خانوادههای ایرانی در سال ۹۸ چقدر هزینه کردند؟

هزینههای خوراکی خانوار در سال گذشته به قیمت جاری، با رشد ۶/ ۲۸ درصدی همراه بوده است. اما این رشد قیمت، تماما متاثر از افزایش قیمتها بوده و رشد حقیقی مصرف خوراکی خانوار با افت قابل توجه ۱۱ درصدی نسبت به سال ۹۷ همراه شده است.
دادههای جزئی از عملکرد بخش واقعی اقتصاد ایران نشان میدهد، هزینه خانوارها در کلیه گروهها به جز دو گروه مسکن و ارتباطات با افت همراه شده است. در حقیقت، تورم با سفره خانوارها کاری کرده که آنها ناچار به خرج کمتر شدهاند. هر چه گروهی ضرورت کمتری در زندگی خانوار داشته، افت بیشتری هم داشته است؛ مانند هتل و رستوران و تفریح و فرهنگ. «دنیای اقتصاد» آخرین گزارش مرکز آمار را مرور میکند.
تصویر کلی از مصرف
مرکز آمار ایران جزئیات عملکرد بخش واقعی اقتصاد در سال ۹۸ را منتشر کرده است. در زمستان ۹۸، رشد مصرف نهایی خانوارهای کشور به قیمت ثابت منفی ۷/ ۳ درصد بوده است که این رقم، نسبت به دیگر فصول سال قبل، به خصوص بهار اندکی بهبود نشان میدهد. با این حال، مصرف خانوار در فصل زمستان ۹۸ نسبت به فصل مشابه سال قبل، معادل ۱/ ۵ درصد افت کرده است. در واقع، اثرات تورمی از طریق افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، منجر به کاهش مصرف نهایی حقیقی خانوار شده و رشد متوسط قیمتها از رشد مصرف به قیمت اسمی پیشی گرفته است.
همچنین رشد مصرف نهایی خانوار به قیمت ثابت در سال ۹۸ معادل منفی ۴/ ۵ درصد است که بیشترین سهم از این کاهش مربوط به کاهش شدید مصرف نهایی خانوار در فصل بهار ۹۸ است. مرکز آمار با بررسی این شاخص، دو دلیل برای کاهش بیشتر مصرف نهایی خانوار در اولین فصل سال قبل، نسبت به سه فصل دیگر ارائه کرده است.
ریز مصرف خانوار
در کل در زمستان ۹۸ نسبت به زمستان ۹۷، تنها در دو گروه رشد مصرف حقیقی رخ داده است: مسکن و ارتباطات. در بقیه گروهها، مصرف خانوارها نسبت به زمستان سال ۹۷، با افت همراه شده است.
هزینههای خوراکی خانوار در سال گذشته به قیمت جاری، با رشد ۶/ ۲۸ درصدی همراه بوده است. اما این رشد قیمت، تماما متاثر از افزایش قیمتها بوده و رشد حقیقی مصرف خوراکی خانوار با افت قابل توجه ۱۱ درصدی نسبت به سال ۹۷ همراه شده است. در زمستان ۹۸ نیز خانوارها در مصرف خوراکی، نسبت به فصل مشابه قبلی با افت مصرف ۹/ ۳ درصدی مواجه بودند. این یعنی عملا مصرف خوراکی خانوارها دچار افت حجمی شده است. در دهکهای پایین هزینهای، این افت میتواند موجب قیچی شدن کالاهای اساسی از سفره خانوارها شده باشد.
اما در دخانیات، مصرف خانوارها چندان دچار افت نشد. البته بخشی از آن به این دلیل بود که افزایش شاخص بها در بخش دخانیات معادل ۴/ ۱۰ درصد بود که بسیار کمرنگتر از رشد قیمتی خوراکیها محسوب میشود. در نتیجه مصرف دخانیات خانوارها در سال گذشته افت ۱/ ۴ درصدی را ثبت کرده است.
بیشترین افت مصرف خانوار در گروههای «پوشاک و کفش»، «حملونقل»، «تفریح و فرهنگ» و «هتل و رستوران» رخ داده است. افت مصرف قابل توجه در این گروهها حاکی از این است که ترجیح خانوارها در مصرف، به سمت اقلام ضروریتر رفته و از حجم مصرف این اقلام در سبد مصرفی کاسته شده است.
در گروه «بهداشت» در زمستان ۹۸، مصرف خانوار نسبت به زمستان ۹۷، افت ۱۰ درصدی را ثبت کرده است. از نظر مرکز آمار شرایط پیش آمده در خصوص شیوع ویروس کرونا، هزینههای بیمارستانی خانوار به ویژه مراجعات به بیمارستانهای خصوصی را به شدت کاهش داد، زیرا بخش عمدهای از این خدمات در بیمارستانهای دولتی به خانوارها ارائه شده است.
اما چرا در گروه ارتباطات و مسکن رشد مصرف رخ داده است؟ مصرف ارتباطات خانوار در سال ۹۸، رشد ۲/ ۲ درصدی را ثبت کرده است. جالب اینکه در فصل آخر سال، مصرف ارتباطات نسبت به زمستان ۹۷ معادل۴/ ۱۸ درصد بیشتر شد که بزرگترین رشد در بین گروهها بود. بخشی از این مساله میتوان به تغییر سبک زندگی ایرانیان و استفاده بیشتر آنها از اینترنت نشات گرفته باشد. علت دیگر نیز احتمالا متاثر از ثبات نسبی قیمتها در بخش ارتباطات بوده است.
اما در مسکن ریشه افزایش مصرف را باید در رشد قیمت مسکن جستوجو کرد. مسکن در کل سال ۹۸معادل ۲/ ۷ درصد بیشتر از سال ۹۷، خرج روی دست خانوارها گذاشته است (به قیمت ثابت). بیشتر هزینه خانوار در بخش مسکن، مربوط به برآورد اجاره واحدهای مسکونی شخصی است. بررسی مرکز آمار در این خصوص نشان میدهد افزایش هزینه خانوار در این بخش، به طور قابل ملاحظهای متاثر از افزایش برآورد قیمت مسکن است، نه افزایش تعداد خانوارهای دارای واحد مسکونی شخصی و اجارهای.
