مقایسه اطلس و کوییک؛ دوئل خواهرخواندههای سایپا در بازار خودرو

نوشته زیر با بررسی مشخصات فنی، آپشنهای رفاهی، طراحی و قیمت کمک میکند بفهمید باید اطلس بخرید یا کوییک
فرارو– کوییک به عنوان نسخه فیسلیفت تیبا ۲ و به عنوان یک هاچبک اقتصادی قدم به بازار گذاشت اما سایپا باز هم کوتاه نیامد و نسخهای ارتقایافتهای از همین پلتفرم را با نام ماشین اطلس تولید کرد.
به گزارش فرارو؛ اطلس با تغییرات ظاهری، کابین جدید و برخی بهبودهای فنی تلاش میکند جایگاه جدیدی برای خود دست و پا کند. این دو خودرو، با وجود ریشههای مشترک، در جزئیات تفاوتهایی دارند که میتواند روی تصمیمگیری خریداران تاثیر بگذارد. اگر سر دو راهی گیر کردهاید و نمیدانید بالاخره باید اطلس بخرید یا کوییک، این نوشته برای شماست.
بررسی طراحی ظاهری و بدنه؛ اطلس زیباتر است یا کوییک؟
تفاوت اصلی اطلس و کوییک به ظاهر آنها برمیگردد. اطلس با چهرهای کاملاً متفاوت از کوییک، سعی در جذب مشتریان جوانتر و مدرنپسند دارد در حالی که کوییک چهره سنتی خود را حفظ کرده است.
طراحی نمای جلوی ماشین اطلس؛ تفاوتها با کوییک
در نمای جلوی ماشین اطلس، شاهد تغییرات ریشهای هستیم. چراغهای جلوی این خودرو با طراحی کشیده و تهاجمی، جلوپنجره بزرگ و اسپرت و سپر کاملاً جدید، ظاهری مدرن و جذاب به آن بخشیدهاند. این طراحی در مقایسه با نمای جلوی کوییک که ساده و همراه خطوط گرد است، کاملاً متفاوت به نظر میرسد. اطلس تلاش کرده با این تغییرات، هویتی مستقل از کوییک پیدا کند.
نمای جانبی و عقب؛ مقایسه اطلس و کوییک
هرچند در نمای جلو تفاوتها زیاد است اما در نمای جانبی، شباهتهای پلتفرمی میان دو خودرو به وضوح دیده میشود. فرم کلی بدنه، شیشهها، و خطوط جانبی تقریباً یکسان هستند. با این حال، اطلس با استفاده از رینگهای آلومینیومی جدید، روکش مشکی روی ستونها و گلگیرها و طرح جدید آینههای جانبی، ظاهری اسپرت پیدا کرده است.
در بخش عقب، اطلس به کمک چراغهای جدید و افقی، یک سپر بازطراحی شده و دیفیوزر، چهرهای متفاوت از کوییک ارائه میدهد. این تغییرات، نمای عقب اطلس را از کوییک ساده و قدیمی متمایز میکند.
کیفیت ساخت و مونتاژ؛ کدام خودرو بهتر است؟
با وجود تغییرات ظاهری، کیفیت متریال بدنه و مونتاژ در هر دو خودرو تفاوت چشمگیری ندارد. هر دو محصول سایپا هستند و کیفیت ساخت آنها در یک سطح قرار میگیرد. با این حال، اطلس به دلیل جدیدتر بودن و هدف قرار دادن بازار بالاتر، از نظر کنترل کیفیت در مراحل اولیه تولید، کمی بهتر عمل میکند.
طراحی داشبورد ماشین اطلس کاملاً از کوییک متمایز شده است
مقایسه فنی و پیشرانه؛ قلب تپنده کدام خودرو قدرتمندتر است؟
یکی دیگر از نقاط کلیدی مقایسه اطلس و کوییک، بخش فنی و پیشرانه است. اطلس به لطف با ارتقای موتور قدیمی، در این زمینه عملکرد بهتری دارد.
مشخصات فنی اطلس و مقایسه آن با کوییک
کوییک از موتور M15 با قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر بهره میبرد اما ماشین اطلس به موتور ارتقایافته M15i مجهز شده است. این موتور در اصل همان پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر کوییک است اما با اضافه شدن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، قدرت و گشتاور آن افزایش یافته است. طبق اعلام سایپا، قدرت موتور اطلس به حدود ۹۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۳۷ نیوتنمتر رسیده است.
موتور M15i اطلس با ارتقای نرمافزاری و سختافزاری، علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور، مصرف سوخت بهینهتر (حدود ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را نیز به همراه دارد، در حالی که کوییک با استاندارد یورو ۴ یا ۵ عرضه میشود. این ارقام نشاندهنده بهبود جزئی در عملکرد نسبت به موتور کوییک است.
عملکرد جعبهدنده؛ تفاوتها در اطلس و کوییک
هر دو خودرو با گیربکسهای دستی ۵ سرعته و اتوماتیک CVT عرضه میشوند. جعبهدنده دستی در هر دو مدل عملکردی مشابه دارد اما جعبهدنده CVT اطلس به دلیل هماهنگی بهتر با موتور جدید M15i، تجربه رانندگی روانتری ارائه میدهد. این جعبهدنده در مقایسه با مدلهای اولیه کوییک، بهتر عمل میکند.
اطلس یا کوییک؛ کابین کدام خودرو مجهزتر است؟
اطلس تلاش کرده تا با ارائه آپشنها و امکانات بیشتر، خود را به عنوان یک خودروی بهروز و مجهز معرفی کند.
طراحی داخلی؛ تفاوتهای کلیدی داشبورد اطلس و کوییک
طراحی داشبورد ماشین اطلس کاملاً از کوییک متمایز است. داشبورد اطلس با طراحی مدرن و خطوط برجسته، نمایشگر مرکزی لمسی و فرمان جدید، حس و حالی بهروز برای کابین به ارمغان میآورد. این در حالی است که طراحی داشبورد کوییک ساده و قدیمی است.
کیفیت متریال در هر دو کابین پلاستیک خشک است اما اطلس با طرحهای تزئینی جدید، سعی در بهبود حس بصری دارد.
آپشنهای ماشین اطلس؛ لیست کامل امکانات رفاهی
سایپا بعضی مدلها مثل کوییک S را به امکاناتی نظیر دیلایت، سنسور دنده عقب و نمایشگر دیجیتال در پنل کیلومتر مجهز کرده است اما این خودرو هنوز امکانات کمتری نسبت به اطلس فول آپشن دارد. به عنوان مثال، نمایشگر لمسی و دوربین عقب در اغلب مدلهای کوییک وجود ندارد. بنابراین اطلس در بخش امکانات رفاهی، دست بالاتر را در اختیار دارد. دارد.
- نمایشگر ۷ اینچی لمسی
- دوربین دید عقب
- سنسور دنده عقب
- فرمان D-Cut با کنترلهای صوتی
- سیستم ورود و استارت بدون کلید (در مدل اتوماتیک)
- سیستم پایش فشار باد تایر
- آینههای جانبی برقی
با توجه به افزایش جزئی قدرت و گشتاور موتور M15i، شاهد شتاب و کشش بهتری در اطلس هستیم
اطلس یا کوییک؛ کدام خودرو امنتر است؟
اطلس در بخش ایمنی نیز با ارتقای برخی امکانات، از کوییک پیشی گرفته است. مثلا این خودرو به کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS و EBD، و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش مجهز است که در مدلهای فول آپشن وجود دارد.
این امکانات، در کنار سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، امنیت بیشتری برای راننده و سرنشینان فراهم میکنند. کوییک در مدلهای پایه خود تنها به دو کیسه هوا و سیستم ABS و EBD مجهز است. هرچند در مدلهای جدیدتر کوییک S و GX، امکاناتی مانند سنسور دنده عقب و دیلایت اضافه شده اما وجود سیستمهای پیشرفته ایمنی در ماشین اطلس، نهایتا آن را از نظر ایمنی یک پله بالاتر از کوییک قرار میدهد.
تجربه رانندگی؛ پشت فرمان اطلس و کوییک چه میگذرد؟
سیستم تعلیق هر دو خودرو در بخش جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع تیر عرضی است. این سیستم تعلیق برای مسیرهای شهری و جادهای عملکرد قابل قبولی دارد اما به دلیل ارتقای جزئی در سیستم تعلیق و فرمان ماشین اطلس، ممکن است کمی نرمی سواری و هندلینگ بهتری نسبت به کوییک داشته باشد.
همچنین با توجه به افزایش جزئی قدرت و گشتاور موتور M15i، شاهد شتاب و کشش بهتری در اطلس هستیم. این تفاوت در رانندگی روزمره آنقدرها محسوس نیست اما در سربالاییها و سبقتگیریها، موتور ارتقایافته اطلس عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. در نهایت اگر بودجه شما اجازه میدهد دنبال خودرویی با طراحی نو، امکانات بیشتر و ایمنی بالاتر بروید، اطلس گزینه منطقیتری خواهد بود.
جدول مقایسه مشخصات فنی و ایمنی اطلس و کویییک
ویژگیها |
اطلس |
کوییک |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) |
۴۰۱۵ / ۱۶۸۰ / ۱۵۲۰ میلیمتر |
۳۹۸۹ / ۱۶۸۳ / ۱۵۳۷ میلیمتر |
حجم صندوق |
حدود ۳۰۰ لیتر |
حدود ۲۲۵ لیتر |
موتور |
۱.۵ لیتری تنفس طبیعی (M15i) |
۱.۵ لیتری تنفس طبیعی (M15) |
قدرت موتور |
۹۰ اسب بخار |
۸۷ اسب بخار |
گشتاور |
۱۳۷ نیوتنمتر |
۱۲۸ نیوتنمتر |
مصرف سوخت ترکیبی |
۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
امکانات ایمنی |
۲ ایربگ، ABS، EBD، سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایر TPMS |
۲ ایربگ، ABS، EBD، سنسور عقب و TPMS در مدلهای جدید |
امکانات رفاهی |
نمایشگر ۷ اینچ لمسی، بلوتوث، دوربین عقب، فرمان برقی، تهویه دیجیتال |
سیستم صوتی ساده و فرمان هیدرولیک |
طراحی داخلی |
مدرن با ارگونومی بیشتر نسبت به کوییک |
طراحی ساده و قدیمی |
قیمت بازار آزاد ( در پاییز ۱۴۰۴) |
حدود 700 میلیون تومان |
حدود 575 میلیون تومان |