سعیدی: گفتمان "روح الله" و "سيد علي"؛ ملاك امروز جامعه
نماينده ولي فقيه در سپاه تصريح كرد: روحانيت تضميني براي استمرار گفتمان "روح الله" در كشور است.
به گزارش ايسنا، حجتالاسلام والمسلمين «علي سعيدي» نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با تشريح الزامات پاسداري از گفتمان فقاهتي امام خميني گفت: «تاريخ 100 ساله ايران نشان ميدهد كه چهار گفتمان و نظريه پايدار يعني ليبرالي غربي، ليبرالي ملي گرايي، چپ ماركسيستي و ديني و فقاهتي در كشور رايج بوده است.»
وي با بيان اينكه گفتمان ديني و فقاهتي با مدل حكومت نبوي و علوي به دنبال استقرار دين در اداره كشور بود، به سابقه اين گفتمان پس از غيبت صغير اشاره كرد و افزود: «در مسائلي مثل ماجراي قرارداد رويترز، جنبش تنباكو، نهضت مشروطيت، نهضت ملي شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامي به خوبي تقابل گفتمان ديني و فقاهتي به رهبري روحانيت با ديگر گفتمانها قابل مشاهده است.»
سعيدي بيان كرد، اين گفتمان به رهبري امام خميني در انقلاب اسلامي جامه عمل پوشيد و بر ديگر گفتمانها غالب و حاكم شد.
وي ريشه گفتمان ديني و فقاهتي را در آموزههاي رسول اكرم(ص) و امام علي(ع)، دانست و با اشاره به معيارهاي امام خميني براي انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد که خداوند اراده كرده در مسأله بعثت انسان را با قانون و مديريت برتر به كمال برساند.
وي ابراز كرد: «اعتقاد به مشروعيت رهبري اسلامي در برابر مسائل اجتماعي و سياسي، اعتقاد به مشروعيت قوانين و مقررات، اعتقاد به جامعيت دين و پيوستگي دين و سياست، اعتقاد به منبع وحياني در كنار عقل و حس، اعتقاد به اصل طريقت آزادي در برابر اصالت هدف در آزادي، اعتقاد اصل تعبد به احكام الهي، اصالت كمال در برابر اصالت سود و لذت و اعتقاد به معرفت وحياني در برابر نسبي گرايي را از مهمترين معيارهاي گفتمان ديني و فقاهتي به رهبري امام خميني و روحانيون است.»
نماينده ولي فقيه در سپاه با طرح اين پرسش كه آيا بعد از گفتمان دين، گفتمان ديگري در كشور بروز كرد؟ خاطرنشان كرد: «بعد از انقلاب اسلامي 2 نوع گفتمان ديگر در برابر فقه جواهري به رهبري امام خميني و مقام معظم رهبري ايجاد شد از جمله گفتمان ليبرال دموكراسي، به رهبري بازرگان، گفتمان ليبرال سوسياليسم به رهبري بني صدر و منافقين.»
وي ادامه داد، گفتمان مجمع روحانيون مبارز در بيانيه خود منشأ قدرت را از مردم ميداند و اين گفتمان با گفتمان امام خميني مخالف است.
سعيدي با اشاره به اختلافات فكري آيت الله منتظري و امام خميني(ره) اظهار كرد که بزرگترين هنر امام خميني اين بود كه در زمان حياتش مشكل جانشين رهبري را حل كرد.
وي به برخي مواضع مجلس ششم اشاره كرد و افزود که برخي آقايان ميگويند از نوك انگشت تا موهاي سرم از آمريكا ميترسد، اما مقام معظم رهبري به شدت در مقابل آمريكا پايداري ميكنند و به رسالت خود فكر ميكنند.
وي با بيان اينكه نگاه امام و رهبري به موضوع فلسطين ابزاري نبوده و رسالت محور است، خاطرنشان كرد: «آيتالله العظمي گلپايگاني به صورت غيرعلني و مكتوب نظرات خود را به مقام معظم رهبري منعكس ميكردند و اجازه نميدادند علني شدن اختلافات گفتماني، باعث تضعيف مقام معظم رهبري شود.»
نماينده مقام معظم رهبري در سپاه پاسداران بيان كرد که نگاه به نهادها، نگاه به دولتها و نگاه به منشأ قدرت در گفتمانها مختلف و بعضاً مخالف هم هستند.
وي اضافه كرد: «اگر منشأ قدرت را خدا بدانيم بايد نهادي مثل شوراي نگهبان را روي سر بگذاريم كه تضميني براي حفاظت از اسلام و انقلاب است.»
وي حادثه عاشورا را ناشي از بسترسازي گفتمان قريش در برابر گفتمان نبوي دانست و افزود: «پس از رحلت رسول اكرم (ص) گفتمان قريش حاكم شد تا براي گفتمان اموي بسترسازي در برابر گفتمان نبوي كند.»
سعيدي با تأكيد بر لزوم گسترش گفتمان امام خميني(ره) در جهان اظهار كرد که اولين راه گسترش گفتمان خميني و خامنهاي، شناخت دقيق از اين گفتمان در برابر ديگر گفتمانهاست.
وي با بيان اينكه ملاك امروز جامعه گفتمان "روح الله" و "سيد علي" است، ابراز كرد: «در دومين مرحله بايد دقت كنيم هر كسي براي مناصب انتخاب ميكنيم، بايد به گفتمان روحالله اعتقاد و الزام علمي و عملي داشته باشد.»
وي روحانيون را به تلاش براي شناخت و شناساندن گفتمان روحالله در جامعه فراخواند و ادامه داد: «روحانيت تضميني است براي استمرار گفتمان امام خميني (ره)به شرط آنكه در برابر آن احساس مسؤوليت كند.»