ترنج موبایل
کد خبر: ۱۶۶۹۶۳

روحانی در دفاع از سه وزیر پیشنهادی

دولت از راه و خط خود عقب‌نشینی نمی‌کند/ دانشگاه، دانشگاه باشد نه دارالتأدیب

برخلاف آنچه که برخی می‌گویند، اولویت این دولت تنها اقتصاد یا سیاست خارجی نیست. گرچه دولت در کوتاه‌مدت به دلایل خاصی به ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور و حل معضلات اقتصادی توجه دارد و در سیاست خارجی برای باز کردن راه‌های تعامل سازنده تلاش می‌کند، ولی برای بلندمدت و میان‌مدت می‌داند که فرهنگ مهمترین بخش است و همه مجریان باید به آن توجه کنند.

تبلیغات
تبلیغات
فرارو-

رییس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به رأی‌آوری سه وزیر پیشنهادی خود، به شرایطی که کشور در آن قرار دارد اشاره کرد و گفت: دولت هرگز به حاشیه‌پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی سه وزیر باقیمانده دولت یازدهم حاضر شد که اهم صحبت های وی در ادامه می آید.

  • دوست داشتم جلسه رای اعتماد در محضر نمایندگان مجلس در همان جلسه اول به اتمام برسد و دولت می‌توانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی فعالیت خود را آغاز کند.
  • به هر حال این حق نمایندگان محترم است که نسبت به ورزای معرفی شده بر مبنای تحقیقاتشان و همچنین بر مبنای بررسی‌هایشان اظهارنظر کنند.
  • امیدوارم امروز آخرین روزی باشد که برای کسب رای اعتماد در خدمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستم.
  • دولت یازدهم در شرایطی مسئولیت را بر دوش گرفت که کشور از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی و داخلی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد. بنا بر همین شرایط ویژه کشور، دولت هرگز به حاشیه‌پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.
  • شما می‌بینید که دولت در صرف وقت در برابر منتقدان یا حتی برخی مخالفان ممسکانه برخورد می‌کند. دولت نمی‌خواهد در این شرایط وظایف اصلی خود را فراموش کند؛ چراکه این دولت آنچنان برای استفاده از فرصت مُصِر بود که برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در روز تحلیف لیست ورزای پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کرد.
  • بر این اساس، ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که از سیاست دولت در زمینه عدم حاشیه‌پردازی حمایت کند.
  • من بصورت ویژه از آقای توفیقی که در مدت دو ماه گذشته سرپرستی وزارت علوم را بر عهده گرفتند تشکر می‌کنم. ایشان در این مدت سیاست‌های دولت را اجرا کردند و اکنون که هنگام معرفی وزرا بود به دلیل مصلحت بسیار نجیبانه و عالمانه همانطور که از مدیران لایقی که از ایشان انتظار می‌رفت، برخورد کردند.
  • دولت از راه و خط خود عقب‌نشینی نمی‌کند. دولت بر مبنای آرای مردم موظف است بر مسیری که مردم با رای‌شان در 24 خرداد برای دولت مشخص کردند، حرکت کنند؛ حال ممکن است بنا به دلایلی مجری سیاست‌ها تغییر کند اما راه، همان راه است و دولت اقدامات آقای توفیقی در مدت سرپرستی ایشان را تائید می‌کند؛ چراکه ایشان فردی خلیق و عالم‌، اندیشمند و معتدل هستند.
  • اجماع و وحدت ملی برای این دولت، اصل است. این دولت نمی‌خواهد دولت 18 یا 19 میلیون نفر باشد. این دولت، دولت 75 میلیون نفر است. این دولت تعلق به جناح، حزب، تشکل یا قبیله‌ای ندارد. این دولت متعلق به همه مردم ایران است و هیچگاه در پی تقابل یا مقابله با هیچ جناح یا حزب و تشکلی نبوده است.
  • من در اینجا با صراحت در محضر مردم ایران اعلام می‌کنم که دولت در مسیر راه و اهداف خود موفق نخواهد بود اگر مجلس با همه توان خود در کنار دولت و دولت در کنار مجلس نباشد. ما به همه جهان اعلام می‌کنیم که ما حاکمیت واحد هستیم. دولت، منتخب مردم است و نمایندگان مردم نیز منتخب مردم هستند. همه معتقد به قانون اساسی، منافع ملی، مصالح ملی و اجرای تدابیر رهبری هستند. همه باید تلاش کنیم که نظرات و تدابیر رهبر معظم انقلاب را عملیاتی و اجرایی کنیم. تکرار شعار نکنیم و مدام نگوییم رهبری چنین فرمودند و چنان فرمودند. رهبری با بیان روشن، نظراتشان را بیان کرده و می‌کنند و ما باید برنامه‌های اجرایی آن تدابیر را تهیه، اجرا و عملیاتی کنیم. بی‌تردید در چنین شرایطی با وحدت، اعتماد، یگانگی و انسجام به خوبی از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد.
  • ما در شرایط خاص امروز در پای میز مذاکره با دیگران نشسته‌ایم و باید از حقوق و منافع ملی‌مان و اهداف‌مان به خوبی دفاع کنیم؛ با منطق، استدلال و با استفاده از هنر دیپلماسی. در چنین شرایطی ما نیازمند به حمایت همه مردم و حمایت همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.
  • این بدان معنا نیست که کسی به دولت نقد نکند. ما همواره از نقد عالمانه، دلسوزانه و نقدی که بتواند تصحیح‌کننده باشد با همه وجود استقبال می‌کنیم. نقدی که در چارچوب اخلاق، اندیشه و قواعد بازی سیاسی باشد اما در عین حال همه مردم ما شرایط خاص این زمان را مدنظر قرار می‌دهند.
  • برخلاف آنچه که برخی می‌گویند، اولویت این دولت تنها اقتصاد یا سیاست خارجی نیست. گرچه دولت در کوتاه‌مدت به دلایل خاصی به ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور و حل معضلات اقتصادی توجه دارد و در سیاست خارجی برای باز کردن راه‌های تعامل سازنده تلاش می‌کند، ولی برای بلندمدت و میان‌مدت می‌داند که فرهنگ مهمترین بخش است و همه مجریان باید به آن توجه کنند.
  • افرادی که برای این سه وزارتخانه معرفی شده‌اند، با مشورت‌های فراوان انتخاب شدند. سوابق، مدیریت،‌ توانمندی‌ها، اعتقاد به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون در انتخاب اعضای دولت از جمله این سه نفر به عنوان اصل و اساس بوده است.
  • دانشگاه باید دانشگاه باشد. دانشگاه باید محل دانشمندان، دانش‌آموزان، دانشجویان و دانش‌پژوهان باشد. دانشگاه یعنی جمع فرهیختگان امروز که همان اساتید هستند و جمع فرهیختگان فردای جامعه یعنی دانشجویان. دانشگاه باید مدیریت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند.
  • ما به دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا بخشد. این به معنای توسعه انسانی و توسعه علوم و دانش است. برای این کار ما باید آنچنان از لحاظ علمی توانمند باشیم که بتوانیم با کشورهای پیشرفته علمی رقابت کنیم. ما به دنبال وزیری بودیم که بر این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است نه باشگاه و دارالتأدیب.
  • دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیست. دانشگاه و دانشجویان ابزار قدرت‌های سیاسی نیستند. دانشجویان در کنار تحصیل علم و کسب مهارت‌های لازم باید عمیقاً به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه خود توجه داشته باشند و آن را درک و لمس کنند و درباره آن بحث کنند اما محیط دانشگاه محیط تقابل گروه‌ها و جناح‌های سیاسی نیست.
  • دانشگاه باید از آزادی‌های آکادمیک برخوردار باشد. باید در دانشگاه آزادی بیان و استقلال حاکم باشد؛ گرچه آزادی بیان برای همه جامعه است اما در محیط علم و دانش نیاز به محیطی آرام‌تر و آزادتر داریم؛ محیطی که بتوانیم به تعبیر رهبری، کرسی‌های آزاداندیشی را تشکیل دهیم.
  • ما باید قدرت تحمل را برای شنیدن افکار و نظرات دیگران بوجود بیاوریم. ما می‌خواهیم میراث‌دار شخصیت‌هایی همچون شهید مطهری باشیم که گفت دوست دارد حتی یک مارکسیست هم در دانشگاه کرسی داشته باشد تا سخن بگوید و ما هم به او جواب بدهیم. ما تحمل شهید مطهری‌ها و بهشتی‌ها را نیاز داریم.
  • نباید به خاطر یک حرکت کوچک، خود را آماده تنش و برخورد کنیم. دانشگاه‌های ما باید الگو باشند. ما می‌خواهیم دانشگاه‌ها استقلال داشته باشند به این معنا که دانشگاه‌ها به رشدی رسیده‌اند که می‌توانند اکثریت مسائل خود را در چارچوب قانون حل کنند. هر مقدار تمرکزگرایی کمتر باشد و هر مقدار مدیریت دانشگاه را به خود دانشگاه و اساتید واگذار کنیم، دانشگاه پیشرفت می‌کند.
  • ما به دنبال مراکز آموزش عالی‌ای هستیم که با دنیا در تعامل باشند. ما باید بدانیم پیشرفت علمی در انزوا حاصل نمی‌شود. پیشرفت علمی در سایه تعامل با جهان علم و دانش در سراسر دنیا محقق می‌شود. ما پیرو همان پیامبری هستیم که به پیروان خود توصیه کرد برای کسب علم به دورترین نقاطی که کمترین اشتراک فرهنگی با شما دارند، بروید و پیامبر(ص) فرمود "اطلبوا العلم ولو بالسین".
  • تاکید می‌کنم که ما نیازمند دانشگاهی هستیم که جزیره‌ای جداگانه از جامعه نباشد بلکه دانشگاهی می‌خواهیم که بتواند مهارت‌های لازم را به دانشجو بیاموزد تا آنها پس از دوران دانشگاه بتوانند به جامعه خدمت‌رسانی کنند.
  • دانشگاه باید به صنعت،‌ تولید و بازار،‌ جامعه و بازار کار منتقل شود. چنین وزارتخانه‌ای که می‌خواهد این تحولات را در دانشگاه بر عهده بگیرد، نیازمند انسان فرهیخته است که هم اهل علم و هم اهل حلم باشد.
  • دکتر فرجی دانا دارای این شایستگی‌ها است. دکتر فرجی دانا این شایستگی را دارد که این تحول را در دانشگاه‌ها پیگیری کند، نام دکتر فرجی دانا در اولین لیستی که دولت برای وزارتخانه علوم و تحقیقات فناوری آماده کرده بودیم دیده می‌شود، اما به دلیل اشتغالات ایشان در آن مقطع نمی‌توانستند مسوولیت این وزارتخانه را عهده‌دار شوند.
  • فرجی دانا در محیطی مذهبی همچون قم پرورش یافته است. دکتر فرجی دانا در دانشگاه‌های مطرح داخل و خارج از کشور درس آموخته و مدیریت محیط‌های علمی و آموزشی مختلفی را از دانشکده تا دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تهران بر عهده داشته است. وی بخشی از دوران زندگی‌اش را در خدمت سپاه پاسداران و در دفاع مقدس سپری کرده است.
  • زمانی که من با ایشان در مورد آینده دانشگاه صحبت می‌کردم، احساس کردم که در همه موارد با ایشان هم نظر و هم فکر هستم و ایشان نیز برنامه‌های دولت را پذیرفته و توان اجرایی این برنامه‌ها را دارد. ما می‌توانیم به واسطه ادب‌، اخلاق و صبوری و حلم ایشان شاهد دانشگاه‌های عالم‌تر، آرام‌تر و آزادتر در ماه‌های آینده باشیم و چنین دانشگاهی می‌تواند مدیران لایق آینده را تحویل جامعه دهد.
  • در زمینه آموزش و پرورش نیاز به تحول داریم. ما نیاز داریم که از مدارسی که حافظ محور هستند به سمت مدارس یادگیری محور و استدلال محور حرکت کنیم، ما به مدارسی نیاز داریم که در بسیاری از مواد درسی خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش دهد. ما به مدارسی نیاز داریم که در کنار علوم طبیعی برای علوم انسانی و اجتماعی نیز به اندازه کافی اهمیت قائل شود.
  • به مدارسی نیازمند هستیم بتواند نوجوانان را در ابتدای تحصیل با وظایف اجتماعی و اختیارات مدنی آشنا کند. بحث اختیار، تکلیف و وظیفه باید برای دانش‌آموزان از کلاس‌های اولیه مدارس تبیین شود. مدارس ما باید دانش‌آموزان را از شفاهی‌ محور بودن به کتبی محور بودن هدایت کند.
  • ما باید اصل 15 قانون اساسی را اجرایی و عملیاتی کنیم و این کار باید نیز از دبستان‌ها آغاز شده و در مراحل مختلف تحصیل تا پایان دوره متوسطه ادامه پیدا کند. ما در آموزش و پرورش نیازمند تحول هستیم و باید بار آموزش و پرورش بین دوش دولت‌، مردم و نهادی دیگر تقسیم شود تا بتوانیم شاهد محیطی بهتر و شرایط بهتر و رقابت‌تری در محیط آموزش و پرورش باشیم. آقای فانی شخصیتی است می‌تواند بار این تحول را بر دوش گیرد.
  • ورزش می‌تواند در کار جمعی به جوانان مهارت دهد و رقابت‌های سالم و اجتماعی را به وجود آورد. ورزش می‌تواند غرور ملی ایجاد کند؛ ورزش می‌تواند بخشی از تعامل سازنده با جهان باشد. در دیپلماسی عمومی، دیپلماسی ورزش همواره کارآیی خود را نشان داده است کما اینکه دیپلماسی علمی نیز در مقاطع مختلف برای دیپلماسی کارآمد بوده است.
  • ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای باید توسط افرادی اداره شود که با نظر علمی به این مساله نگاه می‌کنند. مهارت‌های اجتماعی جوانان، تلاش برای اشتغال جوانان، ازدواج آن‌ها، پر کردن ساعت فراغت آن‌ها، ایجاد نشاط در جوانان، رقابت‌های سیاسی اجتماعی جوانان و مشارکت جوانان در مسایل سیاسی اجتماعی و صدها مسایل دیگری که به نسل جوان ما مربوط می‌شود، از مسایل مهمی است که باید پیگیری شود و ما برای این مسئولیت وزارت ورزش و جوانان آقای دکتر صالحی امیری را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردیم.
  • باید تعبیر کنم صالحی امیری فردی جامعه‌شناس است که به مسائل اجتماعی جوانان و ورزش آگاهی دارد و با دیدی آسیب‌شناسی به این مسائل می‌نگرد. وی از زمانی که معاون وزیر بود و با شورای عالی امنیت ملی همکاری داشت، تا زمانی که خود در شورای عالی امنیت ملی یکی از معاونت‌ها را به عهده گرفته و تا زمانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت مسئولیت بخش فرهنگی اجتماعی را بر عهده داشت، همواره فردی دقیق، اخلاقی و پرتلاش بوده است.
  • حداقل به مدت 9 تا 10 سال با صالحی امیری همکاری داشته ام. او از لحاظ علمی فردی صاحب‌نظر و صاحب قلم با تالیفات متعدد و متخصص است و در مدت دو ماهی که سرپرست این وزارتخانه را بر دوش گرفته به خوبی از اداره آن بر آمده است.
  • خواست من از نمایندگان مجلس این است که در چارچوب وظایف قانونی خود بررسی صلاحیت سه وزیر را در خانه ملت ادامه دهند و ما در پایان وقت شاهد تکمیل کابینه دولت یازدهم باشیم و قول دولت به مردم عزیز این است که با این تکمیل، حرکت در فضای فرهنگی سرعت بیشتری خواهد یافت.
تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات

نظرات بینندگان

(۴۵ نظر)
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات