خودروسازان به بازار خرما هم رحم نکردند!

ورود خودروسازان به بازار صادرات خرما، با هدف رفع تعهدات ارزی سبب از بین رفتن فرصت در بازار جهانی شدهاند
بحرانسازی واردکنندگان خودرو باعث کاهش قیمت خرمای ایران در خارج از کشور و از دست رفتن بازار توسط کشورهای رقیب شده است. خودروییها تصور میکنند با این اقدام مشکل خود را به راحتی حل میکنند در حالیکه بازار دیگری را به طور کامل از بین میبرند. بانک مرکزی نیز با عدم اصلاح پیمان سپاری ارزی، هم بازار خودرو را متشنج کرده و هم بازار سنتی خشکبار ایران را بی آینده کرده است.
به گزارش نبض بازار، هادی مقدم، نائب رئیس انجمن خرما، درباره ورود فعالان خودرو به حوزه صادرات خرما گفت:
اصل قضیه به جهت قانونی است که بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی گذاشته است. خودروسازها باید در قبال وارداتشان، صادرات انجام دهند. مسیر راحتی که بخواهند وارد شوند، صادرات خشکبار است. خودروییها با صادرات خشکبار، تعهدات ارزی خود را با بانک مرکزی حل میکنند. به علت اینکه خودروییها تخصصی در حوزه خشکبار ندارند، لطمههای سنگینی به این بازارزدهاند.
لطمههای خودروسازها برای خرما ایرانی
وی در رابطه با لطمه واردکنندگان خودرو به بازار خرما بیان کرد:نخستین مشکل اینجاست که خودروسازها تخصصی در حوزه کیفیتشناسی بازار خرما ندارند. خودروییها در بازار هدف مشتریهایی را هماهنگ میکنند و شاید هم آنها، مشتری جدی نباشند، از آن طرف قیمت و کیفیت اهمیت خود را از دست میدهد. نه طرف خارجی و نه طرف داخلی شاید چندان اهمیتی به کیفیت ندهند.
خودروییها به ما مراجعه میکنند و بدون اهمیت اینکه قیمت چقدر است، خرما را میخرند تا در خارج تحویل دهند. این کار باعث لطمه به بازار تولید خرما و ایجاد مشکل در بازار نهایی است. رقبای خارجی ما با این کارها، فرصتی برای گرفتن بازار ما پیدا میکنند. کشورهای دیگر وقتی چنین وضعیت آشفتهای را در بازار صادراتی ما میبینند، مسلما برای گرفتن بازار خیز برمیدارند.
نائب رئیس انجمن خرما در رابطه با از دست رفتن بازارهای هدف خرمای ایران در خارج از کشور اظهار داشت: مشتریهای ما با این اقدامات در خطر میافتند. وقتی شما یک بازار صادراتی دارید و حساسیتهایی در این بازار شکل گرفته، مشکلی نیست، اما وقتی یک فرد جدید وارد میشود و تخصصی ندارد، کیفیت بازار را پایین میآورد. به مرور زمان بازار هدف ما جایگزین میشود. ما مشتریهای قوی داریم. کشورهایی که در صنعت خرما از امارات و عربستان و مصر و تونس کار میکنند، فعالیت جدی روی بستهبندی و کیفیت دارند، اما فعال خودرو ایرانی چندان حساسیتی روی این بازار ندارند.
او افزود: من آمار دقیقی از کشورهای صادراتی ندارم، اما احتمالاً بیشترین حجم صادرات خودروها به کشورهای شرق آسیایی و از جمله چین است.
مقدم درباره کاهش قیمت خرما ایران در بازارهای صادراتی گفت: مشتری بازار هدف ما در خشکبار وقتی قیمت میخواهد، ما سعی میکنیم میانگینها را رعایت کنیم و بازار کشورهای دیگر را هم درنظر بگیریم. وقتی یک فعال غیرتخصصی وارد میشود، به هر قیمتی با طرف مقابل کار میکند. این باعث میشود قیمت خرما در بازار هدف پایینتر بیاید. این هم یکی دیگر لطمههاییست که خودروییها به بازار مازدهاند. اگر مقداری قیمت کمتر باشد که خودروییها بتوانند رفع تعهدات ارزی را انجام دهند. با اقدامات اخیر خودروییها قیمت خرما نیز تا حدی پایین آمده است.