سیگنال منفی ایرانخودرو و سایپا به بازار

صنعت خودرو کشور به آهستگی در سکوت خط تولیدها ذوب میشود اما نه با فریاد تعطیلی، بلکه با عددهایی که هر ماه کوچکتر میشوند؛ آنچه از آمارها برمیآید مرگی تدریجی است، نه فقط یک حادثه ناگهانی
فرارو- تولید خودرو در نیمه اول 1404 نسبت به مشابه سال گذشته 10.7 درصد کاهش یافته است.
به گزارش فرارو؛ صنعت خودرو کشور این روزها بیرمقتر از همیشه به حیات خود ادامه میدهد. در میانه جنگ 12 روزه، چراغ بازار خودرو خاموش شد. در حالیکه دو هفته تعطیلی کامل کارخانهها بهدلیل بحرانهای منطقهای پشت سر گذاشته شد، صنعت خودرو کشور به خطوط تولید بازگشت.
تولید خودرو در ششماه نخست امسال به ۵۲۴ هزار و ۷۹۴ دستگاه رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.7 درصد کاهش را نشان میدهد. چرخ صنعت خودرو همچنان میچرخد اما نه در مسیر رشد.
ایرانخودرو و سایپا؛ وضعیت غولهای جاده مخصوص
ایرانخودرو در نیمه اول سال با تولید ۲۵۴ هزار و ۵۸۱ دستگاه نسبت به مدت مشابه رشد ۱۱ درصدی داشته و همین رقم را دستاوردی از مسیر «خصوصیسازی واقعی» میخواند؛ شعاری که سایپا هم با افت ۲۸ درصدی در تولید (فقط ۱۱۷ هزار و ۱۲۰ دستگاه) علم کرده تا شاید از بار سنگین زیان انباشته رها شود.
در عمل اما آنچه هر دو بهعنوان احیای رقابت معرفی میکنند، بیشتر شبیه تلاش برای بقاست. خودروهای اقتصادی مانند کوییک و ساینا که زمانی حکم ستون فقرات فروش سایپا را داشتند، حالا یکی پس از دیگری در حال کنار رفتن از خطوط تولیدند. سایپا هم به امید محصولات جدید اطلس و سهند درجا میزند.
ایرانخودرو هم رشد آمار تولید خود را ابتدا مدیون سورن پلاس و سپس پژو 207 و تارا است.
مونتاژیها در تنگنا؛ سقوط بخش خصوصی
مونتاژکاران نقشی کلیدی در جلوگیری از فروپاشی کامل عرضه ایفا میکنند اما گلوی خودشان زیر تیغ بحران قرار گرفته است.
مدیرانخودرو که تا همین یکی دو سال پیش بیرقیبترین برند مونتاژی بود، حالا با افت بیش از ۶۱ درصدی تولید تیر خلاص رکود را دریافت کرده؛ تیراژ تولید مدیرانخودرو از حدود ۷۵ هزار دستگاه به نزدیک ۳۰ هزار دستگاه سقوط کرده تا شاخص ضعف بخش خصوصی در خودروسازی باشد.
کرمانموتور نیز مسیر الگوی خود را پیش گرفته و با کاهش ۱۲ درصدی و افت تولید ۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه به وضعیت رکود مزمن رسیده (هرچند همین عددها رو هم بخاطر تولید چند خودرو جدید کسب کرده)؛ کارخانهای فعال در صدر اخبار اما نیمهخاموش در واقعیت.
تنها بهمنموتور بهعنوان سومین ضلع شرکتهای مونتاژکار کشور توانست با رشد ۵۲ درصدی و افزایش تولید تا حدود ۵ هزار دستگاه اندکی از رکود حاکم بر بازار بکاهد. البته این رشد عمدتا ناشی از مونتاژ شاسیبلندهای فیدلیتی و دیگنیتی است؛ خودروهایی لوکس که بیش از آنکه پاسخگوی نیاز مصرفی باشند، در ویترین سرمایهگذاری خانوارهای مرفه جای گرفتهاند.
دِین صنعت خودرو به برندهای نوظهور
اگر ظهور برندهای تازه در بازار خودرو نبود، گزارش نیمهسال جاری احتمالا روایتی از سقوط کامل صنعت خودرو ارائه میداد؛ در حالیکه بسیاری از خودروسازان بزرگ با افت تولید مواجه شدند، شرکتهایی مانند آرینپارسموتور، مکثموتور و دیارخودرو که در سال گذشته تقریبا فعالیتی نداشتند، امسال با رشدهای سهرقمی در صحنه درخشیدند.
آرینپارس با عرضه نسلهای جدید لاماری و فلو توانسته رشد ۱۰۶ درصدی را ثبت کند و مکثموتور با تولید بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه لوکانو به رکورد ۸۶۷ درصد رشد دست یافته است.
در واقع، اگر موج بازیگران نوپا نبود، صنعت خودروسازی ایران در نیمه نخست امسال کند نبود، بلکه در وضعیت ایست کامل قرار میگرفت.