فرارو- بازار خرید و فروش خودرو متأثر از شرایط کرونا و کاهش قیمت ارز با تشدید رکود در انواع خودروها روبه رو است به نحوی که کمتر کسی حاضر به فروش خودرو است، البته خریداران هم با توجه به روند کاهشی قیمتها دست از خرید برداشته و منتظر کاهش بیشتر قیمتها هستند.
به گزارش فرارو، به اعتقاد فروشندگان با تعطیلی نمایشگاهها در دوره محدودیتهای کرونایی رکود شدیدی در بازار به وجود آمده است. البته کاهش قیمت ارز عامل اصلی کاهش قیمت انواع خودروها به شمار میآید که در صورت ادامه دار بودن آن مردم شاهد کاهش بیشتر قیمتها خواهند بود.
همه خودروها ۳۰ درصد ارزان نشدهاند
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه یک نکته مهم در مورد کاهش قیمت در خودرو، تعطیلی بازار است، گفت: این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که عملا بازاری شکل نگرفته و خرید و فروش نیز انجام نشده، این در حالی است که در بسیاری از بازارها نیز عملا خرید و فروش انجام نمیشود، زیرا که قیمتها معمولا درست داده نمیشود و این مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد.
وی با اشاره به اینکه اعلام خبر کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو دقیق نیست، افزود: این کاهش ۳۰ درصدی در مورد کل بازار صدق نمیکند، باتوجه به اینکه بازار خودرو، بازار بسیطی نیست، کاهش قیمت یک دست نبوده، اما اگر به طور کلی بخواهیم درصد بدهیم، میتوانیم بگوییم، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد، خودرو در مدلهای مختلف کاهش یافته است، در این راستا خودروهای لوکس وارداتی مانند مدلی از بی ام و که ۱۰ میلیارد تومان معامله میشده، اما در یک هفته اخیر با کاهش بیش از ۳ میلیاردی، قیمت آن به ۶، ۷ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده، در چنین خودروهایی بله، افت قیمت حتی بیش از ۳۰ درصد نیز بوده است.
کاکایی اضافه کرد: برخی از کارشناسان از جمله خود بنده طی چند وقت گذشته اعلام کردیم الان چیزی که در بازار خودرو تاثیرگذار بوده نرخ ارز است، نه میزان تولید خودرو توسط خودروسازان، در این رابطه زمانی که ارز از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرد، دیدید که خودروهای وارداتی با چه سرعتی در حال افزایش قیمت بودند، این خودروها با دلار ۴۰ هزار تومانی در حال معامله بودند، زیراکه خریداران آن معتقدند بودند که دلار با سرعتی که گرفته به زودی ۴۰ هزار تومان را نیز رد می کند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: به بیان دیگر آن بیام وای که قیمتش به ۹، ۱۰ میلیارد تومان رسیده بود، اگر قیمت جهانی آن به همراه تمامی حقوق و عوارض گمرکی را حساب میکردیم، با حاشیه سود فروشنده با دلار ۳۰ هزار تومانی بهای آن به ۱۰ میلیارد تومان نمیرسید، اما به دلیل اینکه نسبت به آینده نا اطمینانی وجود داشت و همگان انتظار داشتند که نرخ تورم باز هم بیشتر شود، به همین دلیل دنبال سرمایه گذاری در بازاری بودند که بتوانند ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنند، بنابراین به بازار خودرو ورود کردند.
بیشتر بخوانید:
آینده بازار خودرو
وی با تاکید بر اینکه طی این چند ساله بازار خودرو تبدیل به بازار سرمایهای شده است، ادامه داد: درست یک هفته قبل از برگزاری انتخابات آمریکا با اقداماتی که بانک مرکزی انجام داد، استارت کاهش نرخ ارز زده شده و در ادامه نیز با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، وضعیت انتظارات تورمی برعکس شد، تا قبل از آن همه به دلیل فضایی که وجود داشت، انتظار افزایش قیمت دلار را داشتند، اما با انتخاب بایدن این نا اطمینانی به آینده جای خود را به خوشبینی داد و بر همین اساس بود که دلار از سقف قیمت خود یعنی ۳۲ هزار تومان امروز به ۲۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است، اگر بخواهیم نسبت را در نظر بگیریم خودرو نیز به اندازه دلار با افت روبرو بوده، اما این مسئله در خودروهای وارداتی و داخلی یکسان نبوده است.
کاکایی در مورد خودروهای پرتیراژ داخلی نیز اذعان داشت: کاهش قیمت خودروهای داخلی به مانند خودروهای وارداتی نبوده، دلیل آن نیز این است که در افزایش قیمتها آنها به شدت وارداتیها بالا نرفته اند، بنابراین در ریزش نیز با افت کمتری همراه شده اند، اما الان چیزی که برای مردم مهم است آینده بازار بوده، اگر این خوشبینی که به وجود آمده، ادامه دار باشد و در عرصه اقتصاد کلان نیز اتفاقات مثبتی رخ دهد، به عنوان مثال اگر همچنان با مدیریت بانک مرکزی نرخ ارز کنترل شود و یا پایینتر بیاید بازار خودرو نیز دارای ثبات خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر دلار به حدود ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کند، خودرو نیز با همین نسبت افت خواهد کرد، در چنین شرایطی بازار آرام خواهد گرفت، اما رکود بازار بیشتر میشود، زیرا در زمانیکه قیمتها شتابان میشود، همه برای حفظ ارزش داراییهای خود اقدام به خرید میکنند، اما در زمانهایی که ثبات بر بازار حکمفرما باشد، به دلیل اینکه تقاضا برای سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت، بازار به رکود خواهد رفت.