قیمتگذاری خودرو دستدوم؛ ۱۰ شگردی که باید بدانید

همهچیز درباره فرمول ارزشگذاری، روشهای تشخیص کیلومترشمار دستکاریشده، راهکارهای بررسی سلامت فنی و تأثیر آپشنها بر قیمت ماشین کارکرده
فرارو- قیمتگذاری خودرو دستدوم با توجه به وضعیت بازار خودروهای صفر و محدودیتهای واردات، چالش بزرگی برای خریداران و فروشندگان به حساب میآید.
به گزارش فرارو؛ مطمئن باشید ارزش واقعی خودرو را نمیتوان در بین انبوه آگهیهای رنگارنگ و نرخ کاذب بازار، تنها براساس سال تولید و کارکرد پیدا کرد. از آن گذشته فروشندگان حرفهای با یک سری شگرد شیطنتآمیز اعداد روی کیلومترشمار خودرو را دستکاری میکنند. در این راهنما، یاد میگیرید چطور با کمک دیدی کارشناسانه، از ضررهای مالی احتمالی جلوگیری کنید.
سال تولید و مدل خودرو؛ چگونه بر قیمتگذاری تأثیر میگذارد؟
سال تولید و مدل، نخستین فیلتر در برآورد قیمت ماشین دستدوم است. حتی یک سال تفاوت در مدل میتواند ۵ تا ۲۰ درصد اختلاف ایجاد کند اما در برخی موارد به جای اینکه فقط به سال تولید نگاه کنید، مدل خودرو و جایگاه آن در بازار را ملاک قرار دهید.
محبوبیت و تقاضا برای یک مدل خاص، قدرت آن را در حفظ ارزش نشان میدهد. به همین دلیل افت ارزش یک تویوتا کمری مدل ۲۰۱۵ بسیار کمتر از افت یک رنو فلوئنس مدل همان سال است.
بیشتر بدانید: پژو ۲۰۷ مدل ۱۴۰۰ معمولاً ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان ارزانتر از مدل ۱۴۰۲ همان خودرو معامله میشود، حتی اگر از نظر رنگ و کارکرد مشابه باشند.
بررسی کارکرد واقعی خودرو؛ آیا کیلومترشمار دستکاری شده است؟
کارکرد سالانه استاندارد برای یک خودروی سواری حدود ۲۰ هزار کیلومتر است. هرچه کارکرد کمتر باشد، ارزش خودرو بیشتر خواهد بود اما یکی از شگردهای رایج فروشندگان، دستکاری کیلومترشمار است تا خودرو کمکارتر به نظر برسد.
یک خودرو با کارکرد واقعی ۱۲۰ هزار کیلومتر ممکن است کیلومترشمارش به ۵۰ هزار تغییر داده شود و این موضوع تا ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت ایجاد کند.
انجام دهید: کارکرد را با سال تولید مقایسه کنید. یک خودروی ۵ساله با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر، منطقی به نظر میرسد. اما یک خودروی ۲ساله با همین کارکرد، نشاندهنده استفاده سنگین و احتمال استهلاک بیشتر است.
وضعیت بدنه و رنگ خودرو؛ چگونه یک رنگشدگی قیمت را کاهش میدهد؟
قیمتگذاری خودرو کارکرده به شدت تحت تأثیر وضعیت بدنه است. کوچکترین رنگشدگی یا تعویض قطعه میتواند ارزش خودرو را کاهش دهد. تصادفهای سنگین یا آسیب دیدن شاسی، میتواند تا ۴۰ درصد از ارزش خودرو کسر کند.
بیشتر بدانید: یک پژو پارس مدل ۱۳۹۸ با کارکرد ۸۰ هزار کیلومتر و بدون رنگ، میتواند ۶۶۳ میلیون تومان معامله شود اما اگر همین خودرو دارای رنگشدگی در گلگیر جلو باشد، حدود ۲۰ میلیون تومان ارزانتر است. اگر کاپوت آن تعویضی باشد، افت قیمت میتواند به ۴۰ میلیون تومان نیز برسد.
سلامت فنی خودرو؛ تأثیر موتور و گیربکس بر قیمت نهایی
ظاهر خودرو مهم است اما سلامت موتور، گیربکس و سیستم تعلیق تأثیر بیشتری روی ارزش معامله میگذارد. بعضی فروشندگان دست به شیطنت میزنند و با تعویض موقت روغن موتور یا رفع موقتی صداهای غیرعادی پیش از فروش به خیال خودشان تلاش میکنند یک سری از مشکلات را پنهان کنند.
انجام دهید: خجالت را کنار بگذارید و بگویید قبل از تست جاده توافق نمیکنید. موضوع دود آبی یا سفید از اگزوز را جدی بگیرید و اگر به دانش فنی خودتان اعتماد ندارید حتما از نظرات کارشناس فنی مستقل کمک بگیرید.
پژو پارس مدل ۱۳۹۸ در صورت رنگشدگی گلگیر جلو حدود ۲۰ میلیون تومان ارزانتر از نمونه بدون رنگ است
نقش آپشنها و امکانات رفاهی در قیمتگذاری خودرو
هنگام خرید خودرو دست دوم، آپشنها ارزش خودرو را بیشتر کنند، حتی اگر از نظر فنی ضروری نباشند. تجربه نشان داده وجود سانروف در خودروهای کرهای و چینی ممکن است باعث افزایش ۳ تا ۵ درصدی قیمت شود. وجود مانیتور و دوربین ۳۶۰ درجه به عنوان آپشن، باعث ترغیب بیشتر خریداران خواهد شد و سیستم صوتی برند، ارزش روانی بالایی دارد.
بیشتر بدانید: دو هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ با مشخصات مشابه، یکی با آپشن گرمکن و سردکن صندلی و دیگری بدون این آپشن، میتوانند تا ۳۰ میلیون تومان اختلاف داشته باشند.
افت قیمت خودرو بر اساس برند و محبوبیت در بازار ایران
اعتبار برند، تعیینکننده قیمت ماشین دستدوم است. خودروهای محبوب بازار ایران که مشتریان برایشان سرودست میشکنند افت کمتری را تجربه میکنند.
بیشتر بدانید: تویوتا کرولا یا هایلوکس حتی بعد از یک دهه استفاده، بخش زیادی از ارزش خود را حفظ میکنند در حالی که یک خودروی چینی ممکن است نصف ارزشش را موقع فروش از دست بدهد.
سند و مدارک خودرو؛ چطور بر ارزش آن تأثیر میگذارند؟
داشتن سند تکبرگ، گواهی «عدم خلافی» یا بدهی و نبود سابقه توقیف، باعث میشود خودرو سریعتر و گرانتر فروش برود.
انجام ندهید: بعضی فروشندگان، خودروی در رهن بانک را با قیمت پایینتر میفروشند اما انتقال سند را منوط به تسویه کامل میکنند که ریسک بالایی دارد.
نوسانات فصلی و شرایط بازار؛ زمان مناسب برای خرید و فروش خودرو
بازار خودرو دست دوم شدیدا به شرایط اقتصادی و فصل وابسته است. در اسفند و فروردین به دلیل عید و تعطیلات نوروز شاهد افزایش تقاضا هستیم. بازار خودروی دستدوم در تابستان با رشد خرید برای سفرهای بینشهری روبرو میشود. در مقابل، در ماههای محرم و صفر هر سال بازار کمی راکد میشود.
بیشتر بدانید: در نیمه دوم سال، قیمت ماشین دستدوم ممکن است نسبت به اول سال حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.
قیمتگذاری خودرو دستدوم بر اساس کمیاب بودن و تقاضا
گاهی قیمتگذاری خودرو دستدوم بر اساس کمیاب بودن یک مدل یا رنگ خاص انجام میشود، حتی اگر دلیل منطقی وجود نداشته باشد.
بیشتر بدانید: پژو ۲۰۶ تیپ ۳ تمیز و کمکار از جمله خودروهایی است به دلیل توقف تولید و تقاضای بالا گرانتر فروخته میشود.
قیمتگذاری خودرو دستدوم در پلتفرمهای آنلاین؛ چگونه قیمت واقعی را پیدا کنیم؟
سایتهایی مثل دیوار، باما و کارنامه میانگین قیمت را نمایش میدهند اما این ارقام معمولاً خواستههای ثبتکننده آگهی را نشان میدهد، نه ارزش نهایی معامله.
انجام دهید: برای برآورد دقیق، آگهیهای فروش واقعی و نرخ معاملهشده را بررسی کنید. اگر قیمت واقعی یک خودرو ۵۰۰ میلیون تومان است، فروشندهها معمولا آن را ۵۲۰ میلیون تومان آگهی میکنند تا امکان مذاکره برای تخفیف ۲۰ میلیون تومانی وجود داشته باشد.
جدول قیمتگذاری خودرو دستدوم بر اساس عوامل مختلف
عامل اثرگذار |
درصد تقریبی افت قیمت |
توضیح |
هر سال بالا رفتن عمر خودرو |
۵ تا ۲۰ درصد |
بسته به برند خودرو |
رنگشدگی یک قطعه بدنه |
۲ تا ۳ درصد |
در خودروهای لوکس حتی بیشتر |
تعویض یک قطعه بدنه |
۳ تا ۵ درصد |
به ویژه در قطعات جلویی |
تعویض موتور یا گیربکس |
۱۰ تا ۲۰ درصد |
بستگی به کیفیت تعمیر و قطعات |
هر ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد اضافه |
۱ تا ۳ درصد |
نسبت به کارکرد استاندارد |
نبود آپشنهای پرطرفدار |
۲ تا ۵ درصد |
مثل سانروف یا مانیتور بزرگ |
سابقه تصادف شدید |
۱۰ تا ۳۰ درصد |
افت بیشتر به خاطر آسیب شاسی |
نبود سند تکبرگ یا مشکلات حقوقی |
۵ تا ۱۵ درصد |
گاهی مانع فروش سریع میشود |
کمیاب بودن مدل یا رنگ خاص |
افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی |
باعث افزایش قیمت میشود |