سوزوکی e ویتارا قرار است تابستان سال آینده عرضه شود، رقیبی برای مدلهایی مانند کیا EV ۳ و اشکودا Elroq خواهد بود.
طراحی این خودرو بر اساس کانسپت eVX است که در ژانویه ۲۰۲۳ رونمایی شد. در هر دو مدل، قوسهای چرخ زاویهدار، سقف شیبدار و استفاده گسترده از پلاستیک در بدنه، ظاهری مشابه SUV ایجاد کرده است. چراغهای جلو و عقب نیز دارای امضای نورپردازی ماتریسی سهگانه هستند و چرخهای آلیاژی در اندازههای ۱۸ و ۱۹ اینچی ارائه میشوند.
به گزارش خودروبانک، سوزوکی، یکی از آخرین برندهای اصلی خودرو که هنوز خودروی تمام الکتریکی معرفی نکرده است، سرانجام با مدل جدید سوزوکی e ویتارا وارد عرصه خودروهای الکتریکی خواهد شد.
این خودروی SUV کوچک که قرار است تابستان سال آینده عرضه شود، رقیبی برای مدلهایی مانند کیا EV ۳ و اشکودا Elroq خواهد بود.
این مدل، نسخه الکتریکی سوزوکی ویتارا هیبریدی کنونی نیست. e ویتارا با طول ۴،۲۷۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲،۷۰۰ میلیمتر، حدود ۱۰۰ میلیمتر بلندتر از مدل هیبریدی است و ۲۰۰ میلیمتر فضای بیشتری بین چرخها دارد که به فضای داخلی بیشتر کمک میکند.
e ویتارا علاوه بر طول، عرض و ارتفاع بیشتری نیز دارد، اما به دلیل وزن بیشتر خود به نسبت مدلهای احتراقی، کمی سنگینتر است. سبکترین نسخه آن وزنی معادل ۱،۷۰۲ کیلوگرم دارد و نسخه دو موتوره با وزن حدود ۱،۹۰۰ کیلوگرم به مراتب سنگینتر است. در مقایسه، ویتارای هیبریدی بسته به مدل، وزنی بین ۱،۰۷۵ تا ۱،۳۲۵ کیلوگرم دارد.
طراحی این خودرو بر اساس کانسپت eVX است که در ژانویه ۲۰۲۳ رونمایی شد. در هر دو مدل، قوسهای چرخ زاویهدار، سقف شیبدار و استفاده گسترده از پلاستیک در بدنه، ظاهری مشابه SUV ایجاد کرده است. چراغهای جلو و عقب نیز دارای امضای نورپردازی ماتریسی سهگانه هستند و چرخهای آلیاژی در اندازههای ۱۸ و ۱۹ اینچی ارائه میشوند.
در داخل خودرو، طراحی کابین نسبت به کانسپت اولیه سادهتر شده، اما همچنان طراحی مدرنتری نسبت به ویتارای کنونی دارد. پشت فرمان دوشاخه، یک صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی دیجیتالی قرار دارد که در کنار صفحه نمایش ۱۰.۱ اینچی سیستم سرگرمی و اطلاعات مرکزی قرار گرفته است. علاوه بر این، چند کلید فیزیکی برای کنترل دما در داشبورد و یک کنسول مرکزی با دنده گردشی مشابه تویوتا bZ ۴ X، پد شارژ بیسیم، جا لیوانی و فضای ذخیره بزرگ نیز تعبیه شده است.
e ویتارا با وجود کابین مدرن، فضای قابل استفاده محدودی دارد؛ کف صندلیهای عقب نسبتاً بلند است و ممکن است برای سرنشینان قدبلند در سفرهای طولانی ناراحتکننده باشد. همچنین، صندوق عقب با ظرفیت ۳۰۶ لیتر کمتر از چیزی است که از یک SUV انتظار میرود و در مقایسه با مدل کوچکتر جیپ اونجر که ۳۵۵ لیتر ظرفیت دارد، کمتر است. این مدل همچنین دارای نیمکت عقب با قابلیت جابهجایی ۲۰ سانتیمتری و تقسیمبندی ۶۰:۴۰ است که ظرفیت صندوق عقب را به حداکثر ۳۲۰ لیتر میرساند.
پلتفرم، برد و باتری سوزوکی e ویتارا بر پایه پلتفرم اختصاصی Heartect-e ساخته شده که با همکاری تویوتا و دایهاتسو توسعه یافته است. این خودرو در دو نسخه باتری ۴۹ کیلووات ساعتی و ۶۱ کیلووات ساعتی عرضه میشود که به ترتیب بردی نزدیک به ۳۲۰ و ۴۰۰ کیلومتر خواهند داشت.
سریعترین نسخه e ویتارا که مجهز به باتری ۶۱ کیلووات ساعتی و موتورهای دوگانه در هر محور است، با قدرت ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر، از قابلیت چهارچرخ محرک برخوردار خواهد بود. این مدل دارای سیستم AllGrip-e است که شامل حالت “آفرود” نیز میشود و در شرایط لغزنده با توزیع گشتاور به چرخها، کنترل بهتری را فراهم میکند.
همچنین یک حالت ترمزگیری بازیابی انرژی تقویتشده در کنسول مرکزی تعبیه شده است که با فشردن یک دکمه فعال میشود و سه حالت رانندگی نرمال، اقتصادی و اسپرت نیز در دسترس هستند.
زمان و مکان عرضه این خودرو در هند ساخته و از تابستان ۲۰۲۵ در بازار اروپا عرضه خواهد شد. هنوز قیمت نهایی اعلام نشده است، اما با توجه به قیمتهای رقبا، شروع قیمت در حدود ۳۰ هزار پوند پیشبینی میشود.
شراکت با تویوتا سوزوکی e ویتارا علاوه بر برند خود، تحت برند تویوتا نیز به بازار عرضه میشود که مدل دوم در سری خودروهای الکتریکی bZ تویوتا خواهد بود.