ترنج موبایل
کد خبر: ۲۵۳۳۱

سعید لیلاز در گفتگو با "فرارو":

"به صورت بزرگواران لجن پاشی نکنیم، که بعد با زبان مان پاک کنیم"

"به صورت بزرگواران لجن پاشی نکنیم، که بعد با زبان مان پاک کنیم"
تبلیغات
تبلیغات


فرارو- «ما باید از تجربه رفتار رذیلانه ای که به مدت 8 سال با اکبر هاشمی رفسنجانی شد و قویا مورد بهره برداری جناح راست و تشویق جناح راست هم قرار داشت، پند بگیریم و جوری به صورت بزرگواران لجن پاشی نکنیم که بعدا در دور دوم انتخابات و در مدت 5 روز مجبور شویم با زبان خودمان این لجن ها را پاک کنیم.»

سعید لیلاز در پاسخ به پرسش " فرارو" در ارزیابی انتقادهای حامیان کروبی به مهندسی موسوی گفت: «من معتقدم هستم که آقای کروبی خودشان با آقای موسوی کاملا هماهنگ هستند، حضور هر دو بزرگوار الان در صحنه کاملا لازم است چون باعث ایجاد حضور حداکثری در انتخابات می شود و حضور حداکثری احتمال اینکه انتخابات را به دور دوم ببرد افزایش می دهد، پایگاه اجتماعی و مخاطبان رای آقای کروبی با آقای موسوی کم و بیش متفاوت است. این دو نفر الان رقیب یکدیگر در این مقطع نیستند .»

لیلاز افزود: «از طرف کمپین هر دو کاندیدا ممکن است یک سری نادانی ها و تند روی هایی صورت بگیرد که ما به عنوان حامیان موسوی علاقه ای به دامن زدن به آن نداریم. انتقاداتی که به آقای موسوی می شود را رد می کنم و قابل رد کردن است اما قصد ندا رم در مقام پاسخگویی بر آیم.»

این فعال سیاسی ادامه داد: «اگر در دور دوم انتخابات یا بعد از آن در یک فضای آرام تری این انتقادات مطرح می شد قابل طرح و پاسخگویی بود. اما تصور نمی کنم دامن زدن به این فضا هم در شان این دو بزرگوار باشد و هم به سود اصلاح طلبان باشد.»

لیلاز افزود: «اصلاح طلبان در قالب این دو تا کاندیدا به راحتی می توانند یک فضای حداکثری پدید آورند، ما تصورمان این است که اگر آقای کروبی و آقای موسوی بتوانند زمینه مشارکتی بیش از 32 میلیون نفر را فراهم کنند این به معنی پیروزی اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری دهم است. و آن وقت دیگر اهمیتی ندارد که آقای کروبی برود دور دوم یا آقای موسوی.»

لیلاز با انتقاد از رفتار اصلاح طلبان با هاشمی گفت: «ما باید از تجربه رفتار رذیلانه ای که به مدت 8 سال با اکبر هاشمی رفسنجانی شد بین سالهای 76 تا 84 و قویا مورد بهره برداری جناح راست و تشویق جناح راست هم قرار داشت پند بگیریم و جوری لجن پاشی نکنیم به صورت بزرگواران لجن پاشی نکنیم که بعدا در دور دوم انتخابات و در مدت 5 روز مجبور شویم با زبان خودمان این لجن ها را پاک کنیم.»

وی ادامه داد: «ما به مدت 8 سال به چهره آقای رفسنجانی لجن پاشیدیم و بعد مجبور شدیم در مدت 5 روز در دور دوم انتخابات سال 84 با زبانمان شروع کنیم به لیسیدن این لجن ها و عمدا هم در دور دوم انتخابات فقط 5 روز تمدید شد که فرصت کافی برای بازسازی آقای هاشمی نباشد طبیعی است که با نیشخند و پوزخند جناح راست که این صحنه را می دیدند انتخابات را ببازیم. این پند به ما می گوید که به عنوان عضوی از کمپین آقای موسوی احترام کامل به آقای کروبی بگذارم. تصور می کنم که هر اظهار نظری علیه آقای کروبی یا آقای موسوی انجام می گیرد در مقطع فعلی از روی نادانی است و پاسخگویی ندارد.»

این فعال سیاسی اظهار داشت: «مقطع بسیار حساسی در تاریخ معاصر ایران است، بزرگترین مسئولیت و رسالت اصلاح طلبان چه در کمپین آقای موسوی و چه در کمپین آقای کروبی در واقع تغییر شرایط ناگواری است که الان بر ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران تحمیل شده است و این با تغییر دولت فقط ممکن است. این گونه اظهار نظرها به نظر من هیچ کمکی به این ماموریت اصلی نخواهد کرد. ما کاملا مراقب هستیم که احترام و شان آقای کروبی حفظ شود و این را هم تا آخر به آن متعهد خواهیم بود. می دانیم که آقای کروبی همین نظر را نسبت به آقای موسوی دارند.»

لیلاز در پاسخ به این پرسش که آیا این انتقاد ها باعث روشن شدن مرز های دو کاندیدا نمی شود، گفت: «ما نظام ائتلاف مان مثل کشورهای پارلماتاریستی نمی باشد که ائتلاف بعد از انتخابات ممکن باشد. مرز بندی ها در ایران یا باید قبل از انتخابات روشن شود یا دو طرف ائتلاف کنند با یکدیگر.»

وی افزود: «من معتقدم که شاید روشن شدن مرز بندی ها خیلی بد نباشد، اگر هدف اصلی پایین کشیدن یا تغییر اساسی آن و وضعیت فعلی ایران را زیر پا نگذارد و فکر نمی کنم مخاطبان و جامعه مخاطب آقای کروبی و آقای موسوی با یکدیگر پوشش مشترک داشته باشند. پوشش مشترک این دو تا با مخاطبان آقای احمدی نژاد بیشتر است. بنابراین به نظر من حضور آقای کروبی به هیچ وجه زیان بار نمی باشد و تقویتش نیز به ضرر ما نخواهد بود. آقای کروبی با رویکردی که در پیش گرفته است ممکن است تحریمی ها را جذب کند به صحنه انتخابات و این کاملا به سود اصلاحات می باشد. هم به سود نظام است هم به سود اصلاحات است.»

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات