دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با فرارو
اگر واردات خودرو آزاد شود...؟
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با اشاره به اینکه هزینه واردات یک خودرو به طور متوسط در سال آینده یک میلیارد تومان خواهد بود، گفت: شما یک سانتافته را در نظر بگیرد که ۳۵ هزار دلار قیمت دارد، اگر با دلار ۱۵ هزار تومانی آن را درنظر بگیرید، ۴۵۰ میلیون تومان قیمت خودرو میشود، در مقابل تعرفه ۹۵ درصدی نیز وجود دارد که هزینه خودرو را به حدود ۷۸۰ میلیون تومان افزایش میدهد، به این مبلغ ۲۰ درصد سود بازرگانی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه اسقاط ۷ خودروی فرسوده را به آن هم اضافه کنید که در نهایت، با سود ۲۰ میلیون تومانی وارد کننده، قیمت خودرو برای مصرف کننده ۱ میلیارد تومان تمام میشود.
به گزارش فرارو، بعد از دو سال بالاخره کسری بودجه دولت را به آنجا رساند تا واردات خودرو را آزاد کند، این در حالیست که بازار خودرو این روزها بسیار بی ثبات بوده و قیمتها در اوج خود قرار دارند، از سویی با توجه به آزاد سازی واردات، در صورتیکه دولت تعرفه واردات را کاهش ندهد، این امر تاثیری بر روی قیمتها در بازار نخواهد شد.

آیا امکان کاهش قیمت خودرو وجود دارد؟
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه به دلیل کسری بودجه دولت بعد از دو سال رضایت داده تا واردات خودرو آزاد شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت در سال آخر فعالیت خود قرار میگیرد در سال 99، بنابراین از هرظرفیتی برای جبران کسری بودجه خود استفاده خواهد کرد، اما نکته مهم این است که با توجه به هزینه تمام شده واردات هر خودرو، قیمت نهایی که برای مصرف کننده تمام میشود بسیار بالا خواهد بود و این امر موجب آن میشود تقاضا برای خودروهای خارجی بسیار کم باشد.
بیشتر بخوانید:

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه هنوز آییننامه اجرایی واردات خودرو تدوین نشده است، اظهار داشت: تنها حرف این موضوع در بودجه زده شده و تاکنون صحبتی در مورد اجرای آن اعلام نشده، این درحالیست که با توجه به قرار گرفتن در سال پایانی خود، به دنبال آن است به هر طریقی که شده کسری بودجه خود را جبران کند، بنابراین آزاد سازی واردات خودرو یکی از همین محلها است که دو سال بود برای دولت عایدی به همراه نداشت، اما تخمین زده میشود از همین محل حداقل سه هزار میلیارد تومان درآمدزایی برای دولت وجود داشته باشد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه واردات خودرو هیچ تاثیری بر روی کاهش قیمتخودرو در بازر داخلی ندارد، گفت: با توجه به اینکه کلاس و رده قیمتی خودروهای وارداتی با خودروهای ساخت داخی تفاوت فاحشی دارد، نمیتواند انتظار داشت که با آزادسازی واردات قیمت خودرو با افت روبرو شود، از سویی افزایش قیمت دلار در طول دو سالی که واردات ممنوع بود، مزید بر علت شده تا تقاضا برای خودروهای وارداتی به کمترین میزان خود برسد.
امینی افزود: دولت با توجه به اوضاعی که با آن روبرو است، عملا بازار خودرو را به حال خود رها کرده و این مکان جولانگاه دلالان شده، همچنین به دلیل دخالتهای دولت در امور خودروسازان شاهد هستیم، آنها از وضعیتی خوبی برخوردار نیستند، این امر از کاهش حدود 40 درصد تولید خودرو به خوبی قابل استنباط است، بنابراین در چنین شرایطی نمیتوان انتظار داشت که بازار خودروهای داخلی شرایط با ثباتی را تجربه کند.
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطایی بیان داشت: تا زمانیکه بازار خودرو نتواند نیاز داخل را تامین کند، افزایش قیمتها وجود خواهد داشت،این در حالیست که امروزه خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای قلمداد شده و نیاز سفتهبازانه بر نیاز واقعی غلیه کرده و بیشتر افرادی که به این بازار مراجعه میکنند، بیشتر به قصد حفظ ارزش پول و دارایی خود اقدام به خرید خودرو میکنند، قدر مسلم در این قیمت خودرو همواره سیر صعودی خواهد داشت.