ربیعی: ایران، رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان

ایران با پرداخت ۶۹ میلیارد دلار یارانه انرژی، رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان را دارد. از این میزان، ۲۶.۶ میلیارد دلار به یارانه فرآوردههای نفتی اختصاص داشته و گاز طبیعی با ۲۶ میلیارد دلار و سپس برق با ۱۶.۶ میلیارد دلار یارانه، در ردههای بعدی قرار دارند
به گزارش ایسنا، علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری و سخنگوی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: اقتصاددانان معتقدند که مهمترین وظیفه نظام قیمتها، تخصیص مناسب منابع و توزیع عادلانه منافع است و در اقتصاد توسعه تا زمانی که نظام قیمتها بهینه نباشد، امکان دستیابی به اهداف توسعهای مقدور نیست.
با این مقدمه، اگر نگاهی به نظام اقتصادی کشور بیندازیم، متوجه خواهیم شد که در حوزه نظام قیمتها، گاهی انحرافاتی وجود دارد که بر مبنای اصول علم اقتصاد، مانع توسعه هستند. بهعنوان مثال در حوزه نظام درآمدی دولت، بهدلیل وفور درآمدهای نفتی در دهههای متوالی نیاز کمتری به درآمدهای مالیاتی احساس شده و لذا نظام مالیاتی ما که خود عاملی مهم در نظام قیمتها است، به اندازه کافی عادلانه نبوده و تا دستیابی به عدالت مالیاتی راه پر چالشی در پیش است.
اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به یارانه بنزین و سایرحاملهای انرژی بپردازیم، کافی است بهگزارش آژانس بینالمللی انرژی در خصوص یارانه انرژی در جهان نگاهی بیندازیم. طبق گزارش آژانس، ایران با پرداخت ۶۹ میلیارد دلار یارانه انرژی، رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان را دارد. از این میزان، ۲۶.۶ میلیارد دلار به یارانه فرآوردههای نفتی اختصاص داشته و گاز طبیعی با ۲۶ میلیارد دلار و سپس برق با ۱۶.۶ میلیارد دلار یارانه، در ردههای بعدی قرار دارند.
این رقم ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل میدهد و تنها یک کشور ونزوئلا درصد بیشتری از GDP خود را صرف یارانه انرژی میکند که آن هم ناشی از کوچک بودن GDP و اقتصاد ورشکسته این کشور و نه بزرگی میزان یارانه است.
در مقابل، کشورهای نفتی، عمده پرداختکنندههای یارانه انرژی هستند، اما باز هم هیچکدام از آنها به اندازه ایران یارانه نمیپردازند.
به استناد گزارش آژانس بینالمللی انرژی، میزان یارانه سوخت کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، در چهار سال میلادی گذشته تا حدود ۴۵ درصد کاهش داشته که البته بخشی از آن بهدلیل افت قیمت نفت خام بوده است. اما بخش مهمی به علت توجه به آثار زیانبار یارانههای پنهان به این بخش منجمله پایین آمدن بهرهوری و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی بیشمار است.
بهطوری که در سال ۸۶ که قیمت بنزین سهمیهای از ۸۰۰ ریال به هزار ریال و نرخ بنزین آزاد نیز چهار هزار ریال تعیین شد، نرخ تورم به ۱۸.۴ درصد رسید که اگرچه نسبت به سال قبل از آن شش درصد بیشتر بود، اما براساس گزارش بانک مرکزی، دلیل اصلی افزایش شش درصدی تورم، ارزش اجاری مسکن قید شد و نقش گروه «حملونقل» که بیشترین اثر را از رشد قیمت سوخت میپذیرد، در افزایش تورم ناچیز بوده است.
در سال ۸۹ و آغاز اجرای هدفمندی یارانهها نیز، بنزین سهمیهای از هزار ریال به چهار هزار ریال و بنزین آزاد از چهار هزار ریال به هفت هزار ریال افزایش یافت.
در این سال، طبق گزارش بانک مرکزی تورم مصرفکننده به ۱۲.۴ درصد رسید. این عدد نسبت به سال ۸۸ حدود ۱.۶ درصد رشد نشان میدهد.
در سال ۹۳ و اجرای گام دوم هدفمندی یارانهها نیز نرخ بنزین سهمیهای به هفت هزار ریال و نرخ بنزین آزاد به ۱۰ هزار ریال رسید و بر اساس آمار بانک مرکزی تورم مصرفکننده در سال ۹۳، ۱۵.۶ درصد اعلام شد که حتی نرخ تورم روند کاهشی را نسبت به سال قبلش ثبت کرد.
در مجموع، بررسی روند گذشته نشان میدهد که در دورههایی که دولت در وضعیت با ثبات اقتصادی افزایش قیمت بنزین را انجام داده، تورم افزایش چندانی نداشته است. معالوصف اگرچه امروزه لزوم اصلاح قیمتها برای بهسازی اقتصاد بخوبی برای همه محرز شده، اما واقعیت آن است که هر کدام از این قیمتها (که ریشه در فراوانی درآمد نفتی از زمان کشف آن تاکنون دارند) به بخشی از ساختار اقتصاد کشور تبدیل شدهاند و تغییر دادن آنها مستلزم غلبه بر بسیاری مقاومتها و لزوم مدیریت تبعات آنها است.