سفارش مواد غذایی در عصر کرونا؛ سه اقدامی که باید رعایت کرد
یکی از چالشهای این روزهای افراد، سفارش مواد غذایی در هنگامهای است که ما برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس کرونا در خانه مانده ایم. اگر چه ممکن است با این کار زمینه را برای ورود ویروس به خانه خود مهیا کرده باشیم، اما با در پیش گرفتن راه کارهایی میتوان با اطمینان خاطر از چنین سفارشهایی لذت ببریم.
در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انتقال COVID-۱۹ از طریق بسته بندیهای مواد غذایی یا خود مواد غذایی، مطابق با آخرین هشدارهای سازمان بهداشت جهانی وجود ندارد. با این حال اگرچه ویروسها ممکن تا چند روز روی برخی سطوح زنده بمانند، اما مسئله بالقوه بزرگتر، انتقال کروناویروس جدید از فرد تحویل دهنده به مشتری یا بالعکس، از طریق سرفه، ذرات هوای تبخیر شده یا تماس مستقیم است.
در واکنش به این مسئله، بسیاری از شرکتهای خدمات تحویل مواد غذایی در جهان به سمت ارسالهای بدون تماس مستقیم با مشتری حرکت میکنند و یا مشتریان را ترغیب میکنند تا از دستورالعملهای پیروی کنند که احتمال انتشار ویروس را به حداقل برساند. در اوایل ماه مارس، سرویس تحویل غذای Postmates از ویژگیهایی به نام Drop-off استفاده کرده که به مشتریان این امکان را میداد که بدون روبرو شدن با راننده یا ارسال کننده، مواد غذایی خود را در کنار درب منزل خود یا هر جایی که مشتری تعیین میکرد، دریافت کند. شرکت خدمات تحویل مواد غذایی Instacart نیز گزینهای به نام Leave in My Door Delivery را به نرم افزار سفارش خود اضافه کرده است تا مشتریان بتوانند از این گزینه برای عدم تماس مستقیم با تحویل دهنده سفارش، استفاده کنند.
گسترش کروناویروس در سراسر جهان و تاکید بر عدم خروج از منزل، بسیاری از شرکتهای ارسال کننده مواد غذایی و رستورانها در سراسر جهان را به این سمت کشانده تا اقداماتی مشابه را بکار گیرند تا اطمینان مشتریان خود را جلب کنند. با این همه، این موضوع تازه یک بخش از ماجرا است و مشتریان یا مصرف کنندگان نیز باید دستورالعملهایی را بکار گیرند تا از ابتلا به کروناویروس در امان بمانند. این دستورالعملها شمال سه مرحله است که مشتریان باید به هنگام سفارش اینترنتی یا تلفنی مواد غذایی، به دقت به اجرا دربیاورند.
اول: سفارش خود را به طور مستقیم از تحویل دهنده دریافت نکنید
در ایالات متحده برخی شرکت ها، این امکان برای مشتریان فراهم کرده اند تا از نحوه بسته بندی سفارشهای خود و میزان بهداشت رعایت شده در این فرآیند، از طریق وبسایت مطلع شوند. برای مثال شرکت DoorDash در حال توزیع ضد عفونی کننده دست و دستکش، در میان تمام رانندگان خود است. همچنین این شرکت در حال کار با رستورانها برای به اشتراک گذاشتن برخی از بهترین روشها برای چگونگی دست زدن به مواد غذایی، مانند بهره گرفتن از چوبهای نی مانند است.
سخنگوی شرکت Grubhub نیز اعلام کرد که این شرکت تمام دستورالعملهای وزارت بهداشت آمریکا و اقدامات احتیاطی مناسب برای تعامل ایمنتر با مشتریان در اختیار رانندگان و رستورانهای خود قرار داده است. ارسال مواد غذایی شرکت اوبر (Uber Eats) نیز اعلام کرد که تمام خوردوهای خود را مرتب ضدعفونی خواهد کرد و در این اقدام «شهرهای با مشتری بالا» را در اولویت قرار خواهد داد.
در ایران نیز بسیاری از شرکتهایی که خدمات ارسال مواد غذایی را بر عهده دارند به اقداماتی مشابه دست زده اند. بسیاری از خودروهای حمل و نقل به صورت روزانه ضدعفونی میشوند و اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش و ضدعفونی کننده بهداشتی در میان رانندگان و ارسال کنندگان سفارشات توضیع میشود. همچنین در برخی از اپلیکیشنهای این شرکت ها، گزینههایی بهداشتی اضافه شده است تا مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به سفارش کالای خود بکنند.
دوم: پس از تحویل گرفتن سفارش بلافاصله دستان خود را بشویید
«لانا ون»، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن و همچنین کمیسر سابق بهداشت بالتیمور به CNET گفت: «هیچ مدرکی مبنی بر انتقال COVID-۱۹ از طریق غذا وجود ندارد.» وی افزود: «با این وجود، ویروس میتواند روی سطوحی که افراد آنها را لمس کرده اند، از جمله ظروف قرار بگیرد؛ بنابراین مردم باید دستهای خود را بعد از لمس این وسایل و قبل از خوردن یا لمس صورتهای خود بشویند».
از نظر چگونگی خارج کردن غذاهای طبخ شده از ظروف بسته بندی، هیچ قاعدهای وجود ندارد، اما احتمالاً با اطمینان میتوانید آن را به بشقاب یا ظرف مخصوص خودتان منتقل کنید. مانند سایر ویروس ها، کروناویروس نیز میتواند بر روی سطوح یا اشیاء زنده بماند، بنابراین ظرفهایی که سفارش شما در آن بسته بندی شده بود را در پلاستیکهای زباله گذاشته و محکم ببندید. شما همچنین باید از روشهای عادی ایمنی مواد غذایی مانند گرم کردن غذاهای باقیمانده در طی دو ساعت، پیروی کنید. همچنین بهتر است ظروف یا لیوانها را با سایر افراد شریک نشوید.
سوم: ارسال کنندگان سفارش را از یاد نبرید
تحقیقات نشان میدهد که اغلب مشتریان علاقمند هستند تا هزینه سفارش خود به هنگام تحویل گرفتن سفارش پرداخت کنند، اما به نظر میرسد در شرایط شیوع ویروس کرونا بهتر است از پرداخت آنلاین با استفاده از گوشیهای خود بهره بگیریم. اگر مجبور هستید با پول نقد هزینه سفارش خود را پرداخت کنید، حتماً دستهای خود را بعد از لمس صورتحساب بشویید و اگر مجبور هستید برای دریافت سفارش، رسید را امضا کنید، از قلم خود استفاده کنید و پس از امضای رسید مجدداً دستها را بشویید.