰ هزار دلار است، کمی بیشتر از X3 چهار سیلندر و کمی کمتر از X3 M50، اما با قدرت بیشتر و راندمان بالاتر.
iX3 بر اساس معماری ۸۰۰ ولتی Neue Klasse ساخته شده و از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می کند. این خودرو میتواند با قدرت ۴۰۰ کیلووات شارژ شود و در مدت 10 دقیقه تقریبا ۲۳۰ مایل را طی می کند. این ویژگی ها، Neue Klasse را به یکی از سریعترین خودروهای برقی بازار آمریکا تبدیل می کند.
iX3 طول محور و طول کلی بیشتری نسبت به نسخه بنزینی X3 دارد، اما سایر ابعاد آن کمی کوچکتر است. طراحی این خودرو از مدلهای کلاسیک Neue Klasse و مفهومی Neue Klasse X الهام گرفته شده است و با چراغهای چهارگانه و جلوپنجرههای کشیده عرضه می شود.
داخل کابین iX3 نسبت به نسخههای قبلی کاملا متفاوت است. صفحه نمایش سنتی پشت فرمان جای خود را به یک نمایشگر باریک و عریض داده که اطلاعات رانندگی را نشان میدهد. و نمایشگر مرکزی ششضلعی از سیستم سرگرمی جدید Operating System X استفاده میکند؛ کلید iDrive نیز حذف شده است.
اساسیترین نوآوریها در زیر بدنه iX3 قرار دارند.iX3 اولین خودروی بیامو بهصورت Software-Defined Vehicle (SDV) است و از چند کامپیوتر قدرتمند به نام Superbrain برای کنترل تمام سیستمها بهره میبرد. یکی از این واحدها Heart of Joy نام دارد و تمام سیستمهای دینامیک خودرو مثل پیشرانه، ترمز، فرمان و تعلیق را کنترل می کند. واحد دیگر، سیستمهای کمک راننده را مدیریت میکند؛ از جمله کروز کنترل تطبیقی و سیستم حفظ مسیر، با امکان رانندگی بدون دست در بزرگراه بهصورت اختیاری.
موتورهای iX3 توسط بیامو طراحی شده اند و فاقد آهنرباهای دائمی هستند. این موتورها ۴۰ درصد کارآمدتر، ۱۰ درصد سبکتر و ۲۰ درصد ارزانتر از نسخههای قبلی هستند و سلولهای باتری نیز از ۲۰ درصد انرژی بیشتر نسبت به نسل فعلی برخوردار است. iX3 اولین بیامو با پورت شارژ NACS به سبک تسلا و پشتیبانی از شارژ دوطرفه است که امکان تأمین برق برای سایر وسایل را فراهم میکند. مبدل CCS نیز به صورت استاندارد ارائه میشود.
در بخش شاسی، iX3 از محور جلو مکفرسون و سیستم چندلینک عقب جدید بهره میبرد. iX3 توزیع وزن نزدیک به ایدهآل دارد (۴۸.۶ درصد جلو و ۵۱.۴ درصد عقب) و حداکثر سرعت آن به ۱۳۰ مایل بر ساعت میرسد.این خودرو در کارخانه جدید بیامو در دبرسن، مجارستان تولید میشود و از اوایل سال 2026 در امریکا عرضه خواهد شد.