تحريمهاي مالي هواپيمايي خنثي ميشود
چندی پیش خبر تحريمهاي تازه ايراناير از سوي آمریکا در رسانهها منتشر شد.
بررسيها نشان ميدهد اين تحريم، فراتر از مسائلي مانند عدم ارائه قطعات يدكي و نظاير آن است بلكه به طور مستقيم مشتريان هواپيمايي جمهوري اسلامي را نيز در بر ميگيرد.
بر اساس تحريم شركت «ايراناير» از سوي وزارت خزانهداري آمریکا هيچ شهروند آمریکايي يا مهاجران ايراني يا غيرايراني ساكن در اين كشور نه تنها حق هرگونه مراوده تجاري يا مالي با اين شركت را ندارند بلكه حتي نميتوانند يك بليت معمولي پرواز با هما را نيز خريداري كنند.
ايران با اعتراض نسبت به تحریمهای اخیر آمریکا علیه شرکت هواپیمایی «ایرانایر» اعلام کرد این تحریمها، اقدامی بسیار خطرناک است و زندگی افراد غیرنظامی را به خطر میاندازد. هدف از تحریم ایرانایر احتمالا این است که همپیمانان اروپایی آمریکا از تحویل سوخت به ایران خودداری و از پروازهای ایرانایر به کشورشان خودداری کنند.
در پی چنین تصمیمگیری، محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد با ارائه نامهای به بانکیمون، دبیرکل سازمان ملل متحد، ادامه سیاست بدبینانه آمریکا در این راستا را اقدامی بسیار خطرناک و به دور از خدمت بشری و حفظ صلح بینالمللی و امنیت عنوان کرد.
پس از این رخداد اکنون یک مقام مسؤول شرکت هواپیمایی جمهوریاسلامی از طرح جدید آمریکا برای اعمال فشار بر این ایرلاین خبر داد و گفت: «مدیر عامل «هما» طی نامهای رسمی به انجمن بینالمللی حملونقل هوایی «یاتا» خواستار رعایت قوانین جاری بینالمللی شده است.»
شاهرخ نوشآبادی درباره برخوردهای نامناسب اخیر انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی با هما، ضمن اشاره به کشتار جمعی کودکان، زنان، مردان و خدمه پروازی بیگناه پرواز شماره 655 هواپیمایی جمهوریاسلامی ایران بر فراز آسمان نیلگون خلیجفارس، اظهار داشت: «جنایتی که توسط فرمانده ناو هواپیمابر آمریکایی «وینسنس» انجام شد و به واقع جنایتکارانهترین حادثه صنعت هواپیمایی بازرگانی- غیرنظامی جهان را به خود اختصاص داد.»
حمله نظامی به ناوگان تجاری- بازرگانی هما
این مقام مسؤول در هما ادامه داد: «روزی که رئیسجمهور وقت آمریکا به پیشنهاد سناتور آمریکایی «داماتو» بحث قانون تحریم اقتصادی ایران را مطرح کرد، مدعی شد جمهوری اسلامی ایران تا 3 سال دیگر صنعتی به نام صنعت حمل و نقل هوایی نخواهد داشت اما امروز و بعد از گذشت 3 دهه، جمهوریاسلامی ایران به داشتن شرکتهای هواپیمایی داخلی بویژه شرکت هواپیمایی جمهوریاسلامی ایران «هما» به خود میبالد و به جهانیان ثابت کرد که فرصت خدمتگزاری به این مردم پاک را به بهانه تحریم از دست نخواهد داد.»
مدیر روابط عمومی ایرانایر تاکید کرد: «ایرانایر امروز بالهای خود را بر فراز آسمان ایران و جهان گسترانده و با وجود کجرفتاریها و بدرفتاریهای صورت گرفته با این صنعت همچنان صبورانه در عرصه حمل و نقل هوایی فعالیت خود را ادامه میدهد.»
نوشآبادی ادامه داد: «اما دشمنان بیکار ننشستند و اینبار از بین بردن ناوگان هواپیمایی «هما» را دستور کار خود قرار دادند. مزدور صددرصد آمریکایی در عراق با تبعیت از فرماندهان آمریکایی خود هواپیمای بوئینگ 737 هما را در فرودگاه شیراز مورد هدف قرار داد و به دنبال این اقدام ددمنشانه، حمله موشکی به ایرباس هما در آبهای نیلگون خلیجفارس و شهادت مسافران بیگناه توسط فرمانده ناو هواپیمابر آمریکایی نیز تاییدی بر این ادعاست.»
بلوکه کردن حسابها
مدیر روابط عمومی ایرانایر تصریح کرد: «اما ایالات متحده آمریکا که اینبار نیز خود را شکست خورده میدان میدید ارسال قطعات هواپیما را برای هما سختتر کرد و به دنبال آن مسدود کردن حسابهای هما و شرکای این ایرلاین را در آمریکا در سرلوحه کار خود قرار داد اما بازهم موفق نشد هما را زمینگیر کند.»
این مقام مسؤول در هما اضافه کرد: «شیطان بزرگ اینبار همه حسابهای هما را در اغلب مبادی خارجی بلوکه کرد و به همه شرکتهای تعمیرکننده موتور و هواپیما فشار آورد تا از ادامه همکاری با هما جداً بپرهیزند اما با همه این فشارها صنعت حمل و نقل هوایی کشور به مدد تدابیر و راهکارهای درست دولتمردان جمهوریاسلامی ایران توانست مسیر خود را با قدرت ادامه دهد.»
عدم اجازه ارائه سوخت به هما
نوشآبادی اظهار داشت: «ترفند ناعادلانه بعدی که تا به امروز صنعت حمل و نقل هوایی با آن درگیر است، همان جلوگیری از ارائه سوخت به هواپیماهای جمهوریاسلامی ایران در همه مبادی اروپایی و اجبار فراز و فرودهای مکرر و از دست دادن فرصت جهت تجدید سوخت هواپیماست که تاکنون به مدد صبر و استقامت دستاندرکاران عرصه حمل و نقل هوایی کشور و البته سرمایههای اصلی این صنعت یعنی مسافران پشتسر گذاشته شد.»
مدیر روابط عمومی ایرانایر توضیح داد: «مسافران در میان نامهای رنگارنگ و امکانات فارغ از تحریم دیگر خطوط هوایی باز هم هواپیمایی جمهوریاسلامی ایران را برگزیدند و رنج سفر طولانیتر را به جان خریدند تا در کنار اقشار مختلف مردم ایران و همنوا با هماییان خشم خود را نسبت به این سیاست اعلام دارند؛ آمار پروازهای اروپایی «هما» در این مدت به وضوح بیانگر این واقعیت و شاهدی بر این همبستگی زیباست.»
سنگاندازی در فروش خارجی هما
نوشآبادی خاطرنشان کرد: «موارد بیان شده که بخشی از فشارهای وارده از سوی دولتمردان آمریکا بر پیکره صنعت حمل و نقل هوایی بویژه هواپیمایی جمهوریاسلامی ایران «هما» است به همراه دیگر مسائل نظیر فراز و فرودهای متعدد در فرودگاههای ناشناخته و متفرقه برای تامین سوخت، تهیه قطعات یدکی در نهایت سختی و مشقت و مسدود شدن همه حسابهای بانکی در خارج از کشور، موجودیت هما را نشانه رفته است.»
مدیر روابط عمومی ایرانایر یادآور شد: «امروز یاتا (انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی) نیز تحت این فشارها قرار گرفته و با حذف هما از سرویسهای اتاق تهاتر خود، فروش خارجی هما را در زمینه بار و مسافر تحتتاثیر قرار داده است.»
این مقام مسؤول در هما اضافه کرد: «انجمن بینالمللی حمل و نقل یاتا پس از اقدام اداره کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا در قرار دادن نام ایران ایر در فهرست خود همکاریهای خود را با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در بخش اتاق تهاتر یاتا متوقف کرد؛ این اقدام روز 13 مهرماه سال جاری مطابق با پنجم اکتبر میلادی، با ارسال نامهای به مدیرعامل هواپیمایی جمهوریاسلامی ایران اعلام شد.»
انجام معاملات تهاتری
در همين حال علیرضا منظری، کارشناس و مشاور برنامهریزی اقتصادی هواپیمایی درباره برخوردهای نامناسب اخیر انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی با «هما» به «وطنامروز» گفت: «موضوع یاتا بحثی مالی در راستای جابهجایی پول بین ایرلاینهای بینالمللی است و ارتباطی به تحریمهای هواپیمایی ندارد اما تابع تحریمهای پولی بانکی است.»
وی راه خنثی شدن چنین اقدامی را انجام معاملات تهاتری به صورت عقد قراردادهای دوجانبه با شرکتهای طرف معامله عنوان و اظهار کرد: «حل و فصل این موضوع کار آسانی است چرا که در سیستم یاتا شرکتهای هواپیمایی پول خرید و فروش بلیتها را به صورت تهاتر انجام دادند اما اکنون شرکتهای هواپیمایی باید با انعقاد قراردادهای دوجانبه وجوه حاصل از خرید وفروش بلیتها را به حساب همدیگر بریزند.»