مشارکتهای خارجی صنعت خودرو
به گزارش دنیای اقتصاد، تا به امروز که حدود 21 ماه از اجرایی شدن برجام میگذرد، شرکتهایی مانند پژو، سیتروئن، رنو، بنز و فولکس واگن، برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده و در این بین، چند قرارداد و تفاهمنامه نیز میان آنها با شرکتهای داخلی به امضا رسیده است.
بر این اساس، تا به امروز ایران خودرو با پژو قرارداد به امضا رسانده و سایپا و سیتروئن نیز تفاهمنامه همکاری مشترک با یکدیگر منعقد کردهاند. همچنین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و رنو نیز با امضای تفاهمنامه مشترک، قصد همکاری با یکدیگر را دارند و از آن سو گفته میشود فولکس واگن نیز با یکی از شرکتهای بخش خصوصی کشور به توافق رسیده است.
از سوی دیگر اما بنز آلمان نیز بهعنوان اولین خودروسازی که پس از برجام خود را به ایران رساند، تفاهمنامهای با ایران خودرو امضا کرده و قرار است مشارکت با برند تجاریسازی این شرکت یعنی ایران خودرو دیزل را از سر گرفته و نسبت به گذشته توسعه نیز بدهد.
تمامی این قراردادها و تفاهمنامه در حالی است که به جز قرارداد ایران خودرو-پژو، هیچکدام فعلا وارد فاز اجرایی نشده و گفته میشود وجود برخی چالشها میان طرفین، دلیل اصلی این ماجرا بهشمار میرود. هرچند این چالشها در بیشتر موارد لاینحل نبوده و با توجه به در جریان بودن مذاکرات، احتمال حل شان بسیار بالا است، با این حال فعلا اجازه تبدیل توافق نامهها به قرارداد را ندادهاند.
با وجود آنکه نه خودروسازان داخلی و نه طرفهای خارجی آنها حاضر به افشای جزئیات قراردادها و تفاهمنامهها میان خود نیستند، با این حال از گوشه و کنار خبر میرسد بیشتر اختلافات طرفین، بر سر مسائلی مانند «داخلیسازی»، «صادرات» و البته «قیمتگذاری خودروهای جدید» است و مذاکرات میان طرفین برای حل آنها، کماکان جریان دارد.
در این بین، البته بحث «کیفیت خودروهای پسابرجامی» نیز بسیار مطرح است، بهنحویکه این موضوع به چالش «داخلیسازی» گره خورده و ارتباط مستقیم میان این دو، اختلافاتی را میان خودروسازان ایرانی و خارجی پدید آورده است.
در واقع هر چهار مساله «داخلیسازی قطعات»، «کیفیت»، «قیمتگذاری» و «صادرات»، کاملا با یکدیگر در ارتباط بوده و نمیتوان بدون حل حتی یکی از آنها، چالش بزرگ میان خودروسازان داخلی و خارجی را برطرف کرد. اما برای تشریح بهتر چهارضلعی اختلافنظر میان طرفین داخلی و خارجی، از ضلع «داخلیسازی» شروع میکنیم که بهنظر میرسد ریشه اصلی اختلافات در آن نهفته است.
از همان ابتدا که بحث ورود خودروسازان خارجی به ایران پس از توافق هستهای، مطرح شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد یکی از شروط اصلی برای حضور خارجیها در خودروسازی کشور و همکاری مشترک، داخلیسازی قطعات است. بر این اساس وزارت صنعت اعلام کرد شروع کار خودروسازان خارجی در ایران باید با داخلیسازی 40 درصدی همراه شود.
بهنظر میرسد هدف این وزارتخانه از الزام داخلیسازی 40 درصدی، کاهش تدریجی وابستگی به خارجیها و همچنین پایین آمدن هزینههای تولید بود، با این حال این «الزام» تا به امروزمحقق نشده است. در حال حاضر در بین قراردادها و تفاهمنامههای امضا شده میان خودروسازان داخلی و خارجی، تنها قرارداد ایران خودرو و پژو وارد فاز اجرایی شده، هرچند از دل آن نیز هنوز محصولی بیرون نیامده است. این شرکت اگرچه قرار بود طبق الزام وزارت صنعت، با داخلیسازی 40 درصدی فعالیت خود را در ایران از سر بگیرد، با این حال این اتفاق رخ نداد و در حال حاضر با حداقل ساخت داخل، مشغول تولید اولین محصول خود در ایران خودرو به نام 2008 است.
قیمتی که برای این محصول در نظر گرفته شده و اتفاقا مورد چالش میان ایران خودرو و پژو نیز بوده، بیش از 90 میلیون تومان است، حال آنکه قرار بود این محصول در بازه قیمتی 75 تا 80 میلیون تومان عرضه شود. دلیل این افزایش قیمت اما ضعف در داخلیسازی 2008 است، چه آنکه قیمت ابتدایی با فرض داخلیسازی 40 درصدی لحاظ شده بود و قیمت فعلی با توجه به ساخت داخل حداقلی. آن طور که خبر میرسد، ایران خودروییها خواستار عرضه پژو 2008 با قیمتی پایینتر و همچنین تیراژی بالاتر بودهاند، اما ظاهرا پژو زیر بار این موضوع نرفته است.
حرف ایران خودروییها این بوده که میتوان پژو 2008 را با آپشنها و امکاناتی کمتر و در عوض قیمتی پایینتر و همچنین تیراژی بیشتر عرضه کرد، اما پژو بر عرضه آپشنال 2008 تاکید داشته و این موضوع را مقدم بر تیراژ و قیمت دانستهاند. البته به گفته یک منبع آگاه در ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) دو طرف تقریبا به توافق نهایی بر سر 2008 رسیدهاند و قرار است این محصول به صورت آپشنال و با قیمتی بالای 90 میلیون تومان به بازار عرضه شود.
در واقع روش رنو این است که تا حد امکان، داخلیسازی را ضمن حفظ کیفیت بالا ببرد، تا اولا هزینههای تولید کاهش پیدا کرده و در درجه دوم، تیراژ نیز افزایش یابد. همچنین اختلاف عملکرد دیگری که میان رنو و پژو در ایران به چشم میآید، به آپشنال بودن خودروها برمیگردد، چه آنکه رنوییها معتقد به عرضه محصولات کم آپشن و در نتیجه دارای قیمت پایینتر نسبت به رقبا هستند و پژو روشی عکس را برگزیده است.
بهعبارت بهتر، ارتباط مستقیم میان داخلیسازی و قیمت، سبب شده خودروسازان خارجی و شرکای ایرانی به اختلافنظر خورده و دچار چالش شوند و این موضوع نه فقط مختص ایران خودرو و پژو، بلکه یک مشکل کلی میان طرفین داخلی و خارجی است. بر این اساس، هزینههای تولید و قیمت تمام شده خودروها زمانی پایین خواهد آمد که داخلیسازی افزایش پیدا کند و هرچه ساخت داخل کمتر باشد، قیمت بالاتر خواهد رفت.