جدال بر سر یک فرودگاه در چابهار

مسئولان فرودگاه کنارک، دلیل تعطیلی این فرودگاه را نارسایی و پوسیدگی لولههای سوخت عنوان کردهاند؛ اما شواهد و قرائن نشان میدهد دلیل این تعطیلی، ناخشنودی مسئولان فرودگاه کنارک از ساخت فرودگاه جدید چابهار در منطقه آزاد است. سعید چلندری، معاون حملونقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار در این رابطه میگوید: «به مسئولان فرودگاه کنارک پیشنهاد دادیم به جای تعطیلکردن فرودگاه، شرایط جدید برقرار شود، زیرا برخی مدلهای هواپیما که به این منطقه پرواز دارند، نیازی به سوختگیری در فرودگاه را ندارند.
واکنش استاندار سیستانوبلوچستان به دستور نیروی هوایی
همین روز گذشته استاندار سیستانوبلوچستان در واکنشی تند به اتفاق اخیر گفت: «فرماندهی نیروی هوایی باید از مردم عذرخواهی کند و بدون هیچ قید و شرطی فرودگاه کنارک را مجددا بازگشایی کند». به گزارش سایت استانداری سیستانوبلوچستان، احمدعلی موهبتی درباره تعطیلی فرودگاه چابهار-کنارک گفته: «متأسفانه پروازهای فرودگاه کنارک در اعتراض به ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار توسط نیروی هوایی تعطیل شد و این موضوع نیز بارها و بارها اتفاق افتاده است. (در واقع) متولیان نیروی هوایی شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کردهاند».
براساس متن منتشرشده در سایت استانداری سیستانوبلوچستان، استاندار با بیان اینکه نیروی هوایی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جنگ و هماکنون در حوزه امنیت نقش مؤثری دارند، تصریح کرد: «بااینحال ۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار میگذرد و نیروی هوایی همواره از احداث فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده و این امر عدم توسعه استان و سواحل مکران را که همواره مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا بر توسعه آن تأکید دارند، سبب شده است».
استاندار ادامه داد: «فرودگاه پایگاه دهم شکاری پایگاه نظامی است و سرمایهگذار خارجی و داخلی حاضر نیست با این شرایط سرمایهگذاری کند؛ چراکه این فرودگاه در اختیار دولت نیست و در اختیار یک پایگاه نظامی است که درکی از سرمایهگذاری و توسعه ندارد. امیدواریم فرودگاه بینالمللی چابهار در سه ماه آینده راهاندازی شود و در راستای این امر هماکنون روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین و پنج پیمانکار در این پروژه مشغول به فعالیت هستند که در سه ماه آینده بتوانیم فرودگاه بینالمللی چابهار را راهاندازی کنیم تا گره اساسی توسعه سواحل مکران که نبود فرودگاه است، مرتفع شود».
معینالدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم، در این زمینه به ایلنا گفت: «پیگیریها برای بازگشایی فرودگاه چابهار را از طریق سرلشکر باقری آغاز کردهایم و متأسفانه فارغ از اینکه کدام سازمان متولی این مشکل است، معتقدیم که مردم وجهالمصالحه این اختلافات قرار گرفته اند».
تلاش برای ارتباط با مرکز رسانههای ارتش بینتیجه ماند
تلاش کردیم دیدگاه ارتش را نیز نسبت به این موضوع بدانیم، اما تلاشها تا لحظه نگارش این خبر به نتیجه نرسید.
طرفهای متعهد به وظایف خود عمل نکردهاند
بااینحال برخی نظرات دیگر نیز در این زمینه وجود دارد. یک منبع آگاه در صنعت هوانوردی در این زمینه به «شرق» میگوید: «با توجه به اینکه مالکیت فرودگاه چابهار یا به عبارت دیگر پایگاه هوایی چابهار در اختیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و استفاده پروازهای غیرنظامی از فرودگاههای نظامی براساس دستورالعمل موجود بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع، بنا بر شروط مندرج در این دستورالعمل امکانپذیر است. در این دستورالعمل برای مالک و متولی فرودگاه یعنی نیروی هوایی، شرکت فرودگاهی عقاب عسلویه بهعنوان شرکت خدماتدهنده و نگهدارنده تأسیسات فرودگاهی و برای سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان تأییدکننده امکانات فرودگاهی و صادرکننده مجوز برای شرکتهای هواپیمایی، وظایف و مسئولیتهایی مشخص شده است.
بدون هیچ توضیح اضافی
فارغ از اینکه دلایل تعطیلی فرودگاه، تعمیرات است یا فشار برای متوقفکردن پروسه ساخت فرودگاه جدید چابهار، بد نیست بدانیم که تعطیلی این فرودگاه چه بلایی بر سر اقتصاد نحیف و کرونازده کنونی میآورد. تعطیلی فرودگاه کنارک چنان بیمقدمه و بدون برنامهریزی انجام شد که مسافرانی که عازم چابهار بودند در فرودگاههای مبدأ پرواز خود میفهمند فرودگاه تعطیل شده و بسیاری هم قصد بازگشت از چابهار را داشتند و روز پرواز خود، با درهای بسته فرودگاه چابهار مواجه شدند.
در روزهایی که شیوع ویروس کرونا، فعالیتهای اقتصادی و کسبوکارها را با چالشهای جدی مواجه کرده و بسیاری از بنگاهها را تا مرز ورشکستگی نیز رسانده، آیا باید باری از دوش بنگاههای اقتصادی برداشت یا اینکه پیش پایشان سنگ انداخت؟ تردیدی نیست که سیاست غالب در برهه کنونی، حمایت از اقتصاد کرونازده است. اما تعطیلی فرودگاه چابهار سنگ بزرگی پیشپای فعالان اقتصادی انداخته که نهتنها امکان خروج از بحران را از آنها میگیرد بلکه با سرعت و حدت زیادی به سوی سقوط هدایتشان میکند؛ چراکه با تعطیلی فرودگاه، چابهار مانند جزیرهای دورافتاده و غیرقابل دسترس خواهد شد.
۷۰۰ کیلومتر رانندگی برای رسیدن به فرودگاه
«با عرض شرمندگی در مسیر بندرعباس هستم تا با پرواز شنبه بروم مشهد؛ بابت این اتفاق فقط میتوانم بگویم متأسفم برای همه آنهایی که این اتفاق را رقم زدند». این پاسخ رضا هراتی، مدیر رستوران و آژانس مسافرتی در چابهار به تماسهای مکرر نگارنده گزارش درباره آگاهی از وضعیت چابهار بعد از تعطیلی فرودگاه است. این مدیر بخش خصوصی در حوزه گردشگری که قصد عزیمت به مشهد را داشته، به دلیل تعطیلی فرودگاه مجبور شده ۷۰۰ کیلومتر تا بندرعباس را رانندگی کند تا خود را به اولین پرواز بندرعباس به مشهد برساند؛ البته به انضمام یک شب سرگردانی در فرودگاه بندرعباس.
اختلاف سلیقه، عامل تعطیلی
«بنا به تجربه ۲۸ ساله حضورم در چابهار این اتفاق برای اولینبار نیست که رخ داده و قطعا مرتبه آخر هم نخواهد بود». محمدصادق مبرهننیاکان، دبیر اجرائی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار در واکنش به تعطیلی فرودگاه چابهار و کنارک با بیان این مطلب، دلیل این تعطیلی را اختلافنظر فرماندهان پایگاه هوایی کنارک با سازمان هواپیمایی کشوری، شرکتهای هوانوردی و بعضا سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد. مبرهن مشکلات تعطیلی فرودگاه را اینچنین تشریح کرد: «به دلیل موقعیت جغرافیایی، وضعیت آبوهوا و بعد مسافت چابهار با مرکز کشور، تعطیلی فرودگاه مشکلات فراوانی را برای ساکنان چابهار، کنارک و شهرهای اطراف و بهویژه فعالان اقتصادی منطقه آزاد به وجود آورده است».
همه رشتهها، پنبه شد
اتفاقاتی که پیش آمده و منجر به تعطیلی فرودگاه کنارک شده، عواقب بسیار بدی را برای حوزه گردشگری و به صورت کلان اقتصاد چابهار به همراه دارد. احسان چهکندی، فعال گردشگری چابهار، اینچنین به تعطیلی فرودگاه کنارک واکشن نشان داد و گفت: «چابهار که در گوشه جنوب شرقی ایران واقع است، در دورترین فاصله ممکن از شهرهای بزرگ کشور قرار گرفته و سهلترین مسیر دسترسی به آن از طریق خطوط پروازی است. حال در چنین شرایطی، اگر امکان تردد پروازی از چابهار گرفته شود، عملا بسیاری از ارتباطات چابهار با شهرهای کشور قطع میشود». به گفته این فعال صنعت گردشگری، در صورت تعطیل شدن فرودگاه کنارک، نزدیکترین فرودگاه به چابهار، فرودگاه ایرانشهر است که در فاصله ۳۰۰ کیلومتر از چابهار قرار دارد.
تیر خلاص تعطیلی فرودگاه به هتلداری چابهار
«بحران کرونا و تعطیلی سفر و گردشگری، وضعیت هتلها و مراکز اقامتی چابهار را به قدری وخیم کرده که حتی با سیلی هم نمیتوانند صورت خود را سرخ نگه دارند و اکنون تعطیلی فرودگاه کنارک، تیر خلاصی است به پیکر نحیف و بحرانزده صنعت هتلداری چابهار». این را فرشید عیدوزهی، هتلدار چابهار میگوید. به گفته وی تعطیلی فرودگاه کنارک، از یک سو مسافرانی را که به چابهار آمدهاند، سرگردان و گرفتار کرده و از سوی دیگر، تورهای ورودی به چابهار را تعطیل کرده و هتلداران کمتوان و بحرانزده را متحمل خسارات و ضررهای بیشتری کرده است.
اصل ماجرا چیست؟
مسئولان فرودگاه کنارک، دلیل تعطیلی این فرودگاه را نارسایی و پوسیدگی لولههای سوخت عنوان کردهاند؛ اما شواهد و قرائن نشان میدهد دلیل این تعطیلی، ناخشنودی مسئولان فرودگاه کنارک از ساخت فرودگاه جدید چابهار در منطقه آزاد است. سعید چلندری، معاون حملونقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار در این رابطه میگوید: «به مسئولان فرودگاه کنارک پیشنهاد دادیم به جای تعطیلکردن فرودگاه، شرایط جدید برقرار شود، زیرا برخی مدلهای هواپیما که به این منطقه پرواز دارند، نیازی به سوختگیری در فرودگاه را ندارند.
ضرورت ساخت فرودگاه جدید در چابهار چیست؟
چالشی که اکنون چابهار در حوزه فرودگاهی دارد، نظامیبودن فرودگاه فعلی کنارک است. فرودگاه فعلی کنارک بهعنوان یک فرودگاه نظامی کد شده و بعضا تجار و بازرگانان برای تردد در یک فرودگاه نظامی ممکن است با چالشهایی مواجه شوند. مبرهن نیاکان، دبیر اجرائی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار در این رابطه میگوید: «داشتن یک فرودگاه غیرنظامی و نزدیک به منطقه به عنوان یکی از آرزوها و خواستههای مردم منطقه و بهویژه فعالان اقتصادی همواره مطرح بوده است. این امر یعنی اخذ مجوز ساخت فرودگاه در ٢٠ سال گذشته همواره پیگیری شده و در سال گذشته شکل اجرائی به خود گرفته است. از سوی دیگر به دلیل فاصله ۴۵کیلومتری با منطقه آزاد، این فرودگاه همیشه به عنوان یکی از نقاط ضعف در جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی این منطقه محسوب میشود».
فاصله ۴۵ کیلومتری فرودگاه کنارک و چابهار با محدوده منطقه آزاد، مانعی برای تردد تجار و سرمایهگذاران به چابهار است. یک اصل مهم در منطقه آزاد، تردد بدون روادید است. به این معنا که افراد بدون دریافت روادید ایران میتوانند به مناطق آزاد وارد شده و در نهایت از مناطق آزاد خارج شوند. اما قرارگرفتن فرودگاه فعلی خارج از محدوده منطقه آزاد، عملا این مزیت را از بین برده است. به این معنا که بازرگان خارجی که قصد سفر به منطقه آزاد چابهار را دارد به طور مستقیم وارد منطقه آزاد نمیشود و در نتیجه برای سفر به منطقه آزاد باید روادید گرفته و وارد خاک ایران شود. در نتیجه برای یک سرمایهگذار خارجی تفاوت چندانی ندارد که به پایتخت کشور وارد شود یا منطقه آزاد؛ باید همان روال معمول دریافت روادید را طی کند.
چهکندی، فعال گردشگری چابهار نیز ضرورت ساخت فرودگاه جدید را اینگونه جمعبندی میکند: «ساخت فرودگاه جدید چابهار در منطقه آزاد اتفاق مبارکی است که در شرف وقوع بوده و میتواند اثر خود را بر توسعه و اشتغال در منطقه بگذارد. فرودگاه کنارک در فاصله ۵۰ کیلومتر از چابهار قرار داشته و مسیر بسیار ناایمنی دارد و بارها در این مسیر شاهد حوادث تلخ برای مردم چابهار و میهمانان چابهار بودهایم».
به گزارش «شرق» موضوع آن است که اختلافات بین بخش نظامی و تجاری در صنعت هوانوردی، سابقهای دیرین دارد. از حضور جتهای نیروی هوایی در زمان حضور سرمایهگذار فرانسوی در فرودگاه امام خمینی (ره) گرفته تا سانحهای که دیماه سال گذشته، به سبب عدم هماهنگی سامانه یکپارچه پدافند هوایی، منجر به برخورد دو موشک به هواپیمای اوکراینی و کشتهشدن ۱۷۶ سرنشین آن شد. حالا این اتفاق فرودگاه چابهار-کنارک نشان میدهد دو طرف هنوز به توافقی جامع در پای میز مذاکره نرسیدهاند که امید میرود آنها تا دیرتر نشده، به توافقی برای امنیت آسمان برای حضور بخش تجاری در آن، بدون دغدغه دست یابند.