دولت باید بودجه شرکتهای دولتی را تا ۱۵ آبان هر سال به مجلس ارائه دهد
تکلیف ۱۲۰۰ هزار میلیاردتومانی دولت

هادی حقشناس، اقتصاددانی که اکنون استانداری گلستان را نیز بر عهده دارد و سالها پیش خود در مجلس حضور داشت، این موضوع را از چند زاویه مینگرد. حقشناس میگوید: اگر بودجه سال ۹۸ را فرض کنیم که مجلس یک بار دیگر آن را بررسی کند، نمایندگان باید به این ارقام توجه کنند که از حدود یکهزارو ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی کشور است، حدود یکهزارو ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، بودجه بانکها، شرکتها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت است که مجلس باید سراغ مورد دوم برود.
همچنین، بودجه تفصیلی سال جاری و عملکرد بودجه مصوب ششماهه اول سال جاری تمام شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکتها و مؤسساتی که مستلزم ذکر یا تصریح نام هستند از قبیل: شرکتهای تابعه وزارت نفت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بیمه مرکزی ایران، شرکت سهامی بیمه ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ملی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین بودجه پیشنهادی سال آینده آنها و شاخصهای کلان بودجه را تا ۱۵ آبان هر سال به همراه گزارش ارزیابی بر مبنای شاخصهای مالی و عملکردی به تفکیک به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. کمیسیون برنامهوبودجه و محاسبات بلافاصله گزارشها را به دیوان محاسبات کشور ارجاع میدهد تا دیوان پس از بررسی و اظهارنظر، گزارش خود را در مدت ۲۰ روز برای تصویب به کمیسیون مربوطه ارائه کند.
هادی حقشناس، اقتصاددانی که اکنون استانداری گلستان را نیز بر عهده دارد و سالها پیش خود در مجلس حضور داشت، این موضوع را از چند زاویه مینگرد. حقشناس میگوید: اگر بودجه سال ۹۸ را فرض کنیم که مجلس یک بار دیگر آن را بررسی کند، نمایندگان باید به این ارقام توجه کنند که از حدود یکهزارو ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی کشور است، حدود یکهزارو ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، بودجه بانکها، شرکتها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت است که مجلس باید سراغ مورد دوم برود.
۴ شرکت در صدر شرکتهای دولتی
او تصریح میکند: در این بودجه یکهزارو ۲۰۰ هزارمیلیاردتومانی، بخش اصلی بودجه مربوط به چهار شرکت بزرگ دولتی است؛ شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پخش و پالایش. این شرکتها با وجود آنکه ۱۴.۵ درصد از فروش نفت به آنها اعطا میشود، به دلیل آنکه عملیات اکتشاف، استخراج و انتقال و فروش نفت بسیار گران است و درعینحال باید به صیانت از منابع بپردازند، به دلیل کمبود این منابع سراغ شرکتهای خارجی یا داخلی میروند. حقشناس با بیان اینکه اصلیترین مشکل این شرکتها تأمین منابع است، میافزاید: در تحریمهای قبلی، این چهار شرکت دنبال شرکتهای داخلی مثل ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، شرکتهای بنیاد مستضعفان یا قرارگاه خاتمالانبیا رفتند. واضح است اگر پول آنها کافی بود، خودشان سرمایهگذاری میکردند و به فاینانس شرکتهای داخلی نیازی نداشتند و اگر این شرکتها منابع داشتند، سراغ شرکتهای توتال فرانسوی، روسی، چینی و مالزیایی نمیرفتند.
او با بیان اینکه یقینا مجلس سراغ شرکتهای زیانده نمیرود، تصریح میکند: غالب این شرکتها به جز چهار شرکت اصلی و معدودی دیگر، یارانهبگیر هستند. سودی که کل شرکتهای دولتی به دولت پرداخت میکنند و مالیاتی که به دولت میدهند، در مجموع بین ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است. این شرکتها بیش از آنکه توان مالی برای کمک به دولت داشته باشند، نیاز مالی برای کمکگرفتن از دولت دارند. به گفته او، با توجه به بررسی مجلس از ریز ارقام بودجه، پیشاپیش میتوان تخمین زد همانطور که در بودجه عمومی حداکثر تغییرات نمایندگان مجلس، زیر پنج درصد است، در بودجه شرکتها، بانکها و... شاید کمتر از این رقم بشود.
۲ مزیت نظارت مجلس بر شرکتهای دولتی
این کارشناس با بیان اینکه این بررسی مجلس در صحن علنی یا بررسی بیشتر شرکتهای دولتی، دو مزیت بزرگ دارد، میافزاید: مزیت اول آنکه دولت را مکلف کند سریع شرکتها را واگذار کند یا اینکه این بررسیها کمک کند شرکتهای دولتی کاراتر و بهرهورتر باشند. این اقدام شاید کمک کند تا اقتصاد ایران که بیش از ۸۰ درصد آن دولتی و در قالب شرکتها و بانکهاست، به سمت بخش خصوصی واقعی برای اداره هدایت شود؛ بهعنوان نمونه، برقی که بخش خصوصی تولید میکند، آبی که بخش خصوصی تولید میکند، دانشآموزی که در بخش غیردولتی آموزش میبیند، هزینه خدماتی اقلامی که ذکر شد، حتما کمتر از هزینههای آنها در بخش دولتی است.
این اقتصاددان تصریح میکند: این مسیری که از دهها سال پیش در بودجه ایران ادامه یافته که مرتب یا از پول نفت یا از چاپ پول یا از فروش اموال دولتی یا در سه، چهار سال قبل، از فروش اوراق و اسناد خزانه، هزینههای جاری و نه عمرانی، تأمین میشود، درست نیست و ورود مجلس به بررسی بودجه شرکتهای دولتی شاید نقطه عطفی برای کاهش هزینههای دولت باشد. حقشناس با اشاره به اینکه باید بخش خصولتی را خصوصی کرد، تصریح میکند: بخش عمده واحدهای پتروشیمی در عسلویه یا بندر امامخمینی که پایتخت تولید فراوردههای پتروشیمی ایران است، متعلق به بخش خصوصی است. در زمان وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بحث هیئتمدیره بهصورت مداوم مطرح است و عزلونصبها انجام میشود، اگر این زیرمجموعهها خصوصی واقعی بودند، چرا وزیر اسامی آنها را اعلام میکند؟ چرا دولت باید بهزور با هزار اهرم دیگر بهدنبال آن باشد که برخی از شرکتهای پتروشیمی خصولتی ارز را به کشور برگردانند؟ و آنها منت بگذارند که ارز را با نرخ نیمایی نمیخواهند و با نرخ آزاد در اختیار میگذارند. چرا؟ مشکل آن است که اگر این شرکتهای پتروشیمیها، قیمت گاز را واقعی میخریدند، دولت مجبور نبود به آنها اجبار کند ارزهای خود را در اختیار دولت قرار دهند.
مسیر را برای دولت مشخص کردیم
این نماینده مجلس در پاسخ به زمانبربودن رسیدگی به بودجه عمومی، میافزاید: ما نمیخواهیم وارد جزئیات بشویم. همین اکنون هم تغییرات مجلس در بودجه عمومی بین سه تا پنج درصد است. قطعا تغییرات در بودجه شرکتهای دولتی هم به همین صورت خواهد بود. به گفته او، مسئله آن است که تاکنون مجلس، به بودجه شرکتهای دولتی ورود نمیکرد و بدون تغییرات از آن عبور میکرد و اکنون لازم میبیند نظارت خود را در این بخش تقویت کند.