اسراری که دیجیکالا از اقتصاد ایران افشا کرد

همزمان با کاهش حجم خرید پوشاک، میزان مراجعه به لوازم آرایشی افزایش پیدا کرده است
فرارو- آیفون معمولا در فهرست گوشیهای پرفروش بازار جهانی صدرنشین است اما در ایران اوضاع تفاوتهای زیادی پیدا میکند.
بهگزارش فرارو؛ گزارش عملکرد دیجیکالا نشان میدهد گوشیهای اقتصادی سهم بزرگی از بازار موبایل را قبضه کردهاند و حجم خرید موبایل نیز در سال 1403 درمقایسه با 1402 حدود 10 درصد آب رفته است. قطعی برق در سالهای اخیر تب خرید موتور برق را بالا برده و بهخاطر دلایلی که بهتر از ما درجریانش هستید، کالاهای دیگری مثل دستگاه تصفیه آب مشتری پیدا کردهاند. گزارش دیجیکالا با بیش از 300 صفحه و نکات ریز و درشت زیادی منتشر شده اما در این نوشته سراغ مواردی میرویم که میتواند تصویری بدون روتوش از واقعیت بازار کشور منعکس کند.
سلطه گوشیهای اقتصادی در ایران
خرید موبایل در سال 1403 نسبت به 1402 کاهشی چشمگیر داشته است. بااینکه گوشیهای اقتصادی پرفروشترین گزینههای موجود در دیجیکالا بهحساب میآیند، 10 درصد کمتر از سال 1402 خریدار داشتند.
حجم فروش گوشیهای میانرده تقریبا به همین اندازه آب رفته و گوشیهای پرچمدار و گرانقیمت نیز با همین میزان افت فروش روبرو شدند.
محبوب بودن گوشیهای اقتصادی در ایران را میتوانیم با بازار جهانی مقایسه کنیم. نیمه اول 2025 که خبری از آیفون 17 و مدلهای این سری در بازار نبود، آیفون 16، آیفون 16 پرو مکس و آیفون 16 پرو بهترتیب سه گزینه اول کشورهای مختلف معرفی شدند. در فهرست 10 گوشی پرفروش بازار جهانی، فقط یکی دو گوشی اقتصادی بهچشم میخورد.
افزایش خرید کالای اضطراری
قطعی برق، باعث رشد خرید موتور برق شده است. طبق دادههای دیجیکالا میزان خرید موتور برق درمقایسه با سال 1402 بیشتر از دوبرابر افزایش داشته و دقیقا 139 درصد بیشتر شده است.
همزمان با تکاپو برای خرید موتور برق، کالاهایی در دسته چراغ اضطراری و چراغ قوه نیز بهطور متوسط 39 درصد بیشتر از سال 1402 فروش داشتند.
دادههای دیجیکالا از سال 1404 میتواند از افزایش روند خرید کالاهایی مثل موتور برق حکایت داشته باشد اما اجالتا در همان سال 1403 با رشد 57 درصدی خرید دستگاه تصفیه هوا روبرو بودیم. آلودگی هوا در شهرهایی مثل تهران، اهواز و سایر شهرهای صنعتی شرایط را برای خریدوفروش دستگاههای تصفیه مهیا کرده است.
کاهش خرید پوشاک و افزایش مراجعه به لوازم آرایشی
حجم ریالی خریدوفروش پوشاک در ایران، درحدفاصل 1402 تا 1403 حدود 36 درصد بیشتر شده است. بخشی از این اتفاق را میتوانیم با تورم توجیه کنیم اما نکته معنادار گزارش دیجیکالا، آب رفتن تقریبا چهار درصدی تعداد سفارش پوشاک است.
حجم سفارش پوشاک از برندهای این حوزه نیز 11 درصد کمتر از سال 1402 تخمین زده میشود. با وجود این تعداد سفارشهای مردم از دیجیکالا بابت لوازم آرایشی حدود 18.5 درصد بیشتر شده است.
دوربین ثبت وقایع؛ بیشترین رشد فروش لوازم جانبی خودرو
میزان افزایش خرید دوربین ثبت وقایع در دیجیکالا، پارسال رشد پنج هزار و 500 درصدی سالانه داشته است. زنجیر چرخ و مسیریاب خودرو هم بخش دیگری از پرتکرارترین خریدهای حوزه لوازم جانبی خودرو بهحساب میآید.
در بخش لوازم یدکی لوازم خانگی هم میزان سفارشها و خرید کاربران رشد تقریبا 25 درصدی داشته که راهکاری برای بهتعویق انداختن خرید کالا نو تلقی میشود.