ترنج موبایل
کد خبر: ۴۱۷۵۸

چمران: شهرداري پول نفت ندارد

تبلیغات
تبلیغات


اعضاي شوراي شهر تهران با اختلاف نظر و منوط كردن مصوبه به مذاكره با دولت، مصوبه افزايش قيمت بليت مترو در سال 89 را تصويب كردند.

اعضاي شوراي شهر تهران امروز در دويست و شصت و دومين جلسه خود موضوع قيمت بليت مترو در سال آينده را با اختلاف اعضا و شرط و شروط تصويب كردند.

رسول خادم ـ رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران ـ با تاكيد بر اين كه بايد با مردم رو راست بود و در مورد برنامه‌ريزي‌ها همه‌جانبه بررسي كرد و نگاه واقع بينانه داشت، اظهار كرد: بليت 500 توماني تك سفره براي دولت تهديد نيست و بارها ما از اين تهديدها داشته‌ايم كه كار ساز نبوده و در نهايت به مردم فشار وارد شده است.

وي گفت: در اين هزينه‌هايي كه براي قيمت بليت مترو در نظر گرفته‌ايم استهلاك در نظر گرفته نشده و قطعا اين هزينه‌هاي فراموش شده يك روز گريبان همه ما را مي‌گيرد. دولت خودش در اين حوزه‌ها كار كرده و تجربه دارد و مي‌داند كه ارقام اعلام شده از سوي شورا درست است.

خادم گفت: قرار نيست چشم‌هايمان را بننديم و واقعيت شهر را نبينيم. شهرداري مي‌تواند به جاي اين كه وارد كش و قوس‌ها با دولت شود، مبالغي از درآمدهايي كه در مناطق يك، دو، سه و پنج كسب مي‌كند را براي كمبودهاي مترو اختصاص دهد.

اين عضو شورا افزود: 50 درصد درآمد شهرداري از اين چند منطقه تامين مي‌شود و هيچ مشكلي ندارد. شفاف به مردم بگوييم، ‌از پول مناطق برخوردار براي حمل و نقل شهر تهران خرج كرده‌ايم. اگر قرار است با مردم در موقع پول گرفتن شفاف باشيم، بايد در مورد مسايل ديگر هم شفاف عمل كنيم.

رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران افزود: اين عين عدالت است كه شهرداري چند مورد از توافقنامه‌هاي مناطق شمال تهران را براي كل شهر اختصاص دهد، از يك سو نمي‌توان اين حرف‌ها را با مردم در ميان گذاشت و از سوي ديگر هم نمي‌توانيم يك سوم دولت را از مردم بگيريم.

مهدي چمران ـ رييس شوراي شهر تهران ـ نيز خاطر نشان كرد: شهرداري پول نفت ندارد كه هر جا پول كم آورد از آن استفاده كند و همين مبلغي كه داده مي‌شود، حتي به يارانه‌ بليت اتوبوس هم نمي‌رسد.

وي گفت: اگر دولت و مجلس نگران گران شدن پول بليت مترو هستند، سهم يارانه‌ دولت را پرداخت كنند در اين صورت ما اصلا بليت مترو را صلواتي مي‌كنيم.

رييس شوراي شهر تهران خاطر نشان كرد: اگر سهم دولت پرداخت نشود، شهرداري مجبور است از پول پروژه‌هاي مهم شهر مثل خاكريز آب كم كند تا پول مترو را بدهد.

حمزه شكيب ـ رييس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران ـ كه موافق افزايش قيمت بليت و دوزمانه شدن مبلغ منوط به كمك دولت بود، گفت: تا همان فروردين صبر كنيد تا رايزني‌ها صورت گيرد، دولت مي‌تواند رديف‌هاي خود را جابجا كند و پول مترو را بدهد.

وي تاكيد كرد: با اين مصوبه و حرف‌ها زمينه‌اي ايجاد مي‌شود كه عده‌اي فضاسازي كرده و مي‌گويند، دولت پول نمي‌دهد و همان داستان قبلي تقابل دولت و شهرداري مطرح مي‌شود و بهتر است قبل از هر چيز با دولت صحبت شود.

رسول خادم هم در توضيحي به شكيب، گفت: تاكنون شش ـ هفت جلسه با وزارت كشور در مورد قيمت‌ها و مشكل پرداخت يارانه‌ داشته‌ايم و وزارت كشور پيشنهاد خوبي را به دولت داد، اما دولت قبول نكرد.

وي خطاب به شكيب، گفت: اگر اصرار داريد خودتان پرچم را بلند كنيد و برويد ما هم دنبالتان مي‌آييم.

حسن بيادي ـ نايب رييس شوراي شهر تهران ـ هم با تاكيد بر اين كه شورا مدعي العموم نيست، ادامه داد: نبايد اين طور برداشت شود كه دولت و مجلس نسبت به اين مسايل بي‌توجه هستند و فقط شورا توجه داشته است.

وي گفت: بهتر است اجازه پاسخگويي و اظهار نظر به دولت بدهيم و جلسه‌اي با آن‌ها داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، جعفر ربيعي ـ مدير عامل شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) ـ گفت: شرايط به گونه‌اي پيش مي‌رود كه به زودي مترو هم مثل اتوبوسراني مي‌شود و دولت اصلا پولي به مترو نمي‌دهد. در حال حاضر دولت هيچ كمكي به اتوبوسراني ندارد، شهرداري هم پذيرفته و هر سال 250 ميليارد تومان را براي اين مجموعه اختصاص مي‌دهد.

وي گفت: اين مصوبه در نهايت مشكل ما در مترو را حل مي‌كند، اما مشكل شهرداري و شهر تهران را حل نمي‌كند.

وي گفت: دولت عادت كرده كه پول ندهد و شهرداري پول را بدهد، به اين شكل علنا مردم دو سوم پول بليت را مستقيم و غير مستقيم مي‌دهند.

ربيعي در عين حال از اعضاي شوراي شهر تهران خواست تا براي مذاكره با دولت هم زمان تعيين كنند تا تكليف قيمت‌ها مشخص شود.

خادم خطاب به ربيعي، گفت: موضوع تاخير تا فروردين و مذاكره با دولت را خود شهرداري در لايحه ارائه شده پيشنهاد كرده، پس نگوييد كه شورا اصرار دارد و توپ را اين طرف نياندازيد.

ربيعي هم گفت: به سختي با اين تبصره موافقت كرديم.

مدير عامل شركت بهره‌برداري مترو تهران در ادامه به برنامه‌ريزي‌ براي پوشش اقشار آسيب پذير اشاره كرد و گفت: دست دولت در سال آينده براي پرداخت يارانه‌ بليت باز است، چرا كه حدود چهار هزار ميليارد تومان از محل صرفه‌جويي يارانه‌هاي حذف شده و مي‌تواند براي مترو و اتوبوس اختصاص دهد.

به گزارش ايسنا، قرار شد، حمزه شكيب، پروين احمدي نژاد، خسرو دانشجو و مهدي چمران براي مذاكره با دولت در مورد يارانه‌ بليت مترو اقدام كنند.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات