دکتر عباس قنبری عدیوی
نقش دانشجویان در فرهنگ اقتصاد مقاومتی
از این جمله دانشگاه و عوامل موثری، چون دانشجویان در این حوزه به عنوان سرمایه ارزنده و کلان ملی نقش اساسی و مهَمی دارند. بر این اساس و به منظور نیل به دستاوردهای کلان ملی در عرصه رقابت بین المللی و رهیافت دست یابی به دانشگاههایی که بتوانند علم را به ثروت تبدیل کنند؛ باید برای جمعیت چهارو نیم میلیون نفری دانشگاهی و به طور خاص در بخش دانشجویی دانشگاه راه کارها، ارکان، شاخصها و بنیان برنامه ریزی اقتصاد مقاومتی را تهیه و تدوین کنیم.
برای تحقق این اندیشه و آرمان مهمّ، در وهله نخست نقش دانشجویان را در اقتصاد مقاومتی و سپس پیوند آن را با مبحث فراملی تولید و اشتغال بررسی میکنیم.
الف) نقش دانشجویان در اقتصاد مقاومتی
فهم مشترک جامعه دانشجویی از فضای موجود جامعه ملی و جهانی و ادراک وضعیت مطلوب برای مقاوم سازی نهاد اجتماعی دانشجویان (تقویت اندیشه نظری اقتصاد مقاومتی در دانشگاهها ضروری است).
برنامه ریزی برای اقتصاد دانشجویی و توجّه به عناصِر کارآفرین، کارساز و کارآمد در جریان پویا سازی جامعه (نه انقباض اقتصادی که سبب ریاضت اقتصادی شود).
اصلاح الگوی مصرف که یک حرکت چند وجهی فرهنگی و اجتماعی است و از عزم ملی و ارادهی فردی برای رسیدن به آموزههای خِبرگان و نخبگان جامعه دانشوران ایران اسلامی خبر میدهد.
توجه به شعار «اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی» که سبب تقویت آموزش فرهنگی اقتصاد مقاومتی میشود و مدیریت بهینه مصرف را بهتر از گذشته تقویت میکند.
ترویج فرهنگ حمایت از تولید داخلی و دفاع از کالاهای فرهنگی و مصرفی تولید ایرانی و ارایه الگوی متعادل در مصرف منطقی و کاهش وابستگی ها.
ترویج و تولید دانش بومی و توسعهی آموزههای فرهنگی و دینی.
ترویج فرهنگ خودباوری، داشتن برنامه و انگیزه از سوی دانشجویان به عنوان عنصر پویا و تحول خواه حوزهی علمی و اقتصاد مقاومتی در دانشگاه به عنوان یک سازمان یادگیرنده.
استفاده از آموزههای دینی_اخلاقی مبتنی بر باورهای مصرف بهینه در حوزههای مختلف (درست مصرف کردن، پرهیز از اسراف، ترویج فرهنگ قناعت با رویکرد درست مصرف کردن و کاهش مصرف انرژی و منابع در معرض خطر، برای بهبود بهره وری در امور مختلف).
کمک به اجرای سیاستهای دولت با همراهی و هم سویی با مسوولان که منجر به هماهنگی، همدلی و همزبانی بیشتر و ماناتری میشود.
ارتقاء دانش و بینش فردی و گروهی برای مقابله با تبلیغات منفی و روانی داخلی و خارجی که به دنبال تضعیف دولت خدمتگزار، تخریب روحیه ملت و القاء «نتوانستن» هستند.
ترغیب آحاد جامعه به حمایت از تولید با کیفیت داخلی و پرهیز از مُدگرایی (این حرکت عمومی و بسیج همگانی اراده فردی میخواهد هرکسی باید از خودش شروع کند تا به فرهنگ عمومی مبتنی بر پیشینه تاریخی-اجتماعی ملت ما نزدیکتر شود. دانشگاه بهترین کانون فرهنگ سازی و توسعه منشها و کنشهای عمیق ملی است).
گسترش فرهنگ بسیج عمومی برای افزایش صبر و مقاومت (ملت اسلامی ما در دوران دفاع مقدس، سازندگی و عرصههای مهم دیگر در چهار دهه عمر انقلاب اسلامی این روحیه را با موفقیت آزموده است. این الگوی جهانی باید به نسلهای امروز و فردای ایران عزیز انتقال یابد).
ایجاد گروههای علمی کوچک دانشجویی برای توسعه تحقیق و ترویج دستاوردهای خود به جامعهی دانشجویی در قالب گروههای اقتصادی دانش بنیان.
ب) دانشجویان و مبحث تولید و اشتغال
۱- اگر چه وظیفه دانشجو در دوران تحصیلی، کسب دانش و مهارت، توانمندی حضور در عرصههای آینده کشور است؛ میتواند با تکیه بر شایستگیها و خلاقیتهای مهمّ خود، برای حضور در عرصههای کار و تولید برنامه ریزی نماید.
۲- بی گمان تولید، محصول و نتیجه اشتغال است و دانشجویان در حوزههای مختلف علوم پایه، فنی-مهندسی، علوم انسانی و ... میتوانند ساختهها و تولیدهای خود را با رویکرد بهره مندی از فناوری و دانش نوین، تولید و به بازار عرضه نمایند.
۳- محصول سالم، با دوام، ارزان، باکیفیت و تولید داخلی به سبک زندگی ایرانی- اسلامی ما نزدیکتر است و مردم رغبت بیشتری برای خرید آن دارند. دانشجویان در این حوزه میتوانند نقش موثر و مولد معرفی عملی فرهنگ «دانایی و توانایی» را داشته باشند.
۴- تولید دانشجویی میتواند به فرهنگ سازی عمومی، احساس مسوولیت جوانان به آینده کشور و تحول در افکار مردمی منجر شود. «نه» به تولید خارجی، یعنی تقویت اقتصاد ملی و ترویج دانش کاربردی که پیوند دهنده دانشگاه و صنعت خواهد شد.
۵- اهتمام دولت و مسوولان در رفع موانع موثر است و تلاش جوانان، عزم راسخ استادان و دانشجویان برای تحقق این آرمان، به باور ما اثرگذار است.
۶- توجه دانشجویان به تولید سبب نگرش مثبت به دانش داخلی و نگاه منفی به واردات خارجی میشود.
۷- تولید دانشجویی، ارزان و با کیفیت، فرهنگ توجّه به افراد کم درآمد را گسترش میدهد.
۸- ارتقاء کیفی تولیدات دانشجویی سبب پیوند بهتر دانشگاه و صنعت (بازار) میشود و فرهنگ ترویج دانش منتج به سرمایه و ثروت را گسترش میدهد (موفقیّت و ثروت، مبتنی بر دانش موفق است).
۹- کسب درآمد دانشجویی از طریق بازارچههای دانشگاهی و بازاریابیهای اینترنتی (مجازی) موجب تقویت خودباوری، هویت بخشی و استقلال اجتماعی جوانان میشود.
۱۰- تقویت کارآفرینی در زیست دانشجویی، سبب تبدیل «ایده به عمل» و «تئوری به کار» میشود.
۱۱- ارایه ایده، مشاوره، تولید فکر و اندیشه در سازمانهای مختلف اداری، خصوصی، تعاونی و ... از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بهره مندی دوسویه از سرمایه و دانش.
پ) نمونههایی از زمینههای تولیدی و اشتغال آفرینی جوانان دانشگاهی
۱- فروش آثار دانشجویان رشتههای هنری (بازارچهها و نمایشگاههای اکسپو فرش، صنایع دستی، عکاسی و...)
۲- فروش آثار دانشجویان رشته کشاورزی (زراعت، گیاهان دارویی، باغبانی و...)
۳- فروش آثار رشتههای فنی، مهارتی و صنعتی (طراحی و دو. خت، ریخته گری و مواد و...)
۴- فروش آثار علمی، مقالات و نشریات گروههای علوم انسانی
۵- فروش نرم افزارها و تولیدات رایانه ای، اپلیکیشنها و ...
۶- تهیه کتابهای صوتی و خوانش آثار علمی، ادبی و
۷- حق پژوهانه فعالیتهای تحقیقاتی در عرصههای مختلف علوم پایه، ریاضی و فیزیک
۷- فروش آثار فناورانه، خلاقانه و تولیدات نو در عرصههای متنوع
۸- تهیه و ساخت نقشههای مهندسی، معماری، ساخت فضاهای اداری، تجاری و مسکونی
۹- استفاده از تجارب دانشجویان در حوزههای ورزشی، بهداشت و تندرستی
۱۰- استفاده از خدمات مدیریتی و عملی قهرمانان ورزشی، مربیان، داوران و ...
۱۱- برنامه نویسی و خدمات بازیهای رایانه ای
۱۲- تولید اسباب بازی و ساخت لوازم بازیهای کودکانه
ترویج و تقویت اندیشه دانشجوی فناور و دانشگاه هوشمند با عبور از دیدارهای تکرار امکان پذیر است. این باور به دانشجوی ما کمک میکند تا با بهره مندی از خلاقیت و نوآوری خود و محیط دانشگاه، شایستگیهای خویش را تقویت نماید و برای تحقق آرمان دانشگاههای نسل امروزی جهان در فضای دانشجویی کشور موفقتر باشد.
این چنین باد.