معاون وزیر راه خبر داد:
سرمایهگذاری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در آزادراه تهران-شمال
مدیرعامل شرکت ساخت با بیان اینکه در اجرای قطعات دو و سه آزادراه تهران-شمال بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری خواهد شد، از آغاز عملیات اجرایی ساخت این دو قطعه ظرف چند روز آینده با حضور مقامات ارشد دولتی خبر داد.
احمد صادقی در گفتوگو بافارس، اظهار داشت: «تصویب نشدن اعتبارات لازم در طول سالهای گذشته و عدم توانایی شریک سرمایه گذار در ارائه سهمالشراکه خود برای ساخت آزادراه تهران - شمال، دو مانع عمده در برابر اتمام عملیات اجرایی آزادراه تهران - شمال بود.»
وی با بیان اینکه مناطق یک و چهار این آزادراه توسط بنیاد جانبازان در حال اجرا است که در آینده نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید، ادامه داد: «این آزادراه 121 کیلومتر است که قطعه چهار آن از مرزنآباد به چالوس به طول 22 کیلومتر در سال جاری به بهرهبرداری میرسد و قطعه اول از تهران تا شهرستانک 33 کیلومتر است که سال 1391 به بهرهبرداری خواهد رسید.»
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مناطق دو و سه مهمترین قطعات این آزادراه هستند و جغرافیای کوهستانی دارند، گفت: «طول این دو نقطه 74 کیلومتر خواهد بود و بیش از 40 کیلومتر تونل در آنها احداث میشود.»
صادقی با بیان اینکه دوران مشارکت وزرات راه و شهرسازی با بنیاد جانباران برای اجرای آزادراه تهران - شمال به اتمام رسیده است، گفت: «در این راستا وزارت راه و شهرسازی برای ساخت قطعات دو و سه این آزادراه با کنسرسیوم متشکل از سه شرکت بزرگ داخلی که متخصص احداث آزادراه هستند، جلساتی برگزار کرد و طی انعقاد تفاهمنامهای عملیات به روز کردن مطالعات اولیه انجام شد.»
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه مقرر شد این کنسرسیوم قطعات مذکور را به روش bot (طراحی، ساخت، بهرهبرداری و نگهداری) بسازد، گفت: «25 درصد هزینه اجرای این دو قطعه بر عهده دولت و 75 درصد هزینه اجرای آن بر عهده بخش خصوصی است؛ بازگشت سرمایه بخش خصوص نیز از طریق وصول عوارض انجام میشود.»
صادقی با اشاره به اینکه این کنسرسیوم هماکنون در حال انجام مطالعات فاز دو و تهیه نقشههای اجرایی هستند، ادامه داد: «کارگاه پروژه نیز همزمان در حال تجهیز است و تا پایان مهرماه عملیات کلنگزنی رسمی آغاز اجرای فازهای دو و سه این آزادراه با حضور مقامات ارشد دولتی و وزارت راه آغاز خواهد شد.»
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مقرر شده است برای تأمین اعتبارات مورد نیاز اجرای قطعات دو و سه آزادراه، مبلغ 500 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت به این پروژه تخصیص داده شود، خاطرنشان کرد: «در اجرای قطعات دو و سه بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری خواهد شد.»
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: «پیشبینی میکنیم عملیات اجرایی فازهای دو و سه این آزادراه ظرف سه سال به اتمام برسد.»
به گزارش فارس مسیر آزادراه تهران -شمال در قطعه یک از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهارهزار 850 متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار میگیرد.
این آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول شش هزار و 300 متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج میشود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس -تنکابن متصل میشود؛ اجرای این قطعه 32 کیلومتری موجب میشود مسیر فعلی تهران تا چالوس حدود 60 کیلومتر کوتاهتر شود.
در مجموع دو باند رفت و برگشت 145 دهنه تونل به طول تقریبی 88 کیلومتر در این محور وجود دارد؛ تونلهای تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار 850 متر و شش هزار و 350 متر (در هر باند) بلندترین تونلهای این محور هستند.
همچنین تعداد پلهای بزرگ در باند رفت و برگشت این آزادراه در مجموع 97 دهنه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر است.