bato-adv

چگونه قیمت دلار در بحبوحه جنگ لبنان مهار شد؟

چگونه قیمت دلار در بحبوحه جنگ لبنان مهار شد؟
قیمت دلار به عنوان لیدر تعیین قیمت سایر بازار‌ها از ابتدای سال تاکنون با وجود بیشترین رخداد‌های غیرمنتظره و نامساعد، کمترین تغییرات قیمتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن داشته است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

قیمت دلار طی روز‌های میانی هفته گذشته در کف کریدور ششم قرار گرفت و با اخبار نامساعد سیاسی در خصوص افزایش تنش در منطقه خاورمیانه و شهادت سیدحسن نصرالله در منطقه معاملاتی ذکر شده پیشروی کرد.

به گزارش تجارت نیوز، رشد هزار تومانی دلار نیز کمتر از یک روز دوام داشت و تدبیر سیاست‌گذار مانع افزایش بیشتر قیمت این اسکناس شد. معامله‌گران برای روز‌های آینده احتمال برگشت دلار به کریدور پنجم را می‌دهند.

قیمت دلار به عنوان لیدر تعیین قیمت سایر بازار‌ها از ابتدای سال تاکنون با وجود بیشترین رخداد‌های غیرمنتظره و نامساعد، کمترین تغییرات قیمتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن داشته است. این در حالی است که طی سال‌های گذشته بازار ارز اولین بازاری بود که تحت تاثیر اخبار نامساعد قرار می‌گرفت و کاهش قیمت در آن به‌ندرت رخ می‌داد.

قیمت دلار طی ماه‌های گذشته با افزایش تنش‌های منطقه‌ای روندی صعودی با تلرانس حداکثر هزار تومانی طی کرده و می‌توان گفت تقریباً روز بعد به منطقه قیمتی قبل از ناآرامی‌های سیاسی برگشته است.

کارشناسان اقتصادی ارزش ذاتی قیمت دلار را از آنچه اکنون در حال معامله است بیشتر می‌دانند. با این حال، مدیریت بازار ارز با وجود بحران‌های منطقه‌ای و تغییر و تحولات داخلی در حالی که در شدیدترین تحریم‌های تاریخی قرار داریم، از یک سو حکایت از دست پر سیاست‌گذار دارد و از سوی دیگر به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بر می‌گردد.

به نظر می‌رسد برنامه بانک مرکزی برای دلار حداقل در سه سال اخیر رشد پلکانی ۱۰ هزار تومانی در هر سال است؛ مؤید این موضوع نیز محدوده ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱، محدوده ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۲ بوده و امسال نیز کریدور‌های پنجم و ششم به عنوان محدوده نوسان قیمت دلار در نظر گرفته شده است که تا پایان سال با پیشروی‌های قطره‌ای در کریدور بالاتر، سال ۱۴۰۴ را استارت می‌زند.

آرامش در منطقه دلار را ارزان می‌کند؟

شایان ذکر است موضوع درگیری میان رژیم صهیونیستی و لبنان بار‌ها ترس از مداخله ایران و احتمال وقوع جنگ را در دل معامله‌گران انداخته، اما به نظر می‌رسد این موضوع تا حدودی کمرنگ شده است.

در همین راستا، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان، روز یکشنبه در پی شهادت سید حسن نصرالله گفت ارتش این کشور آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل است. او به آواره شدن یک میلیون لبنانی اشاره و تاکید کرد: «هیچ گزینه‌ای جز راه حل دیپلماتیک نداریم. ارتش لبنان آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل در صورت فراهم شدن شرایط لازم است».

بر اساس قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل، حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند تا راه را برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیرو‌های حافظ صلح هموار سازد. همچنین ارتش اسرائیل موظف است با آغاز استقرار این نیروها، نیرو‌های خود را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند.

از سوی دیگر ساداتیان، سفیر سابق ایران در لندن، در اظهارنظری گفت: «برای ایران واکنش نظامی در این برهه هزینه‌های بسیار گزافی خواهد داشت.»

با توجه به واکنش نشان ندادن ایران در خصوص ترور اسماعیل هنیه در تهران، معامله‌گران امید دارند این بار نیز تصمیمات داخلی به نفع بازار‌های مالی تمام شود و روند باثبات فعلی در بازار ارز، حداقل تا انتخابات آمریکا حفظ شود.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین