تارا و رانا دو خودرویی بودند که در طرح جایگزینی خودروهایی که زمان تحویل آنها ۱۴۰۳ اعلام شده بود، بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادند.
دوره اول فروش محصولات شرکتهای خودروساز بدون قرعه کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در اسفند ۱۴۰۱ استارت خورد. سیاست گذار خودرویی تلاش کرد تا از مسیر این طرح فروش پیش از تمام شدن سال ۱۴۰۱ به وعده خود مبنی بر حذف قرعه کشی از طرحهای فروش شرکتهای خودروساز عمل کند. اما اعلام زمان تحویل برخی از محصولات عرضه شده در طرح فروش صمت متقاضیانی که برای آنها نام نویسی کرده بودند را شاکی کرد.
به گزارش اقتصاد 24، تارا و رانا دو خودرویی بودند که در طرح جایگزینی خودروهایی که زمان تحویل آنها ۱۴۰۳ اعلام شده بود، بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادند. متقاضیانی که در دور اول خرید خودرو از سامانه یکپارچه شرکت کرده، اما موعد تحویل محصولاتشان سال آینده اعلام شده بود این امکان را پیدا کردند تا با مراجعه به سامانه یک پارچه نسبت به تغییر خودروی انتخابی خود اقدام کنند. ایران خودروییها در سبد محصولاتی که برای خودروهای جایگزین معرفی کردند، تارا با گیربکس دستی، هایما S۷، هایما S۵، رانا پلاس و وانت آریسان ۲ را جای دادند.
آمارها نشان میدهد ۲۰۸ هزار متقاضی به دنبال تغییر خودروی ثبت نامی خود بودند بلکه بتوانند آن را در سال ۱۴۰۲ تحویل گیرند. از این تعداد ۱۰۰ متقاضی توانستند با موفقیت پروسه را طی کرده و با تغییر خودروی ثبت نامی خود موعد در اختیارگرفتن آن را جلو بیندازند. اما همچنان ۱۰۸ هزار نفر به نوعی سرشان بی کلاه ماند و باید برای تحویل گرفتن خودروی مورد نظر خود تا سال ۱۴۰۳ تحمل کنند.
با توجه به اینکه تارا و رانا در راس هرم تقاضا قرار داشتند و هجوم تقاضا برای دریافت این دو خودرو سبب شد تا بخشی از متقاضیان همچنان نتوانند خودروی خود را در سال ۱۴۰۲ دریافت کنند؛ بنابراین این گمانه به واقعیت نزدیک است که از حدود ۱۰۸ هزار متقاضی، بخش قابل توجهی به دنبال دریافت تارا و رانا بودند. این متقاضیان مجبور هستند تا به رغم تغییر خودروی خود همچنان خودروهای جایگزین شده انتخابی را در سال ۱۴۰۳ تحویل گیرند.