ترنج موبایل
کد خبر: ۵۶۹۶

افزایش سالانه صادرات دبی به ایران

تبلیغات
تبلیغات

سرمايه براساس آمارهاي منتشر شده از سوي اتاق بازرگاني دوبي، ميزان صادرات كالاي اين اميرنشين حوزهء خليج‌فارس طي پنج سال گذشته به طور متوسط سالانه بيش از 28 درصد رشد داشته است.

اين در حالي است كه طي دورهء زماني 2002 تا 2006، ايران با واردات بيش از 6/25ميليارد دلار 33/94 ميليارد درهم) كالا بزرگ‌ترين بازار صادراتي دوبي بوده است.

به گزارش پايگاه اينترنتي گلف‌نيوز، سهم ايران از صادرات كالاي دوبي معادل 2/15 درصد بوده است.

با اين حال، براساس نرخ رشد سالانه، ميزان رشد سالانهء واردات بازار ايران 3/21 درصد بوده است.

پس از ايران، هند دومين بازار بزرگ صادرات كالاي دوبي بود كه 11 درصد از كل صادرات اين اميرنشين را به خود اختصاص داد.

طي دورهء زماني مذكور ميزان واردات كالاي هند از دوبي با بيش از 2/71 درصد رشد سالانه به 6/18 ميليارد دلار 33/68 ميليارد درهم) رسيد.

طي پنج سال گذشته، ‌سهم هند (با بيش از يك ميليارد نفر جمعيت) از صادرات دوبي 11 درصد بود اما طي همين مدت، سهم ايران (با كم‌تر از 66 ميليون نفر) به_ 2/15 درصد رسيد.

در ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس (GCC) ، عربستان سعودي با سهمي 7/5 درصدي، بزرگ‌ترين بازار صادرات كالاي دوبي بوده است. ميزان صادرات دوبي به عربستان طي پنج سال گذشته با حدود 9/11 درصد نرخ رشد سالانه به_ 6/9 ميليارد دلار 44/35 ميليارد درهم) بالغ شد. در ميان بازارهاي GCC ، قطر از نظر نرخ رشد صادرات در صدر جدول جاي گرفت.

ميزان صادرات كالاي دوبي به اين كشور سالانه 6/33 درصد رشد داشت. قطر با واردات 1/3 ميليارد دلار _44/11 ميليارد درهم)، 8/1 درصد از كل صادرات دوبي را به خود اختصاص داد.

سهم پادشاهي عمان از كل صادرات دوبي كم‌تر از يك درصد 99/0 درصد) بود و نرخ رشد واردات اين كشور نيز_ 8/6- درصد به ثبت رسيد. طي پنج سال گذشته، صادرات دوبي به عمان حدود 525/1 ميليارد دلار 66/5 ميليارد درهم) بوده است.

در ميان بازارهاي اروپايي، نرخ رشد صادرات به دو كشور بلژيك و هلند به ترتيب 4/67 درصد و 4/102 درصد بوده است. بلژيك با 419/5 ميليارد دلار 99/19 ميليارد درهم) واردات _2/3 درصد از كل صادرات دوبي را به خود اختصاص داد.

اين ارقام براي هلند به ترتيب عبارتند از 139/4 ميليارد دلار 22/15 ميليارد درهم) و 4/2 درصد.

گزارش اتاق بازرگاني دوبي اعلام مي‌كند كه روند صادرات كالا به بازارهاي بزرگ مثبت بوده است. اين گزارش مي‌افزايد: «اگرچه نرخ رشد صادرات كالا به عربستان در حد مطلوب نبوده، اما از نظر سهم واردات، اين بازار رتبهء نخست را در ميان كشورهاي عرب حوزهء خليج‌فارس كسب كرده كه علت اصلي آن رشد روزافزون تنوع كالاهاي صادراتي بوده است. از اين نظر، امتياز هلند نيز بسيار بالا بوده به طوري كه اين كشور را در رتبهء دوم قرار داد.»

با وجود كاهش ميزان صادرات به عمان، تنوع كالاهاي صادراتي به اين كشور نيز چشمگير بوده است، به‌طوري كه اين كشور جايگاه سوم را از نظر تنوع كالاهاي صادراتي دوبي، به دست آورد. در همين حال، تنوع كالاهاي صادراتي دوبي به بلژيك، هند، ايران، آمريكا، هنگ‌كنگ و بحرين تقريبا ثابت بوده است. به اين ترتيب، عملكرد مثبت صادرات كالاي دوبي به اين بازارها،در اصل مديون رشد حجم صادرات بوده است.

از ميان ساير بازارهاي صادرات كالاهاي دوبي، كشورهاي زير، قابل اشاره هستند: «عراق 4777/9 ميليارد دلار و 6/5 درصد سهم از كل صادرات)، سوييس_ 2633/6 ميليارد دلار و 7/3 درصد سهم از كل صادرات)، پاكستان 8277/5 ميليارد دلار و 5/3 درصد سهم از كل صادرات)، كويت 011/5 ميليارد دلار و سه درصد سهم از كل صادرات)، هنگ‌كنگ _3022/4 ميليارد دلار و 5/2 درصد سهم از كل صادرات) و آمريكا 9766/3 ميليارد دلار و 3/2 درصد سهم از كل صادرات.)»

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات