ترنج موبایل
کد خبر: ۱۱۰۶۶۰

وزارت نفت بايد پاسخگوي عرضه نشدن بنزين يورو ۴ باشد

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفت: مشكل اساسي و فعلي تهران به لحاظ آلودگي، ذرات معلق در هواست.

تبلیغات
تبلیغات

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفت: مشكل اساسي و فعلي تهران به لحاظ آلودگي، ذرات معلق در هواست.

به گزارش ايسنا، يوسف رشيدي با بيان اينكه مقرر شده بود از اول فروردين 91 بنزين و سوخت با استاندارد يورو 4 عرضه شود، افزود: اما اين اتفاق رخ نداده و در اين رابطه وزارت نفت بايد پاسخگو باشد.

وي كه در گفتگوي تلفني تهران 20 شركت كرده بود، همچنين درباره اجراي منع تردد خودروهاي بالاي 20 سال گفت: اين طرح يكي از برنامه‌هاي كاهش آلودگي هواي تهران است كه بايد از اول تيرماه امسال اجرا شود، اما فكر نمي‌كنم كه به مرحله اجرا برسد.

به گزارش ايسنا، همچنين نوروزي ـ مشاور معاون شهردار تهران در امور محيط زيست ـ نيز گفت: هواي تهران آلوده است و اين هوايي نيست كه مردم جامعه مي‌خواهند آن را استفاده كنند. لذا وجود بيماري‌هاي مرتبط با الودگي هوا از جمله مرگ و مير و سكته‌هاي قلبي و ساير بيماري‌هاي تنفسي از پيامدهاي آلودگي هواست و هيچ مسئولي نمي‌تواند منكر آن شود.

وي با بيان اينكه آلودگي هوا تاثير مستقيم بر سلامت افراد دارد، با اشاره به برنامه جامع 10 ساله كاهش آلودگي هواي تهران گفت: در سال 79 و زماني كه اين طرح مصوب شد، قرار بود در پايان سال 89 و طي يك برنامه 10 ساله وضعيت هواي تهران به استاندارد بين المللي برسد. اين در حاليست كه اين برنامه موفق عمل نكرد.

نوروزي در ادامه گفت: هرچند كه اتفاقات خوبي طي 10 سال گذشته رخ داد، از جمله اينكه خودروسازان استفاده از بنزين بدون سرب براي خودروها را پذيرفتند، اما بسياري از كارها نيز دچار ضعف شد و در اواسط برنامه‌ها، خودروسازان عقب نشيني كردند و به نوعي مي‌توان گفت كه برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران رها شد.

وي با بيان اينكه سازمان حفاظت از محيط زيست متولي تمامي برنامه‌هاي زيست محيطي از جمله كاهش آلودگي هواست، گفت: بحث آلودگي هواي تهران تنها مربوط به اين شهر از استان نيست، بلكه بحثي ملي است.

به گفته وي، صنايع خودروسازي بر اساس قانون موظفند از ابتداي سال 91 خودروهاي خود را بر اساس برنامه محيط زيست و منطبق با استاندارد يورو 4 توليد كنند. همچنين از اول فروردين همه جايگاه‌هاي بنزين بايد سوخت سبك و سنگين خود را با استاندارد يورو 4 توليد كنند و از ابتداي سال 92 استاندارد سوخت بايد به يورو 5 برسد.

برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران نصفه اجرا شد
به گزارش ايسنا، همچنين اشرفي پور ـ مديركل محيط زيست استان تهران ـ نيز درباره علت اجرايي نشدن برنامه 10 ساله كاهش آلودگي هواي تهران نيز عنوان كرد: برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران از سوي دولت به ويژه در سال 89 و 90 پيگيري شد و دولت نگاه ويژه‌اي به مديريت كاهش آلودگي هوا از جمله كلان شهرها و به طور خاص براي تهران دارد.

وي ادامه داد: برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران كه براي سال 79 تا 89 نوشته شده بود، نيمه اجرا شد و آسيب شناسي‌هاي اين برنامه نيز احصاء و در كارگروه‌هاي آلودگي هوا مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

به گفته وي، دولت مصوبه‌اي را گذرانده كه بر اساس آن نه تنها كلانشهر تهران بلكه براي هفت كلانشهر ديگر كشور برنامه جامع تهيه شده و برنامه‌ها و مصوبات آن در حال اجراست.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات